Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som provat potatisodling på dette viset?  (läst 12153 gånger)

Grismormor

• -
SV: Någon som provat potatisodling på dette viset?
« Svar #1 skrivet: 25 apr-09 kl 22:54 »
Hej. Det liknar det ganska välkända sättet att odla potatis i bildäck. Jag har inte provat själv men hört att skörden kan bli riktigt rejäl. Det är ju samma princip som kupningen, fast "extrem". Lycka till om du tänker prova och berätta i höst hur det blev!! Jag blev lite småsugen att odla potatis så här!

Bo

« Svar #2 skrivet: 26 apr-09 kl 18:17 »
Jag försökte en gång men slarvade kanske med vattningen. Väldigt dåligt resultat. - Sedan läste jag om några som satsat stort och skyllde sitt misslyckande på att ramvirket var impregnerat.

Jag gör nog ett nytt försök i år.

poze

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-09 kl 18:30 »
Vet en som fick 100 potatisar per planta med bildäck. ca 60 gånger mer i vikt rätt fränt.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #4 skrivet: 26 apr-09 kl 19:30 »
med bildäcksvarianten går det inte "råna" potatisar i förskott va?

Är det annars samma system. Att man sätter ngr få sättpotatisar, låter blasten komma upp och sedan fyller på? Eller?
Ann

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 apr-09 kl 06:10 »
Jag har provat med att höja bädden extremt(efterhand), och skörden blir mycket stor. Metoden är lämplig för den som har en väldigt liten yta att odla på.  Bildäck är vanligt vid sådan odling.  Sök "potaoes tires" på youtube, så kommer det upp massor av videor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Nils i torpet

• Halland
« Svar #6 skrivet: 27 apr-09 kl 14:12 »
Värt ett försök! :)

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 27 apr-09 kl 14:33 »
Ta en sticksåg och såga bort kanterna på däcken, och vänd dem utoch in, det blir en större odlingsyta då. 

Ett sätt att odla vertikalt är att stapla flera däck direkt, eller ta en hög tunna. Gör hål i tunnan (eller däckstapeln) på olika höjder på sidorna stoppa i grodd potatis.
Ett plaströr med sågade skåror längs hela längden kan man lägga i mitten(för vatten och gödsling), och dränera med sten i botten.

Det ser ut som en jättepotatisväxt när blasten kommer, och det blir mycket potatis på liten yta.

Den som inte vill använda däck, kan ta en stor säck, rulla ner kanterna och lägga dit en del jord, sätta potatis. När blasten kommer, fyller man efterhand upp med jord, och kavlar upp säcken efterhand. Skörden blir stor per ytenhet här oxå.

poze

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 27 apr-09 kl 17:23 »
Ta en sticksåg och såga bort kanterna på däcken, och vänd dem utoch in, det blir en större odlingsyta då. 

bra sätt att få av gamla däck från fälg! tack för tipset, inte slagit mig.
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 27 apr-09 kl 19:06 »

Den som inte vill använda däck, kan ta en stor säck, rulla ner kanterna och lägga dit en del jord, sätta potatis. När blasten kommer, fyller man efterhand upp med jord, och kavlar upp säcken efterhand. Skörden blir stor per ytenhet här oxå.

Tack för tipset, verkar enkelt och lätt.. Undviker helst däcksodling med tanke på tungmetaller etc som finns i gummit.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #10 skrivet: 27 apr-09 kl 19:10 »
Har för mig att jag såg på TV en gång att de tog en säck köpejord och gjorde hål och stoppade in potatisar i. Nån som känner igen det?

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 apr-09 kl 19:53 »
Ett vanligt misstag är att man inte vattnar och gödslar, det blir stor skörd per yta, och det kräver att man gödslar mer, plantan får mycket jobb.  10% urin i vattnet blir bra. Eller tar man och lakar ut kompostjord och gödslar/vattnar med det.

H-K

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 27 apr-09 kl 21:02 »
Ett vanligt misstag är att man inte vattnar och gödslar, det blir stor skörd per yta, och det kräver att man gödslar mer, plantan får mycket jobb.  10% urin i vattnet blir bra. Eller tar man och lakar ut kompostjord och gödslar/vattnar med det.

vattna urin på potatisarna?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 27 apr-09 kl 21:10 »
Man kan också vattna med utspätt nässelvatten, alternativt med vallört eller annan kväverik växt.
Luktar minst lika illa som urin.

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 27 apr-09 kl 21:16 »
Jo det och aska, potatis kan man gödsla lite under hela tillväxten, för att bla ge plantan mer och urlakning mindre. Vid odling där största skörd per planta eftersträvas, är det bäst att gödsla lite efter hand.  Mjölig potatis  fås och i större mängd(vikt) om kalium och kväve tillförs under hela tiden.
Det finns ett optimum där resultatet inte blir bättre eller tom sämre vid mer gödsling. Man kan få tabeller för olika jordar och (komersiella) potatissorter.

Odlar man på höjden söker man extrem skörd per ytenhet, och det går inte att gödsla jorden före sådd endast.
Vill man inte ha urin, finns kompostvatten(te) och tom kemiska NPK-preparat.

sjötorpet

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 10 maj-09 kl 08:45 »

grunnar på vad som är bästa gödningen till däckspotatis,ett lager gräsklipp kanske? som fylls på kontinuerligt.

Nils i torpet

• Halland
« Svar #16 skrivet: 10 jul-09 kl 10:15 »
Som jag skrev den 27:april så Gjorde jag ett försök med potatistornet som beskrevs i länken.

Jag är nu inne på 5:e kupningen och från toppen av blasten till där jag satte potatisarna är det ca 130cm!!
Mina funderingar är: Kommer vattnet verkligen ända ner till botten eller skulle jag på att tidigare skede satt ett dräneringsrör i mitten av tornet för att få ner vattnet.
Min andra fundering är om knölarna verkligen utvecklas eller om all kraft går åt till blasten?
Ha det fint
//Nils

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #17 skrivet: 10 jul-09 kl 22:31 »
Spännande!
Har du skördat ngn potatis än?

Ser fram emot att höra om fortsättningen.

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 aug-09 kl 11:08 »
Detta var ju intressant ! Men potatisen längst ner och längst upp då (om jag fattat rätt)  ???. Om man vill skörda färskpotatis och få stor avkastning så har potatisarna längst ner varit där ett tag, eller.....
ML

Nils i torpet

• Halland
« Svar #19 skrivet: 09 aug-09 kl 20:51 »
Spännande!
Har du skördat ngn potatis än?

Ser fram emot att höra om fortsättningen.

Har drabbats av bladmögelangrepp deluxe bland potatisarna. Har klippt bort blasten i potatistornet... Ska tydligen vänta 2-3 veckor innan jag skördar pärorna så inte sporerna tränger ner i jorden under uppgrävningen så jag återkommer då!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 4 användare (2 dolda)
Hans Hultén, Helena Wätte

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser