Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  viktnedgång  (läst 2278 gånger)

M

• Gäst
viktnedgång
« skrivet: 03 feb-06 kl 14:04 »
Mina getter har under vintern gått ner i vikt detta trots att jag har ökat utfdringen är detta normalt eller kan dom ha mask eller vad tror ni.
Det är inte så att dom är magra för då hade jag kontaktat vetrinären men smalare har dom ju blivit.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:viktnedgång
« Svar #1 skrivet: 16 feb-06 kl 14:21 »
Avmaskning?

Bondmoran

« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 18:30 »
Ett friskt djur utan parasiter som magrar av får för lite eller fel foder.

Näringsvärdet på hö varierar rätt mycket helst ska det vara tidigt skördat.

Hur mycket kraftfoder de behöver beror ju på ålder,storlek och om de är dräktiga/mjölkar så det är lite svårt att råda dig mängden kraftfoder.

Sen så beror det ju också på vad du ger för foder.

Tänk även på att en mager get behöver mer än dagsransonen för att öka i vikt.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

M

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 feb-06 kl 17:51 »
vill bara lägga till att jag har pratat med vet å det är ingen fara med dom fast det kan vara bra att avmaska dom  så nu är jag på jakt efter lite 2,5% axilur. finns det möjligtvis någon nära Lerum som har hemma så jag kan köpa några ml? känns lite onödigt att köpa en hel liter för två getter. det blir lite onödigt dyrt tycker jag.

kalkontupp

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 27 feb-06 kl 01:57 »
vill bara lägga till att jag har pratat med vet å det är ingen fara med dom fast det kan vara bra att avmaska dom  så nu är jag på jakt efter lite 2,5% axilur. finns det möjligtvis någon nära Lerum som har hemma så jag kan köpa några ml? känns lite onödigt att köpa en hel liter för två getter. det blir lite onödigt dyrt tycker jag.

Rekommenderar dig att istället avmaska dina djur med ivomec eftersom axiluren inte tar allt.

M

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 feb-06 kl 17:14 »
Det går att använda 10% Axilur också (den till hund) som finns i lite mer rimliga förpackningar. Fråga på apoteket så kan de hjälpa dig att räkna om doseringen om du inte vågar dig på att räkna själv. De kommer dock att säja att du använder det på egen risk! ;)

jag har faktist den 10% hemma, jag skall använda den till valpen men vågar jag verkligen använda den? Fast å andra sidan....om jag ger mycket mindre så kanske det inte är någon fara. Vad tycker ni, vågar jag ge av den på 10%

M

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 mar-06 kl 22:35 »
Idag har jag fått tag på Valbazen på en djurpark och dom anväder detta till sina getter så i morgon ska det ske. Snälla var dom oxå så jag fick 1 dl alldeles gratis :)

zaaritha

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 mar-06 kl 23:19 »
Vår ena bock har också minskat i vikt, men inte den andre. De äter ju precis detsamma...
Avmaskades i höstas.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser