Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fårfarmar runt Jönköping  (läst 1775 gånger)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Fårfarmar runt Jönköping
« skrivet: 12 aug-09 kl 02:32 »
Söker fårfarmar inom 20 mil runt Jönköpingsområdet, gärna närmare. Någon som vet?
Det får gärna vara Krav och eller eco...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Birgit

SV: Fårfarmar runt Jönköping
« Svar #1 skrivet: 12 aug-09 kl 08:21 »
I vilken egenskap söker du det? Vad vill du ha ut av det ? Förklara dina tankar, så kanske jag kan ge tips.

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-09 kl 08:33 »
Jag undrar också, för det låter som om du har någon företagsidé som kan komplettera/konkurrera med min.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 12 aug-09 kl 08:46 »
Fast jag ser inte konkurrens som ett problem ;) Ju fler vi blir desto mer uppmärksamhet får vi. Det är min filosofi!

Mushi

« Svar #4 skrivet: 12 aug-09 kl 09:06 »
Det finns massor med får runt Jönköping, många av de bästa gotlandsfårbesättningarna till exempel. Jönköpings fåravelförening (eller vad den nu heter, kanske inte exakt så) är aktiv, prata med dem och Hushållningssällskapet.

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 12 aug-09 kl 09:13 »
Jo men varför vill du veta var de finns?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 12 aug-09 kl 09:43 »
Håller inte Guld på med hantverk? Kanske letar TS efter råvaror?
Fåravelsföreningen var ett bra tips.
Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 10:08 »
Det finns en vid Fiskebäck strax söder om Habo som har en massa får, min får-kunskap sträcker sig till att se att det ÄR får..ulliga saker med 4 ben, ganska svarta...
Sen finns ju lammgårdarna i Bjurbäck, ca 3 mil nordväst om Jkpg   http://www.lammgardarna.se/

Guld

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 20 nov-09 kl 00:55 »
Ursäkta dröjsmålet med att svara er, glömde av att jag frågat. Dessutom höll jag på med research för utställningen på Jönköpings läns museum. Jag har lämnat in tre saker där med gemensam detalj eller huvudsak laxskinn.
 Jag vill ha tag i fårägare för jag vill ha tag i baggpungar, men då måste det tydligen vara hemslakt och av just en bagge eller flera, därför undrade jag. Det är ju lättare att garva och mjukgöra en liten skinnbit än ett stort skinn, jag rår inte med det.
De vid Fiskebäck har inte hemslakt...

Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

vårlängtan

• Småland
« Svar #9 skrivet: 20 nov-09 kl 07:40 »
Synn att vi inte visste syftet, för här har slaktats några baggar för någon vecka sedan. . .
Kanske vi kan höras inför nästa höstslakt! Jag vill gärna utveckla det här med att ta vara på så mycket som möjligt,
men kunskapen, tid och ork sätter gränser, ju.
Njuter av värme och allt det gröna!

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 nov-09 kl 19:00 »
Är det helt säkert att man inte kan få behålla pungen om man legoslaktar...? Jag kan fråga mitt slakteri. Jag finns 10 mil från Jönköping och säljer gärna pung:-) Vad gör du med skinnen sen?

Guld

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 nov-09 kl 23:11 »
Jo jag håller på med hantverk av olika slag och i olika material både hårda och mjuka. Jag är ordförande i en slöjdförening.

Jag har gjort någon baggpungsväska eller vad man kan kalla den. Den finns på länsmuseumet i Jönköping nu.
Sedan har jag gjort en burk utav en annan pung, men den är ju inte mjukgjord utan hård och såld, så den har jag inte kvar hemma. Jag hade en till mjukgjord men den försvann vid en tipsfrågepromenad där det var en fråga om vilket djur den kom ifrån. Så det vore kul med några nya, gärna stora och lurviga. Den på museumet ska ju vara ute även nästa år på vandringsutställningen i Jönköpingsläns kommuner och även till Stockholm så det dröjer innan den är åter, tidigast 2011.
 De är bra till att ha mobil och tändstickor i eftersom de är täta och det tar rätt lång tid innan vätan går igenom såvida man inte har kalkat dem innan garvningen...
Ja det var verkligen synd att jag missat att kolla era svar och framför allt att ni redan slaktat. På slakterier räknas det som riskavfall och får tydligen inte tas tillvara, mycket slöseri tycker jag...
Hör gärna av dig innan nästa slakt om ni kommer ihåg det då...  ta med så mycket skinn utanför som möjigt.
Smidigt att uringarva eller fettgarva dem, jag har även gjort med te och fettat in...

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #12 skrivet: 21 nov-09 kl 08:28 »
Jag har tänkt på varje gång jag (slaktaren) har slaktat att mn borde kunna göra något av pungarna men det har inte blivit av att ta reda på dem. Jag måste avslöja min okunnighet, vad innehåller de? Alltså vad är det i dem när de sitter på djuret, är det kött innanför och hur får man bort det? Kan man bara vända dem ut och in och ta bort det eller hur gör man?
Jag bor i Bergslagen, ganska långt ifrån dig men jag skulle gärna dela med mig. Det finns flera som slaktar hemma häromkring som jag kan tigga ifrån. Om du hör av dig i september nästa år så skickar jag.
Åsenfår, hundar och katter

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 nov-09 kl 08:44 »
I baggarnas pungar finns testiklarna alltså är det en del av baggens fortplantningsorgan. Penisen sitter ju mera under magen så att säga. Men i testiklarna tillverkas ju spermierna som blir lamm i kombination med tackans ägg. Ja det där kan du väl redan. ;)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #14 skrivet: 21 nov-09 kl 08:47 »
Tack för svaret. Det är bara att ta bort testiklarna och bereda, inte så enkelt förstås men värt att pröva.
Åsenfår, hundar och katter

Gunhild

« Svar #15 skrivet: 21 nov-09 kl 18:59 »
Jag ska troligen slakta 3 bagglamm innan jul du kan få pungarna om du kommer och hämtar dem. Bor innom det utsatta området.

Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 1 användare
Aquamaja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser