Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  företagskatastrof, tips någon?!  (läst 1344 gånger)

saint206

• Småland
företagskatastrof, tips någon?!
« skrivet: 12 aug-09 kl 10:13 »
företaget går åt hel*ete, vad gör man?
papperen är en ena röra, och jag vet varken ut eller in. skulderna är skyhöga och jag inser att jag behöver hjälp, och ett fett lån, för att vända detta.
(inte mitt företag dock, min sambos)
nu har han äntligen fått en massa jobb, men nu är det så kört i botten så även om dygnet hade 48 timmar så kan han aldrig köra in dessa summor som måste ut.
jag skulle behöva nåt i stil med lyxfällan till hjälp nu, men jag vill inte vara med i tv, och vi lever verkligen inte lyxliv..
vart vänder man sig för att få hjälp? funderade på lrf konsult, men det känns så PINSAMT!
räkningen till befintlig revisor hamnade hos fogden, så dom är väl inte intresserade kan jag tro..
hur gör jag nu?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Existens?

• Gäst
SV: företagskatastrof, tips någon?!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 10:31 »
Ojoj..ja, det där känner man ju igen.
Jag kan bara råda dig om hur jag hade gjort, eller försökt göra rättare sagt. Och det här kommer från egna erfarenheter.
Se till att börja med till att reda ut vad i huset som är ditt, gärna med papper, så du inte blir av med en massa om fogden kommer på besök. Jag vet ju inte hur långt åt helvetet han har kommit, men det kan faktiskt vara enklare att få till uppgörelser med fodringsägarna om han är helt utblottad, dvs allt ska stå på dig, bilar etc.. Har han en betalningsanmärkning så kvittar det om det blir några till, krasst uttryckt. Försök dock undvika skulder till skatteverket, för dom är snabba på att begära personlig konkurs, dom lägger inga fingrar emellan.
Så.. det var det första.

Sen får du försöka sätta dig ner och gå igenom alla skulder han har, så du har full koll. Anlita ingen konsult eller sånt, det blir bara ännu mer utgifter.
Har han nu jobb, som F-skattare?, så kan du försöka kontakta fodringsägarna för att få till uppgörelser om avbetalningar, förklara läget och att det kommer in pengar och försök få till en plan, men ta inte för optimistisk.
Ja, det var lite sålänge..

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-09 kl 13:01 »
Ring fodringsägare och förklara läget. Gör man det i tid så kan de alltid vara snälla och skjuta på betalningen. Låt inget gå förlångt! Och om det går för långt, ring och resonera! Stoppa inte huvudet i sanden.

saint206

• Småland
« Svar #3 skrivet: 12 aug-09 kl 13:46 »
de e ju just det som har hänt, vi har blundat, både han och jag, och nu e det ett superproblem.
suck.

trädman

« Svar #4 skrivet: 12 aug-09 kl 18:09 »
Jag tycker inte någon är pinsam som ber om hjälp för att situationen har växt en "över huvudet", oavsett om det är här, hos LRFkonsult eller någon annan stans. Det är sunt att ta hjälp av andra. Sen är det klart att det är lättare och billigare att få ut något av hjälpen om man försöker göra vad man kan av att själv strukturera upp och få överblick över situationen.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-09 kl 19:10 »
sälj nu inte grisarna till det där låga priset du var inne på från början;)

saint206

• Småland
« Svar #6 skrivet: 12 aug-09 kl 20:29 »
haha, jag har inte sagt nåt pris på mina grisar ännu:D å så ska man inte sälja skinnet förens björnen är skjuten...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 20:43 »
he, bra! Men se till att ha överskott på kunder då. Folk har ju olika prisbild. Här omkring kan man tex inte sälja å ens få ut foderkostnaden, men inne i Göteborg kan man ligga högt.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 16 aug-09 kl 15:25 »

räkningen till befintlig revisor hamnade hos fogden, så dom är väl inte intresserade kan jag tro..
hur gör jag nu?

Ring revisorn, förklara läget och kolla om han känner någon som kan hjälpa er ur knipan. Om det ändå ser ut att man kan hamna på grön kvist igen så får man driva genom anstånd mot sina fordringsägare samt lova att sätta revisorn högt upp på uppskovslistan. Tro mig, du är inte den första som hamnar där, men man kan göra skillnad och ringa revisorn och förklara läget, där kan du gott vara den första som gör det.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 16 aug-09 kl 22:55 »
Jag håller med om att du skall prata med revisorn. Men även att prata med kronofogden. De kan ofta hjälpa till med att lägga upp avbetalningsplaner på skulder osv. De vill ju hellre få in pengarna sent än inte alls, så de kan vara mycket medgörliga och hjälpsam, särskilt om man är trevlig mot dem :)

Wisteria

« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 23:18 »
Gå omedelbart till Lrf konsult! Hitta nån du trivs med och kan prata med, om inte byt på en gång. De kan sånt där och är till för oss. Upp med hakan rak i ryggen och var stolt över vad du har och kavla upp ärmarna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser