Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kritalliserande hösthonung?  (läst 3598 gånger)

Lars i skogen

Kritalliserande hösthonung?
« skrivet: 17 aug-09 kl 14:56 »
Jag har nu honung i åtminstone ett av mina samhällen och drar in honung som kritalliserar direkt i cellerna på bara några dagar! Har inte varit med om det här förut, någon som har en aning om vad det är dom drar på?

Tackar för svar! =)

Anders Wizping

• Gäst
SV: Kritalliserande hösthonung?
« Svar #1 skrivet: 17 aug-09 kl 21:36 »
Cement honung! Den är ingen höjdare kan bli stora mängder vissa år
Kommer från barr träd

Lars i skogen

« Svar #2 skrivet: 18 aug-09 kl 07:44 »
Hm, har ju hört talas om det, men inte varit med om! Det är inte samma som lushonung alltså?

Den är helt vit också, hade inbillat mej att cementhonung var mörk? Vad göra då? spara ramarna som foderramar?

Anders Wizping

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-09 kl 08:28 »
Det är lus honung från barrträd.
Den är svår att fodra med går nästan bara tidigt på våren innan draget kommit igång.
Annars suger dom bara ut fukten ur den och täcker över resten.
Det ska funka bra att doppa ramarna i varmt vatten innan man ger dom till bina för att lösa upp det lite. OBS täck av först.
MVH Anders
PS Det är inget vidare vinter foder kan bli kraftig utsot om dom har mycket

Gideon i Roslagen

« Svar #4 skrivet: 18 aug-09 kl 21:18 »
Lars!

Om det är hyfsatt fina ramar så ring till någon som säljer "orientmat". Dom är ofta intresserade.
Men ta bra betalt!  Över 100 kronor kilot!

Gideon

Lars i skogen

« Svar #5 skrivet: 18 aug-09 kl 22:08 »
Är dom verkligen intresserade av cementhonung? Jag tror då att det bara är flytande honung i kaka som är intressant.

TROYA

« Svar #6 skrivet: 24 aug-09 kl 17:46 »
Orientmat.

Här kanske man måste göra skillnad på främre och bortre orienten:-) ?

Det finns asiater som kan vara intresserade av cementhonung. Honung i vax är nog mest intressant för de som kommer från den arabiska halvön samt norra afrika.

Ramadan började väl igår, så det borde finnas många som är intresserade av att köpa.

Någon som har en ide om vad man skall ta för en ram täckt LN? Man får givetvis tillbaka ramen.

Med vänliga hälsningar
Troya

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 24 aug-09 kl 21:05 »
Snackar vi fördomar nu - eller är det allvar?  ???

TROYA

« Svar #8 skrivet: 24 aug-09 kl 21:45 »
Snackar vi fördomar nu - eller är det allvar?  ???

Fördommar?? Nej det är inte min mening om det uppfattas som det.

Så som det står så har jag sålt min honung förra året.

Med vänliga hälsningar
Troya

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 25 aug-09 kl 09:36 »
Vad fick du förra året då?

Ska man käka hela vaxkakan eller sitter man och suger ur innehållet?

Eller snackar vi matlagning där man även använder vaxet?

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #10 skrivet: 25 aug-09 kl 09:38 »
Araber äter honung i vaxkaka som en tradition under ramadan (nej inte alla... men många)
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 06 sep-09 kl 20:23 »
Jag upptäckte att jag också fått vit honung som sitter bomfast i kakorna... Måste vara samma sak...

Det är framförallt två samhällen som dragit in detta och de står i skogsbryn båda två. Det verkar vara varvat med ljunghonung och kakorna såg nästan likadana ut efter slungningen som innan ;) Jag får väl spara dem till våren o doppa i vatten!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Lars i skogen

« Svar #12 skrivet: 07 sep-09 kl 15:19 »
Har nu slutskattat min bigård där jag sett cementhonung tidigare - BARA kanderad honung i kakorna! =(

De fick rejält drag i första halvan av augusti och sen gick dom tydligen aldrig över till ljungen. Det enda positiva var att detta är i min nyaste bigård, som bara består av två avläggare från förra året plus sex avläggare från i år. Men det är ändå cirka 30kg honung som sitter fast i kakorna!!!

Jag smakade föresten på honungen i vaxet - det smakade skit! INGEN honungssmak, grovkorningt och fruktansvärt sött. Tänker inte riskera mitt rykte på att sälja det här...:(

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #13 skrivet: 07 sep-09 kl 16:14 »
då har du utmärkt material att använda i CB/NM Lars.
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Lars i skogen

« Svar #14 skrivet: 07 sep-09 kl 18:17 »

Haha, ja om jag orkar sätta mej in i hur det funkar!!!  :P

Nej men , jag planerar att forsätta utöka ganska kraftigt, så det får bli avläggarfoder till nästa år!

janz

« Svar #15 skrivet: 07 sep-09 kl 19:27 »

Å vad är det, frågar en nybörjare sig...?

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #16 skrivet: 07 sep-09 kl 20:49 »
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=68025.0

CheckerBoarding eller Nectar management är metoder för att explosivt expandera yngelsättningen och ge bisamhället så bra med plats att svärmlustan försvinner.
Nu kan man ju t.ex avla på svärmtröghet istället, men en annan vinst är ju att man kan få ett "supersamhälle".
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Rune H

« Svar #17 skrivet: 07 sep-09 kl 21:31 »
Cementhonungen kommer från ett drag på stora granbarrlusen. Det förekommer ibland när det har varit en bra sommar för granbarrlusen.
Honungen innehåller en trevärd sockerart som INTE är vattenlöslig. Det innebär att bina INTE kan tillgodogöra sig den som föda.
Jag är mycket tveksam till om de ramarna skulle kunna användas till avläggare eller liknande. Jag skulle tro att bina snarast rensar ut det.

Avlägsna så mycket som möjligt före invintring.
Smält ner vaxet.
Rune

Lars i skogen

« Svar #18 skrivet: 07 sep-09 kl 22:47 »
Cementhonungen kommer från ett drag på stora granbarrlusen. Det förekommer ibland när det har varit en bra sommar för granbarrlusen.
Honungen innehåller en trevärd sockerart som INTE är vattenlöslig. Det innebär att bina INTE kan tillgodogöra sig den som föda.
Jag är mycket tveksam till om de ramarna skulle kunna användas till avläggare eller liknande. Jag skulle tro att bina snarast rensar ut det.

Avlägsna så mycket som möjligt före invintring.
Smält ner vaxet.
Rune

Tack för förtydligandet! Det är extra intressant eftersom det kanske förklarar ett annat fenomen. Ett av samhällena sitter i en gammal trågkupa, och på deras flusterbräda är det en hel del vita korn, ser ut ungefär som strösocker. Kanske är det utrensad cementhonung!

Dela detta:

* Inloggade just nu

870 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser