Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maggot/larver  (läst 11162 gånger)

Attes matte

• Jämtland
SV: maggot/larver
« Svar #20 skrivet: 16 aug-09 kl 01:53 »
This is the guy:
http://www.maskochmaggot.se/

Jag har ingen aning om han tar emot studiebesök, men det går ju alltid att ringa och fråga.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #21 skrivet: 16 aug-09 kl 11:18 »
jo, men det är ju bara lilla sophie som ska komma och kolla. det märks ju inte ens ...  ::)

tack för länken, jag ska försöka att få nån kontakt med killen
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 16 aug-09 kl 22:13 »
Det ska visst vara en trevlig gubbe, pappa är lite bekant med honom har jag för mig. ;)
/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 16 aug-09 kl 22:57 »
ja, men då är det ju ingen sak. det är bara säga "du är faktiskt lite bekant med attes matte:s pappa. henne jag har pratat med på ett internetforum, så nu ska jag komma och kika ..."  ;D ;D ;D

nä, men det är bra att han är trevlig. jag pratar inte så gärna i telefon med folk som jag aldrig har träffat förut  :-X , framför allt när det är jag som vill nåt. man kan nog nästan kalla det för fobi  :-[ , så killen brukar få ta alla samtal till diverse myndigheter och folk, både inom företaget och privat.  :-[
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 17 aug-09 kl 00:14 »
Ha ha! Det låter som en bra presentation...  ;D

Men jag känner igen det där med "ringa-upp-okända-människor"-fobin... Min pojkvän har samma, så det brukar vara jag som får ringa såna samtal.  ;)

/Sara

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #25 skrivet: 17 aug-09 kl 04:07 »
hehe, skönt att inte vara ensam med problemet.  ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #26 skrivet: 22 aug-09 kl 12:08 »
kom på, hur är det med kackerlackor? kan det vara något för hönsen? torkat iaf, tror inte att någon vill släppa ut levande sådana för hönsens skull  ;D

Melica

« Svar #27 skrivet: 23 aug-09 kl 22:32 »
Visste du inte att det finns flera maskodlingar som odlar maggot i Sverige?

http://www.fibe.se/

Rogers Maskodling Tlf. 0243 - 630 17
Kastv. 14
784 54 BORLÄNGE

http://www.kompostmaskar.se/

http://shop.textalk.se/se/artgrp.php?id=1145&grp=5999

Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #28 skrivet: 23 aug-09 kl 22:45 »
nä, men jag har visserligen inte lagt krutet på att leta i sverige heller. till att börja med måste jag ju först få klart för mig vad som skulle passa till foder. när jag sedan vet mer om det måste jag naturligtvis kika om jag kan få kolla hos nån som redan håller på. just mask tror jag inte att jag vill hålla på med, de föröker sig lite för långsamt för det. som jag skrev nedan verkar kackerlackor vara något, de har ett bra näringsinnehåll och är lätta att få fram. just näringsinnehållet är ju viktigare när man vill hålla på med foder än när man håller på med bete till fiske.

Anders_R

« Svar #29 skrivet: 24 aug-09 kl 12:38 »
Maggots, alltså spyflugelarver (låter värre än det är) tycker jag känns som ett ganska dyrt alternativ.  Jag har tävlingsmetat och betalade då upp till 150 kr/liter med full rabatt på dem. Räkna med 200/250 om det inte vär stora mängder som köps in regelbundet. Maggots har även den tråkiga egenskapen att de förpuppas ganska fort om de inte förvaras svalt, läs kylskåp.

Det går iofs fint att frysa dem i vatten och sedan använda dem döda, men jag tycker fortfarande inte att det är värt pengarna.

Mitt tips är nog att istället satsa på att få igång en riktigt fin maskodling i antingen komposttunna eller något hembyggt, större. Satsa på mycket löv och skäm bort maskarna med lite blomjord och köksrester (intressekonflikt med hönsorna, jag vet  ;) )
Efter några månader producerar en tillräckligt stor odling en hel del mask, som hönsen säkert kommer att gilla mer än sega maggots.

Mjölmask/sophobas rekommenderas inte till t.ex. reptiler i större utsträckning, eftersom de innehåller väldigt mycket kitin och andra silikatvarianter som motverkar kalkbindning i långa loppet.
Jag tror att hönsorna hittar bäst käk om de får springa fria och jaga sina egna bugs när de hittar dem.
Vem sade att man  kan ha för många djur?
Hemma bor det ormar, katter, hönsor, rådisar och snart blir det ännu fler... :-)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #30 skrivet: 24 aug-09 kl 12:54 »
jo, men nu får ju inte alla höns springa fritt och det vore ju bra att hitta ett alternativ till soja. hittade en undersökning som ett afrikanskt universitet hade gjort, där de matade grupper med kycklingar med olika föda. en grupp fick sojabaserad mat, en grupp fick maggotbaserad mat och flera grupper fick blandningar i olika proportioner. en sak jag reagerade på när jag läste undersökningen var att dödligheten minskade ju mindre soja som fanns i fodret.

men vad tycker ni om kackerlackor? kan det vara nåt att basera ett foder på?

Anders_R

« Svar #31 skrivet: 24 aug-09 kl 14:04 »
Jag kan absolut tänka mig att det funkar att basera foder på kackisar.
Satsa då på Blaptica dubia eller någon annan tropisk sort som finn si reptilsvängen.

De är lättodlade i höga temperaturer, men ställer inte till fullständigt kaos om de rymmer.  :P
Hemma bor det ormar, katter, hönsor, rådisar och snart blir det ännu fler... :-)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #32 skrivet: 24 aug-09 kl 14:33 »
jo, funderade på dödskallekackerlacken, de ska vara lättodlade samt ej klättrande/flygande. frysa vore ju en variant, som du skrev nedan att man kunde göra med masken. det kanske inte förstör proteinet lika mycket och förändrar ju absolut inte strukturen i proteinet som upphettning gör. men håller de sig då när man väl tinar upp dem, det är ju inte speciellt lyckad om man som hönsägare måste skaffa frysutrymmen för att fodret ska hålla sig. då är kanske torkat bättre ändå? ???

kom ju på att alla höns, även de som får vara ute kanske har lite svårt att hitta insekter under vintern/tidig vår/sen höst.

Anders_R

« Svar #33 skrivet: 24 aug-09 kl 14:41 »
I reptilsvängen finns en hel del frystorkat...men det är ju inte helt självklart att göra själv.

Jag kan tänka mig att kackisarna blir zombies ganska fort om de tinas upp och får ligga varmt :)

Argentinare och dödskallar är ganska lika i odlingssätt.

Absolut enklast är att ta stora platsbackar, lägga ett 5-10 cm lager billig hundmat el. dyl i botten och lite äggkartonger som gömställen. Ge sallad eller andra grönsaker som fukt/vätska och se till att lådorna inte blir för fuktiga så sköter odlingen sig själv och producerar ordentligt om man har den över 25 gr.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #34 skrivet: 24 aug-09 kl 14:50 »
jo, har läst lite om kackerlacksodling. det jag undrar över är om de även kan tänkas käka kompost. det känns något märkligt att gå omvägen via färdigt foder för att få fram annat foder, för den egentliga tanken är ju att använda föda till kackisarna, som ingen annan konkurrerar om. det finns ju spannmål i hundfoder t ex som kunde användas till mat istället. förstår du hur jag menar? det är därför maggotodling förspråkas så starkt i afrika. det går inte åt råvaror (som kunde användas till mat direkt) för att producera annan mat - fluglaver kan ju fås fram av hönsskit och annan kompost. hönsen äter sedan larvorna. ingen vill ju äta hönsskit eller kompost eller fluglarver, men spannmål och soja kan människor ju äta som just nu även används till hönsmat.

om jag håller på med det hela vill jag ju hålla på i större skala, inte åt mig själv enbart. så om du vet hur man frystorkar kackisar så vore det ju snällt om du kunde dela med dig.

Anders_R

« Svar #35 skrivet: 24 aug-09 kl 15:26 »
Ok, det är i den skalan du planerar... Då skulle jag nog ge mig ut på industriella sidor kring frystorkning för info.

Du har en poäng kring kackisfodret, framför allt om man vill upp på storproduktion. Jag har bara jobbat med småodlingar om man jämför med dina planer, men det funkar säkert med kompost också. Tänk bara på det där med fukten, så dina odlingar inte tvärdör av antingen svamp/mögel eller bakterier.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #36 skrivet: 24 aug-09 kl 15:31 »
ok, inte för fuktigt. det kan man kanske reglera med sågspån? tanken med kompost är ju också att man då kanske skulle kunna kombinera kaniner och kackisar. matrester, trädgårdsavfall och sånt bidrar ju även till att hålla nere kostnaderna vilket gör att man kan sälja billigt.

karsan

• Södermanland
« Svar #37 skrivet: 24 aug-09 kl 18:18 »
Odla kackerlackor?  Akta så att inte en enda rymmer.  vi hade kackerlackor i en lägenhet  i närheten av Washington D.C.  Varmt klimat. De gillade att bo bakom gasspisen som hade ett 'pilot light' alltså en liten gaslåga som jämt var på och det var skönt varmt där.  Satte man på ugnen blev det förstås för varmt och de kom utspringande.  Ett annat tillhåll var badrummet - mänskliga hudrester är toppen och det hjälpte inte hur mycket vi gjorde rent badkarl och handfat.

Man fick förstås vara jättenoga med mjölpaket och sånt.

Vi hade aldrig sett dem i kylskåpet så en sommar när vi skulle vara borta i en månad satte vi in alla förpackningar med mjöl, kakao etc där och stängde av kylskået. Gissa om vi hade kackerlackor där när vi kom tillbaka!   Odlingtips?

Sorten hette German cockroach i  Amerika.

Kackerlackor föder i princip levande ungar - alltså de bär omkring äggen tills de kläcks så det räcker med att en hona rymmer.

Våra blev utrotade en gång om året ungefär. När det kom nya hyresgäster som tyckte vi skulle göra gemensam aktion. Stor apparat med att tömma alla köksskåp och hålla oss själva och katten borta ett dygn eller så.  Sen hade man döda kackerlackor i ett par veckor, och efter ett par månader var det tillbaka med levande  kackerlackor bakom spisen och överallt annars .

Jag kan bara säga att jag skulle aldrig odla kackerlackor även om jag misstänker att det är lätt. Saluförandet har jag ingen aning om.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #38 skrivet: 24 aug-09 kl 20:05 »
jag tänkte inte ha dem i huset utan i en annan byggnad i så fall. tropiska arter överlever inte i vårt klimat, så rymmer de kommer de inte långt. plastlåda med lock och en icke klättrande/flygande art och det hela är liten risk med.

tips för torkning mottages fortfarande tacksamt.

edit: eller borde man blanda ut dem med en annan torr substans på en gång och pressa pellets? ???
« Senast ändrad: 24 aug-09 kl 23:57 av LillaSophie »

Anders_R

« Svar #39 skrivet: 25 aug-09 kl 14:31 »
Jag har bara väldigt generella kunskaper i ämnet, men jag skulle tro att frystorkning är ett måste, för att behålla proteonerna intakta. Jag föreställer mig att pressning tillsammans med torrt media ändå lämnar tillräckligt mycket fukt för att bakterier skall komma igång och paja allt.
Jag har surfat runt lite om metoder och verktyg, men inte hittat något vettigt, tyvärr.

German roaches är en klassiker....finns fler som fått samma problem.
Det MÅSTE vara tropiska suggor om man skall vara något sånär säker.

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser