Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara spannmål  (läst 9271 gånger)

Weasel

• Skåne
Förvara spannmål
« skrivet: 19 aug-09 kl 19:36 »
Har fått tag i en bonde där vi kan få köpa säd för hela vintern. Undrar bara hur man lämpligast förvarar det, skyddat från fukt och möss. Kommer röra sig om ca 6-700 kg . Hur gör ni andra som inte vill köpa från lantmännen?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

louise

• Gäst
SV: Förvara spannmål
« Svar #1 skrivet: 19 aug-09 kl 19:56 »
Jag förvarar i träkistor och gamla bykkar med pressening eller trälock som inte passar. Höjer upp med lastpallar från marken. Fuktmässigt funkar det fint, märkligt nog verkar det musfritt också, men jag har ju katter. Fåglar är annars ett av de större problemen, men täcker du så de inte förstår där är säd så funkar det med.

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 aug-09 kl 20:00 »
Har du nån aning om hur många kilo det går i, tex en kubikmeter?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 19 aug-09 kl 21:05 »
Vi förvarar det direkt i traktorkärran i maskinhallen. Så verkar de flesta i våra trakter göra.  Många har kärran utomhus med presenning över. Behöver man ta mindre mängder ur vagnen så tippar man upp vagnen och pallar upp den med ett par reglar. Sedan så har man en "ventil" där man kan tappa ur i en kärra eller i en säck.

Vi lägger ett fågelnät över för att inte gråsparvarna (möss med vingar!!!) ska smutsa ner. Sedan har vi ett lager byggt av plyfa och reglar där vi kan förvara cirka ett ton. Skälet till det lagret är att vi har det som mellanlager för vår biopanna (vi eldar havre och pellets).

Vitis

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 19 aug-09 kl 23:17 »
Har fått tag i en bonde där vi kan få köpa säd för hela vintern. Undrar bara hur man lämpligast förvarar det, skyddat från fukt och möss. Kommer röra sig om ca 6-700 kg . Hur gör ni andra som inte vill köpa från lantmännen?

Vanliga blåa plasttunnor ?? Rymmer 200 eller 250 liter. Kostar inte mycket om du kan hitta, kolla blocket eller sätt in annons i lokalblaskan.

Kanske får du borra några små ventilationshål i ovankant för att undvika evt. kondens.

4 st 250l tunnor borde rymma 700kg säd med lite marginal.

Kolla vad tunnorna innehållit tidigare bara, inga farliga kemikalier vill man ju ha med i fodret.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 aug-09 kl 23:18 »
Vanliga blåa plasttunnor ?? Rymmer 200 eller 250 liter. Kostar inte mycket om du kan hitta, kolla blocket eller sätt in annons i lokalblaskan.

Kanske får du borra några små ventilationshål i ovankant för att undvika evt. kondens.

4 st 250l tunnor borde rymma 700kg säd med lite marginal.

Kolla vad tunnorna innehållit tidigare bara, inga farliga kemikalier vill man ju ha med i fodret.
de man brukar ha till regnvattnet?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 10:51 »
Jag har sett att spannmål förvaras på en lastpall med masonitskiva på, och sedan pallkragar uppåt 2 m högt.

Någon förvarade i traktorkärran, men fick problem när han var tvungen att ha kärran till annat.

För att förvara i plasttunnor måste spannmålen vara extremt torr. Risk för mögel.

Havre har jag sett en uppgift om 1 kubikmeter motsvarar 550 kg.  700 kg blir då 1,3 kubikm.

Själv gjorde jag vid ett tillfälle en binge av spånplattor som stog på loggolvet, och förvarade ca 2 ton kaninpellets däruti.

Möss är ju ett problem om man inte har "lagårdskatter"

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-09 kl 11:07 »
Förra vintern förvarade jag korn i sådana där kubiktankar, åkte iväg till grannbonden och fyllde på, lite bökigt att fylla på genom det där hålet uppe på tanken men det gick bra. Det gick i ungefär 650 kilo korn i tanken och det höll sig riktigt bra, tog ut det sista c:a 7 månader senare och det var hur fint som helst.

I år köper jag korn i storsäck från en kvarn och det verkar också hålla sig bra..

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 16:45 »
Drygt 400 kg kross på en kubikmeter.

Högfälterud

« Svar #9 skrivet: 21 aug-09 kl 14:31 »
Har själv liknande funderigar! Jag har sått havre som snart skall tröskas, har i dag vanligt gamalt loge golv som förr har använts för spannmålsförvaring. Det blir första året för mig och jag tänkte prova att sprida ut det på detta golv. Lär bli mycket möss är jag rädd för. Men jag skulle gärna vilja bygga någon form av förvaringsficka för både ta mindre plats och mera säkert för möss. Men frågan är hur man torkar detta? har en fläkt som har sutti på en skulle, tänkte använda denna och göra kalluft tork. Är det någon som har tips hur man bygger en ficka/silo för eget bruk. Storleken på fickan skall rymma ca 3-5 ton

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare
Undine, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser