Inte öländsk dvärg, men vad?

Startat av karinreime, 18 Aug-09 kl 08:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

karinreime

Jag var på Öland nu i sommar och mina grannar tipsade mig om att deras gamla morbror hade öländska dvärghöns. Jag ringde farbrorn och fick lov att köpa tre stycken femveckors kycklingar. När jag kom dit tittade jag fascinerat på de sanslösa hönorna och frågade vad det var. "*Det är nog lite luvahöns (?) i dem" sa den gamle mannen. "De värper gröna ägg."
De är mycket annorlunda i temperamentet jämfört med våra dvärgcochin - känns vildare eller ursprungligare. Därför är de svåra att fånga på bild. En är guldfärgad med svarta prickar/fläckar och med en sanslös punkfrisyr, en är rapphönsfärgad med en diskret tuppkamsfrisse - obs inte tuppkam och den sista är svart med vitt inslag och utan huvudbefjädringen. Ingen av dem har tillstymmelse till kam.
Jag fick några ägg på köpet - de var ljusgröna - och enligt den gamlemannen värpte de som bara den.
Vad i hela fridens namn är det här? Jag förstår att det är blandras, men av vad?  Någon på forumet som har några förslag. Jag provar att bifoga två bilder, men de springer fortare än jag och gömmer sig bättre.

karinreime

Jag hoppades på kunniga människor på det här formet. Är bilderna för dåliga?

oskar98

Bild 1 är nog en blandras mellan svensk dvärg och ??.
Bild 2 är nog en blandras mellan däerg silkes och ??. Tror jag
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

sallyomolly

kolla fötterna, har de blå hud och fem tår?

Linkoso

Den på den andra bilden ser ut att ha dv silke i sig.

Alla som lägger gröna ägg lär ha isbar eller araucanagener i sig (eller någon annan grönvärpare, men dessa två är vanligast här).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Maddie

Vi har haft öländska dvärghöns, så dog tuppen och jag kunde inte få tag på någon rasren. Hittade en blandras tupp:  dv. kocking, dv silke och gammelsvensk dvärg. Avkommorna till dessa höns påminner mycket om dina i färg och utseende.
Skulle gissa att det istället för dv kocking är araucana i dina  :)

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

238 Gäster, 0 användare