Jo jag håller på med hantverk av olika slag och i olika material både hårda och mjuka. Jag är ordförande i en slöjdförening.
Jag har gjort någon baggpungsväska eller vad man kan kalla den. Den finns på länsmuseumet i Jönköping nu.
Sedan har jag gjort en burk utav en annan pung, men den är ju inte mjukgjord utan hård och såld, så den har jag inte kvar hemma. Jag hade en till mjukgjord men den försvann vid en tipsfrågepromenad där det var en fråga om vilket djur den kom ifrån. Så det vore kul med några nya, gärna stora och lurviga. Den på museumet ska ju vara ute även nästa år på vandringsutställningen i Jönköpingsläns kommuner och även till Stockholm så det dröjer innan den är åter, tidigast 2011.
De är bra till att ha mobil och tändstickor i eftersom de är täta och det tar rätt lång tid innan vätan går igenom såvida man inte har kalkat dem innan garvningen...
Ja det var verkligen synd att jag missat att kolla era svar och framför allt att ni redan slaktat. På slakterier räknas det som riskavfall och får tydligen inte tas tillvara, mycket slöseri tycker jag...
Hör gärna av dig innan nästa slakt om ni kommer ihåg det då... ta med så mycket skinn utanför som möjigt.
Smidigt att uringarva eller fettgarva dem, jag har även gjort med te och fettat in...