Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Prenumerera på ekologiska grönsaker vid dörren?  (läst 8006 gånger)

Therese K

• Skåne
SV: Prenumerera på ekologiska grönsaker vid dörren?
« Svar #20 skrivet: 18 aug-09 kl 13:47 »
Vi flyttade från Hanaskog!  ;D Eller ja.. 2 km utanför på landet.. Jag tror jag vet vad du menar, de i Viby?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

EvaE

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 18 aug-09 kl 13:54 »
Ja, Viby, mena jag! Tack, det sätter ju sig på hjärnan så man inte kan
tänka på annat förrän man kommit på de!  ;D
Har själv aldrig handlat där men mina farföräldrar som nu e så gamla att
de inte orkar odla själva längre brukar handla där. & dom säger det e bra.
Men har som sagt ingen egen erfarenhet därifrån.

Jaha, Hanaskog e ju jättenära. Bor på landet vid Högsma utanför Sibbhult/
Glimåkra :) Förstår att du flyttade från Hanaskog. Det ser sååå trist ut när man
åker därigenom. Dött, grått & trist...  :-[

//
Eva

Therese K

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 18 aug-09 kl 14:43 »
Jag har heller aldrig handlat där.. kanske ska prova, kör ju där förbi ibland.. Högsma känner jag till.. Morfar har bott där och mamma är ju född där.. jobbade själv på Scania innan dom la ner och flyttade... Ja.. Hanaskog ÄR trist! vi bodde bara där i ca ett och etthalvt år.. 
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

johena

• Dalarna
« Svar #23 skrivet: 20 aug-09 kl 21:22 »
jag vill inte vara en glädjedödare, och jag tycker det är jättebra med ekolådor!! MEN... just mossagården är tyvärr inget bra ställe att stödja. har många nära vänner som arebtat där, och det enda ekologiska tänket där är just produkterna. sen är det lite si och så med resten. dessutom är de mycket dåliga arbetsgivare. bilden av dem utåt sett stämmer tyvärr inte alls med verkligheten.
men, finns det inget annat alternativ, så har de ju iallafall den ekologiska mat som man vill ha!

hoppas det löser sig för er.
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Therese K

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 20 aug-09 kl 21:46 »
jag vill inte vara en glädjedödare, och jag tycker det är jättebra med ekolådor!! MEN... just mossagården är tyvärr inget bra ställe att stödja. har många nära vänner som arebtat där, och det enda ekologiska tänket där är just produkterna. sen är det lite si och så med resten. dessutom är de mycket dåliga arbetsgivare. bilden av dem utåt sett stämmer tyvärr inte alls med verkligheten.
men, finns det inget annat alternativ, så har de ju iallafall den ekologiska mat som man vill ha!

Oj.. ja de va ju tråkigt.. jag väntar fortfarande på mina varor.. hoppas dom kommer i morgon ;)

tench

• -
    • Solrot
« Svar #25 skrivet: 21 aug-09 kl 08:49 »

Tycker inte du att det ekologiska tänket försvinner redan vid transporten av ekolådorna som ofta sker i mindre skala?
Sådant här fenomen betraktar jag mest som en kvalitetsgrej, att få hem bra råvaror till dörren.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

prince

« Svar #26 skrivet: 21 aug-09 kl 10:41 »
men nu var det inte det tråden handlade om utan var man kunde prenumerera på ekologiska produkter, någon som kan  göra hemleverans och man vill att det ska vara ekologiskt odlade saker, varor ;)

Dessa är erbjuder detta ch det är ju då kanonbra!!

berätta gärna om din leverans kom och så!  man är ju nyfiken!!!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #27 skrivet: 21 aug-09 kl 11:11 »
Javisst. Ekologiska grönsaker, mums!
Men det är viktigt att poängtera att man inte nödvändigtvis gör en miljöinsats, vilket många tror.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

prince

« Svar #28 skrivet: 21 aug-09 kl 15:22 »
Helt klart, men det var inte det som söktes heller utan just ekologiskt odlade grönsaker och frukt. :)

Men alltid bra med synpunkter!!!!!!!   :D

Therese K

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 21 aug-09 kl 17:32 »
Ja, då har man fått hem sina varor :) Beställde en lite frukt låda och en liten grönsakslåda... I frukt lådan så var där bananer, äpple och päron.. Och i den andra ett JÄTTE stort sallads huvud, rödbetor, palsternackor och en hyfsat stor scuasch.. Ursäkta stavningen :-[ det föjlde oxå med lite recept, hemleveransen funkade ju :D Nu ska jag se om det kan bli en middag på det med ;)

Therese K

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 21 aug-09 kl 17:38 »
Ja, och majskolvar :) glömde det...

Wimsa

• Min hemsida
« Svar #31 skrivet: 23 aug-09 kl 04:07 »
Ja, då har man fått hem sina varor :)

Du låter nöjd! Jättehärligt att det fungerar! Jag flyttar in i början på september och ska försöka få hem en beställning redan första veckan. Var det den mängden och kvaliteten du hade tänkt dig?
Hoppas du fick en god middag:-)
Att döma är att inte förstå.
ANDRÈ MALRAUX

EvaE

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 23 aug-09 kl 10:08 »
MEN!! Där bor ju jag också!!

Tjohoo!
Det verkar vara några göingar här trots allt  ;D
Trodde det bara var jag men nu har det ju kommit fram flera st. Kul!!!
Jag & taccotad & njura har pratat om att ha en slags höns/grönsaks/blom/kanin eller vad man vill-bytar/säljdag
tillsammans med alla som vill som är härifrån i närheten. Tror bestämt jag ska starta en egen tråd om detta! :)

//
Eva

Therese K

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 23 aug-09 kl 10:45 »

Tjohoo!
Det verkar vara några göingar här trots allt  ;D
Trodde det bara var jag men nu har det ju kommit fram flera st. Kul!!!
Jag & taccotad & njura har pratat om att ha en slags höns/grönsaks/blom/kanin eller vad man vill-bytar/säljdag
tillsammans med alla som vill som är härifrån i närheten. Tror bestämt jag ska starta en egen tråd om detta! :)

//
Eva

Det låter som en bra ideè!

Ja, jag e nöjd med varorna.. lite dyrt bara.. blast och skit va kvar som utfyllnad och man kan ju plocka ihop sin egen låda på hemsidan så man får de man vill ha...men jag ska prova lite andra ställen med så man har något att jämföra med...

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #34 skrivet: 23 aug-09 kl 11:07 »
Tycker folk ofta missar värdet i att stödja ekologiska initiativ även om dom inte är 100% eftersom man på så sätt visar leverantörer och producenter att det finns en vilja att betala för miljövänliga/ekologiska produkter. Det är ganska viktigt för att fler ska våga satsa på sina ekologiska affärsideèr :)

Jag köper tillexempel ekologiska ägg i affären där hönsen har MÖJLIGHET till utevistelse. Dessa höns har det jävligt dåligt dom med och antagligen utnyttjar ingen utemöjligheten för att dom är så apatiska. Men jag visar ändå att det är värt ett högre pris för mig som konsument att dom har den möjligheten. Förhoppningsvis kommer det snart ägg i butik där hönsen har det jättebra. Så tänker iallafall jag. Nu har jag ju tillgång till höns så numera köper jag sällan ägg i butik :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Therese K

• Skåne
« Svar #35 skrivet: 23 aug-09 kl 11:30 »
Jag förstår vad du menar, och jag stödjer oxå det tankar och affärsideeèr.. Man jag kan tycka att 8 äpple, 7 päron och 6 bananer, för 100 kr är liiite i överkant.. Jag har höns jag med men när dom inte lägger ägg så köper jag naturligtvis ekologiska ägg i affären, även om dom är dyrare.. Jag tycker ju att det var super att dom har hemleverans för dom som inte kan ta sig till affären eller bonden. Jag har ju även möjlighet att att köra ut till de olika ekologiska odlingarna...

EvaE

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 23 aug-09 kl 12:55 »
För några år sedan när jag bodde på Österlen fanns ett ställe utanför Skillinge som hette Örtagård som var bra.
Dom hade väl inte jättestort sortiment men det dom hade var väldigt bra. Kanske lite långt att åka & jag vet
inte ens om det finns kvar. Men kanske ngn annan här som vet?

//
Eva

P.S
Tråd startad i "övrigt om höns" ang träff för de som vill & kan :) )

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #37 skrivet: 24 aug-09 kl 11:59 »
Någon som vet om det finns något företag som leverarar grönsaker till dörren runt Trollhättans trackter? ::)

Wimsa

• Min hemsida
« Svar #38 skrivet: 08 sep-09 kl 09:57 »
Så, nu har jag äntligen flyttat och idag har jag beställt ekologisk mat för hemleverens! Jag får inte varorna förrän nästa fredag (alltså inte nu på fredag) men det känns jättebra att det är på G i alla fall!
Att döma är att inte förstå.
ANDRÈ MALRAUX

Brobacken

« Svar #39 skrivet: 08 sep-09 kl 10:11 »
jag kan tycka att 8 äpple, 7 päron och 6 bananer, för 100 kr är liiite i överkant...

Fast det priset kommer jag inte under om jag köper eko-frukt på Ica och kör hem den själv?! Kring 25 kr för fyra äpplen eller päron betalar jag och utifrån vad du fick för 100 kr så låter det som att du fick bananerna på köpet.
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Dela detta:

* Inloggade just nu

469 gäster, 3 användare
ärt, Nataks, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser