Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygg-gåta  (läst 2999 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Bygg-gåta
« skrivet: 18 aug-09 kl 07:27 »
Här i vårt gamla hus har vi 2 takbjälkar som ser märkliga ut.
De är fulla med hål med jämna mellanrum men även urtag för nåt som ser ut som plank, vi har många gånger legat i sängen och tittat på dem och funderat på var de varit innan och vad alla hålen varit till. Själv tror jag de suttit i ett stall typ och varit nån slags hållare för galler eller liknande, är det nån som har ett bra svar på våra funderingar och/eller som känner igen denna typen av byggnation?

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

stedevil

SV: Bygg-gåta
« Svar #1 skrivet: 18 aug-09 kl 14:24 »
Hur stora är hålen? Kanske rundstavar som varit hållare för förvaring av rökt korv eller dyligt?  ???

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 18 aug-09 kl 15:23 »
En gissning....  :) Bjälken har suttit nederst i ett halmtak. Hålen är urtag där de stående rafterna har suttit.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 18 aug-09 kl 17:01 »
Hur stora är hålen? Kanske rundstavar som varit hållare för förvaring av rökt korv eller dyligt?  ???
Men hålen är inte på högsidan utan undertill, alltså fotot är taget rakt upp i taket,inte från sidan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #4 skrivet: 18 aug-09 kl 17:02 »
En gissning....  :) Bjälken har suttit nederst i ett halmtak. Hålen är urtag där de stående rafterna har suttit.
Hmm, intressant gissning. Måste ge mig ut och leta halmtak så jag kan jämföra  :)

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #5 skrivet: 18 aug-09 kl 17:22 »
Men hålen är inte på högsidan utan undertill, alltså fotot är taget rakt upp i taket,inte från sidan.

Bjälken har kanske inte alltid suttit där den sitter idag? Man återvann ju flitigt i gamla hus.... tog virke från byggnader som skulle rivas, flyttade hela hus osv.

Håller inte halmtaks-idén, så har jag en till!  :P
I gammalt korsvirke hade man flätade vidjor i "facken", som fäste för lerkliningen. Kan det vara hål för sådana vidjor?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 18 aug-09 kl 18:37 »
Jag sätter en peng på Mmmm's andra förklaring.
Huset ligger i Skåne om jag uppfattat rätt, så det väl inte så långsökt.
Beträffande Mmmm's första förslag, så avser han troligen det som kallas dymlingar i den andra länken, och som är fästa i hål borrade i taksparrarna.
Men såna taksparrar brukar vara barkat rundvirke, mindre troligt att dom hamnar som innertakbjälkar..
Det kan vara så att huset byggts ut, eller att en tidigare invändig lerklinad vägg tagits bort.

http://hem.passagen.se/kulturarv/korsvirke.html

http://hem.passagen.se/kulturarv/halmtak.html

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 18 aug-09 kl 20:22 »
Jag sätter en peng på Mmmm's andra förklaring.
Huset ligger i Skåne om jag uppfattat rätt, så det väl inte så långsökt.
Beträffande Mmmm's första förslag, så avser han troligen det som kallas dymlingar i den andra länken, och som är fästa i hål borrade i taksparrarna.
Men såna taksparrar brukar vara barkat rundvirke, mindre troligt att dom hamnar som innertakbjälkar..
Det kan vara så att huset byggts ut, eller att en tidigare invändig lerklinad vägg tagits bort.

http://hem.passagen.se/kulturarv/korsvirke.html

http://hem.passagen.se/kulturarv/halmtak.html

Jo jag förstår din tankegång men det står i texten:

"Dymlingar är fastsatta under takfoten som stöd för en läkt. I södra Skåne kallades det avaisaträ. I norra Skåne, där läkten oftast var en planka, kallades den gesims."

jag förstår det som att det var klämda under och inte kilade inuti takfoten.  ???
På våra bjälkar är det dessutom inte bara hål utan även urtag för olika breda plankor, allt från 10 till 20cm breda plank.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 18 aug-09 kl 20:35 »
Himla skum bild du tog, jag ser inga urtag för plankor.
Men det du skriver om, är ju en planka under takfoten, som stöder nedersta delen av halmtaket.
Planka alltså, inte bjälke som i rummet.

Kanske menar du att lejden, som dymlingarna till avaisaträet borrats i, skulle kunna var din bjälke?
Men det förklarar ändå inte plankuttagen.
Jag tror att bjälken suttit där hela tiden.
Det kan ju ha varit stall där förut, det var väl ganska vanligt att bostad och djurstall var sammanbyggda i Skåne.
« Senast ändrad: 18 aug-09 kl 20:53 av Foppas fot »

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 18 aug-09 kl 21:10 »
Huset har vad jag förstått blivit flyttat för ca 100 år sen, ca 2-300 meter, det ser man på vissa bjälkar som inte ligger i nummer följd längre. Dessa 2 är dock laserade med tjock lasyr så jag kan inte urskilja numret på dem. Jag ska försöka ta en bättre bild imorgon så du kan se "urtagen för plank" som jag menar  :)

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 18 aug-09 kl 21:26 »
Jag tror att det har med någon tidigare avrättning att göra. Man snärjer upp någon på ett sinnrikt sätt och låter någon dö långsamt med oerhörda plågor. Spökar det i huset?  ;)

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 18 aug-09 kl 21:47 »
Eller det kan ha varit en fängelsehåla för en sexslav. Kolla upp vilka som bott där tidigare.

Broberg

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 aug-09 kl 23:11 »
Återanvänd stående bjälke från stall eller ladugård med runda hål för stegpinnar, de andra urtagen för korsande bjälklag? En ren gissning.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 19 aug-09 kl 06:54 »
Eller det kan ha varit en fängelsehåla för en sexslav. Kolla upp vilka som bott där tidigare.

;D

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #14 skrivet: 19 aug-09 kl 06:55 »
Jag tror att det har med någon tidigare avrättning att göra. Man snärjer upp någon på ett sinnrikt sätt och låter någon dö långsamt med oerhörda plågor. Spökar det i huset?  ;)
Jepp det spökar men jag tror inte nån avrättats här,snarare självdött  ;D

stedevil

« Svar #15 skrivet: 19 aug-09 kl 11:52 »
Återanvänd stående bjälke från stall eller ladugård med runda hål för stegpinnar, de andra urtagen för korsande bjälklag? En ren gissning.

Låter inte helt otroligt. Uttagen kan ju ha varit för tex horisontella reglar till en spilta.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 19 aug-09 kl 11:58 »
Eller del av en foderbordsgrind (eller va det kallas) i en lagård.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 aug-09 kl 12:03 »
Jo det lurade jag med på, att det är den övre regeln till en fodergrind. D.v.s. att det sedan sitter plankor med en genomgående bult, via en annan regel kan man sedan stänga korna ute från fordebordet genom att skjuta isär/ihop plankorna. Vi har en sådan anordning kvar i vår ladugård..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #18 skrivet: 19 aug-09 kl 14:59 »
Tror ändå mest på att det är lejd eller löshult från en f.d. lerklinad vägg.
De avlånga urtagen är för att infoga stolpar eller bistannare.

Benämningarna förklaras av teckningar i tidigare länkar.

manna

• -
« Svar #19 skrivet: 19 aug-09 kl 20:28 »
Tror ändå mest på att det är lejd eller löshult från en f.d. lerklinad vägg.

Det är min gissning oxå.
Vad kan jag vinna?  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser