Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad har hänt med potatisen?  (läst 1827 gånger)

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Vad har hänt med potatisen?
« skrivet: 14 aug-09 kl 16:13 »
Efter 10 dagars semester kom jag hem till det här scenariot. Vad har hänt? När jag åkte så var plantorna gröna och fina. det sista jag gjorde var att lägga gräsklipp på resten av landet. Kan det ha förstört potatislandet?

Vad gör jag nu? Potatisen ser fortfarande bra ut.
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Vad har hänt med potatisen?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-09 kl 16:32 »
Det där har hänt mig oxå i år, tyvärr vet jag inte varför...från att ha varit gröna och fina och blommande till halvruttna och förtorkade? skumt...
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #2 skrivet: 14 aug-09 kl 19:21 »
Har just nu glömt namnet på eländet... bladmögel kanske? Hur som helst, klipp bort all blast snarast. Det kan gå ner i potatisen - brunröta. Då blir de ruttna och slemmiga. Hände mig förra året.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 14 aug-09 kl 20:07 »
Ska jag ta upp potisarna sen då?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Vurre

« Svar #4 skrivet: 14 aug-09 kl 20:31 »
Svårt att se på bilderna men det kan vara bladmögel/brunröta. Slå av och ta bort blasten först.

Har du kallt så att du kan förvara knölarna tar du upp dem nu. Sortera dem noga när du tar upp dem och sortera igenom sedan regelbundet. Har du inte lämpligt utrymme skulle jag låta dem stå kvar ett tag. Men jag vet inte så mycket om potatis. Att blasten ska bort ögonaböj, det vet jag i alla fall.
snus? vad är priset på en pris?

Soshila

• Småland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-09 kl 20:31 »
Fick aldrig riktigt kläm på vilket som skulle vara bäst.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=48164.0

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 15 aug-09 kl 11:22 »
Jag drabbades också,kom som ett brev på posten efter regn i Juli månad,högg av blasten med en lie. Är nog potatisbladmögel som sagts,drabbade även mina tomater,spred sig som en löpeld i växthuset,en del tomater blev även bruna.Klippte alla blad,sprutade på lite natriumbensoat,fick stopp på eländet. Mina tobaksplantor drabbades inte, dom är ju också släkt med potatisen vad jag vet.  :)

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 aug-09 kl 06:16 »
Ur en annan tråd

Har drabbats av bladmögelangrepp deluxe bland potatisarna. Har klippt bort blasten i potatistornet... Ska tydligen vänta 2-3 veckor innan jag skördar pärorna så inte sporerna tränger ner i jorden under uppgrävningen så jag återkommer då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser