Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Lilla gårdsbilen startar ej....  (läst 6531 gånger)

Hook

• Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
Hjälp! Lilla gårdsbilen startar ej....
« skrivet: 20 aug-09 kl 10:46 »
 :(

Hej alla duktiga problemlösare. Jag har en Suzuki Vitara -89 som vi haft stor nytta av som veddragare, verktygslåda, vinterbil etc..
Valde att köpa en sån istf en fyrhjuling och har varit helt nöjd tills nu.
Den startar inte längre. Problemet uppstod plötsligt, vi hade varit o fiskat och skulle åka hem. Bilen vägrade starta. Inga ryckningar, inget som förebådade felet utan bara vägrade starta. Efter mycket nötande med startmotor hoppade den igång och gick som vanligt igen.
Sen har felet accelererat. Den går att starta på morgonen när den är helt kall, då går den ett tag, men stannar sen.

Kontroll av gnista, fördelare, bränsletillförsel, elkopplingar mm mm är gjort

Det sitter nån slags kombinerad förgasare, insprutning på den, d v s inga separata spridare på var cylinder utan en förgasare med en mängd vaacumslangar och givare och sladdar åt alla jävla håll.

Har ringt Suzukihandlare, verkstäder mm mm men ingen har en aning om var felet finns...

Är det någon här som varit med om nåt liknande och kan tipsa om felet finns?

Jorlan

• Skåne
SV: Hjälp! Lilla gårdsbilen startar ej....
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 18:52 »
Om det är en riktig monoinsprutning, och ingen förgasare, så låter det som om det är en temperaturgivare som spökar.
Det finns en motortemperaturgivare till insprutningens styrdon, och det skulle kunna finnas (jag vet inte exakt på dom) en till insugsluften.

Hook

• Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 21:25 »
Om det är en riktig monoinsprutning, och ingen förgasare, så låter det som om det är en temperaturgivare som spökar.
Det finns en motortemperaturgivare till insprutningens styrdon, och det skulle kunna finnas (jag vet inte exakt på dom) en till insugsluften.

Låter klokt.
Men att hitta dom?? Kan man koppla ur den ena eller andra och på så vis lista ut vilken som felar...

Hönsmamman

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 22:21 »
Har du kollat gnistan precis när den lagt av?har för mig att fördelaren sitter utsatt för värme på dom där.Jag hade en suzuki swift som gjorde likadant och det vart ngt elfel i fördelaren när den vart varm.Så där lagom kul i köerna i Stockholm.Jag provade med att skydda fördelaren från värme med isolering typ liggunderlag och då försvann problemet,sen var det bara att byta fördelare.Det finns många duktiga på dom bilarna på 4*4.se.
Mvh Anders

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 23:00 »
Om bilen har varvräknare och har tendens att dö av under körning så är ett bra knep att titta på varvräknaren just när motorn tappar kraft. Om varvräknaren går ner på noll fast motorn fortfarande går runt, så vet man att det är ett tändningsproblem - alltså med stor sannolikhet tändmodul eller givare i fördelaren. Utan varvräknare kan man slå på bilradion och lyssna på mellanvåg (AM), där hörs ju alltid störningar från tändsystemet. Då får man höra efter om tändstörningarna försvinner eller inte.

Om däremot varvräknaren fortfarande gör utslag i det läget så är det mer troligt att det är ett bränsleproblem. Kanske stopp i bränslefiltret, bränslepump som suger luft pga en dålig slang på sugsidan, dåligt med strömförsörjningen till bränslepumpen (ärgade elanslutningar, opålitligt bränslepumprelä, glapp i säkringshållare osv) eller liknande.

En 89'a med centralinsprutning bör rimligtvis ha någon möjlighet att läsa av felkoder. Många japanska bilar av den generationen har en lysdiod på insprutningsstyrdonet som blinkar felkoder hela tiden om det finns något fel, man behöver alltså inget speciellt testinstrument eller ens koppla in någonting till ett testuttag, som på modernare bilar. Om motorn stannar, så kolla felkoderna omedelbart utan att slå av tändningen först !

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #5 skrivet: 30 aug-09 kl 12:35 »
Trodde faktiskt inte att jag skulle ge detta tipset här...   ;D

Skaffa dig ett konto på http://www.4x4sweden.se  och ställ frågan i Suzuki delen av forumet så är jag övertygad att dom kommeratt kunna hjälpa dig...

Skulle jag gissa så beror det på att bränslepumpen bråkar...
Antingen genom glapp i kablaget eller så har du enorma mängder skit i tanken som täpper till silen...

Men som sagt bäst svar får du säkert på 4x4..
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare
Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser