Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maggot/larver  (läst 11160 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
maggot/larver
« skrivet: 12 aug-09 kl 23:46 »
jag har redan en tråd om det bland "övriga djur" men hoppas på lite mer fart här ;)

jag skulle vilja veta om larver och maggot är något som ni som har höns, grisar och andra djur som kan tänkas käka sånt skulle överväga att mata torkade/levande sådan föda (helt eller som komplement). skulle ni kunna tänka er att köpa sånt eller känns det främmande? några funderingar kring detta? ska det vara levande eller går det även torkat kanske tom pelleterat? vad skulle kännas rimligt att betala för sånt foder?

det där har jag redan diskuterat lite löst i capybaratråden i vintras, men jag har inte släppt ämnet än, så jag skulle vilja diskutera det hela i en egen tråd.

jag har fått tips om lite feta smaskiga larver och sånt, men skulle vilja ha lite mer. vad tycker ni om fluglarver? andra tips på larver och maggot? jag vill inte hålla på med insekter utan är (till en början) bara intresserad av att producera maggot och larver i helst större omfattning. sälja styckvis känns mindre som en hit. ;)

jag vill höra mig för innan jag drar igång och kanske sitter på en hel lokal fyllt med kryp utan köpare ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
SV: maggot/larver
« Svar #1 skrivet: 13 aug-09 kl 12:26 »
Jag skulle kunna tänka mig att utfodra mina framtida höns med döda, kanske torkade larver som proteintillskott. Levande säger jag urk, nej tack till... Tycker dom är lite läbbiga...  ;) "Vanlig" mask har jag dock inga problem att hantera levande, och det tänkte jag oxå ha som komplement till spannmål och tex lusern till hönsen. Vet dock inte vad som skulle vara rimligt att betala för dom... Det kanske blir för dyrt att framställa till en rimlig kostnad...?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 13 aug-09 kl 12:39 »
daggmaskar kanske inte går att framställa fort nån lätt, det finns ju andra maskar som förökar sig fortare, men jag tror ju att maggot och larver går snabbast att få fram. kostnaden för att få fram denna föda verkar vara ganska låg, så det går säkert att hålla ett rimligt pris.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 13 aug-09 kl 16:55 »
Coolt... Ja, det skulle i alla fall jag absolut vara intresserad av till höns eftersom jag hitta andra protein-källor än allt denna sabla soya.
/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 13 aug-09 kl 17:41 »
 ;D det sägs ju att äggen blir godare när man matar maskar och sånt ;) är det nån som kanske vet hur man lättast torkar de små liven utan att proteinkvalitén förstörs?

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 13 aug-09 kl 18:34 »
Till höns vet jag inte om jag skulle köpa det. De ska väl inte ha allt för mycket protein och hönsfoder innehåller ju redan en hel del. Fast Attes matte du kanske menar att du skulle blanda eget foder från grunden och då kanske det skulle fylla en funktion.
Frågan är om det skulle vara tillåtet, om det nu räknas som animaliskt protein? Det där är jag inte så insatt i, men det var en tanke som poppade upp.
Till vaktlar kan jag däremot tänka mig att det skulle vara ett bra komplement. Torkat låter betydligt smidigare att hantera än levande.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 13 aug-09 kl 19:04 »
vad har har läst, så blir det problem med animaliskt, då det gäller matrester (och det är ju i västvärlden ett mindre problem med maggot  ;D ). men ni är nog bättre insatt än mig vad det gäller för regler då det kommer till hönsfoder.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 13 aug-09 kl 19:39 »
Ja, jag menar att jag ska blanda eget foder. Det är ju soya i alla kommersiella höns-foder idag så det går bort.
/Sara

Marygold

• Sagolika Höö
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-09 kl 20:15 »
går hönsen ute så äter de ju sniglar och maskar och allt de får tag i. De bryr sig inte ett dugg om några regler för animaliskt protein. Mina skulle älska att får en byra levande maggots att plocka i sig - julafton i hönshuset! Men eftersom de går ute största delen av året så lägger inte jag pengar på larver åt dem, de kan faktiskt hitta egna.
Karin på Sagolika Höö

johe71

« Svar #9 skrivet: 13 aug-09 kl 20:43 »
men ni är nog bättre insatt än mig vad det gäller för regler då det kommer till hönsfoder.

Enligt Lagen om foder skall allt foder till fjäderfä värmebehandlas. "Vid varje tillverkningsomgång ska kontrolleras att tillräcklig temperatur (minimum 75°) uppnåtts i allt foder innan detta tillåts passera vidare till kylare efter värmebehandlingen. För annan behandling eller åtgärd än värmebehandling krävs Jordbruksverkets tillstånd. Den som tillverkar foderblandning till djur i egen besättning omfattas inte av värmebehandlingskravet om blandningen består av inköpt kompletteringsfoder och spannmål."

så enligt regelverket blir det nog svårt att sälja levande maggots :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 13 aug-09 kl 21:12 »
tack för svaret  ;D ja, det lär blir svårt om man inte får ett undantag för levande, men den förhoppningen har jag ju inte. men värmebehandlingen ska ju inte vara några större problem, då de ska torkas. fördelen med torkade larver och maggot är ju att de håller sig längre och att de lättare kan skickas. sen väger de ju mindre också.

Melica

« Svar #11 skrivet: 13 aug-09 kl 22:29 »
Av olika anledningar fick jag över en burk med levande maggot just när jag hade nykläckta kycklingar i våras. Jag tror att jag gav dem tre larver var, varje dag tills burken var slut. Kycklingarna älskade det, och blev friska och kraftiga. På köpet blev de de tamaste kycklingar jag haft, trots att jag i övrigt inte pysslade mer med dem än med mina andra kycklingar. De kommer fortfarande springande för att kolla om jag har något gott med mig   :D.

Jag kommer definitivt att fortsätta ge mina kycklingar maggot. Nu hade jag bara tre kycklingar den här gången,så burken räckte rätt länge. Jag har för mig att jag betalade 25:- för burken,  det var helt OK tyckte jag. Men har man många kycklingar så blir det ju rätt dyrt, därför har jag funderat lite på att odla lite själv. Men om du säljer billigare så slipper jag ju det  ;D.

Jag tror att det är skillnad på animaliskt och vegetabiliskt protein, och att hönsen behöver åtminstone en liten del animaliskt. Då är ju insekter och maskar det allra mest naturliga att ge dem. I vintras såg jag en påse med fågelmat som innehöll torkade larver. Jag hade god lust att köpa den till hönsen,men avstod just på grund av att jag inte visste var den var tillverkad, och var lite orolig för att den skulle innehålla någon smitta.

Tyvärr verkar det vara tvunget att torka dem, annars skulle nog hönsen uppskatta dem mer levande  ;D
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 13 aug-09 kl 22:46 »
jag tror att jag slår en pling till jordbruksverket (visst är det de som har koll på reglarna?) och hör mig lite för hur det är. skälv tycker jag ju i min romantiserade syn som man som stadsmänniska har av landet att det inte bör finnas mer naturlig föda till höns än just mask och andra kryp. jag minns ju pettersson och findus-boken där hönsen smet till grönsakslandet för att leta mask  ::) ;D men jordbruksverket har ju sina egna uppfattningar om sånt. men som attes matte sa, så är ju soja ingen hit just (inte sist ur miljösynpunk), så nån mer bör väl vara intresserad  ;)

nån till fundering. om man erbjuder levande maggot och larver till försäljning, är det då mitt ansvar att se till att det inte blir hönsmat eller är det ert ansvar att se till att ni inte ger dem levande maggot? ???
« Senast ändrad: 13 aug-09 kl 22:49 av LillaSophie »

Melica

« Svar #13 skrivet: 13 aug-09 kl 23:26 »
Ansvaret att se till att maggoten inte blir hönsmat är ju helt hönsägarens. Det är ju inga problem att gå in i en fiskeaffär och köpa en burk som man sen ger till hönsen.
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Pumpkin

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 14 aug-09 kl 11:17 »
Skulle gärna ge hönsen maggots, inget problem med levande...och det skulle ju vara upp till mig vad jag använder dem till  ::)
Är maggots förresten samma sak som mjölmask? De verkar inte svåra att föda upp, men jag drar mig nog för att baka kakor på dem som föreslogs i en annan tråd här på alternativ  :P
Everything is an experience

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #15 skrivet: 14 aug-09 kl 11:21 »
jo, mjölmask är ju också en variant på maggot. allt som senare blir skalbagge börjar ju sin resa som larv  ;D jag kan tänka mig att att ju större och saftigare maggottsen är desto bättre  ;D är det så?

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #16 skrivet: 15 aug-09 kl 17:54 »
Maggot blir flugor, mjölmask blir skalbaggar, så det är inte samma sak.
Näringsmässigt är maggot fetare, mjölmask kan ge problem då deras skal är svårsmält. Fast det senare gäller nog mest känsliga reptiler...
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 15 aug-09 kl 18:42 »
jo, ska man vara pertig har du naturligtvis rätt.  :-[ jag är hur som helst i början av min planering och vilka sorts kryp som senare ska ingå i min verksamhet är inte ens klar än. något som jag innan starten måste klura ut hur jag gör med lukten, eftersom en maggotfarm inte är just den mest väldoftande verksamhet som finns.  :-X mina ursprungliga planer att ha den i källaren spricker ju redan där, utan jag måste flytta den lite avsides istället.

har idag mailat jordbruksverket och frågat lite kring reglerna som gäller. eftersom man i tyskland t ex inte får har maggotfarm utan tillstånd av myndigheterna (vad i Storbritannien inte verkar vara några större problem) och jag på jordbruksverkets hemsida inte har hittat någon information om ämnet öht, så måste jag ju få veta om man ens får göra som jag tänkt mig. sedan tog jag upp det där med levande föda på en gång, då jag ändå var i farten. väntar mig ett negativt svar ang. den senare punkten, men frågar man inte får man ju inte veta heller.  ;D

att det inte verkar finnas en maggotfarm i större skala i tyskland är lite synd. jag vill ju gärna göra ett studiebesök hos en sån och hade ju så lätt kunnat passa på nu då jag ändå ska dit i september.  :-\ den närmaste jag har hittat är i storbritannien och sen finns det en i usa (men det är ju lite långt) de enda uppfödningarna jag har hittat har dessutom fiskebete som inriktning och då skiljer sig ju arterna lite mot det som jag hade i tankarna.  :-\

Attes matte

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 15 aug-09 kl 20:10 »
Vad är det som skiljer sig om man har maggot-farm för fisk-bete? Det finns en sån ett par mil från där jag bor... ;) 
/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #19 skrivet: 15 aug-09 kl 20:30 »
ja, alla insekter har ju olika behov och jag vet inte riktigt om det är så lämpligt att dra allting över en kam. å andra sidan lär väl höns och vaktlar inte vara sådär jättekräsna?  ??? *hoppas-att-ingen-märker-att-man-är-uppväxt-i-storstad*

men vad är det för maggotfarm som du har i närheten? jag kanske kan ta och slå en pling och snoka lite?  ;D kanske man får komma på besök och lära sig saker tom?

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser