Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  betesputs, vad gör den...?  (läst 9169 gånger)

louise

• Gäst
betesputs, vad gör den...?
« skrivet: 18 aug-09 kl 19:10 »
En betesputsare, vad gör den egentligen..? Till skillnad från en slåttermaskin eller slåtterkross.

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: betesputs, vad gör den...?
« Svar #1 skrivet: 18 aug-09 kl 19:15 »
Den klipper gräset och "maler" det. Som en gräsklippare. En slåtterkross hugger av gräset helt och sen blir det liggande som ett täcke eller sträng över den klippta ytan.

Erik F

« Svar #2 skrivet: 18 aug-09 kl 19:16 »
Betesputsaren gör småbitar av gräset. De andra slår av gräset

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-09 kl 19:22 »
ah... som jag anade då

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-09 kl 19:26 »
Den är dessutom duktig på att sprida runt parasiter på betet....  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Vurre

« Svar #5 skrivet: 18 aug-09 kl 19:30 »

Aha! Det är betesputsare som sprider parasiter!

Jag tycker att den är bra att bl a putsa nyanlagd vall när det ettåriga ogräset kommer upp så att det inte hinner fröa och i allmänhet ett användbart redskap. Mala ner gröngödsling, t ex
snus? vad är priset på en pris?

Fritjoff

« Svar #6 skrivet: 18 aug-09 kl 19:55 »

? Ett sådant uttalande befordrar en förklaring varför en betesputs sprider runt parasiter på bete. Speciellt när Statens veterinärmedicinska anstalt rekommenderar betesputsning för att bekämpa parasiter... ??

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-09 kl 19:59 »
Det förutsätter nog att man hade annars plockat bort skithögarna, kör man över dom med putsen sprids dom omkring.

MEN jag har visst för mig att är det kortklippt och gassande sol så torkar det ut parasiter/ägg?

Det är iallafall lättare att städa hagen om det är klippt..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 18 aug-09 kl 21:51 »
MEN jag har visst för mig att är det kortklippt och gassande sol så torkar det ut parasiter/ägg?

Ja det är vad jag lärt mig också. ..
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 23:32 »
? Ett sådant uttalande befordrar en förklaring varför en betesputs sprider runt parasiter på bete.
Om man betat täckten och putsar den sedan så sprider man ju parasiterna med putsen runt hela ytan.

Om t.ex hästar:
Att köra med redskap som finfördelar gödseln under betessäsongen är vanligt men omdiskuterat. Å ena sidan sprids gödseln ut så att den torkar och man antar att utvecklingen av parasiter hämmas.
Å andra sidan sprider man parasitäggen på en större yta och om dessa inte hämmas, kan hästen inte undvika att beta där dessa finns.
källa: SJV

Någon som har ett dokument om försök?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser