Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan ni ge exempel på bra värphöns?  (läst 13322 gånger)

Amandaa

Kan ni ge exempel på bra värphöns?
« skrivet: 11 aug-09 kl 09:34 »
Vi ska skaffa höns, men har inte riktigt bestämt oss för ras.
Vita höns ger vita ägg har jag hört, och vita vill vi gärna ha, men det spelar igentligen ingen roll :P
Tack i förhand!

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
SV: Kan ni ge exempel på bra värphöns?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-09 kl 10:21 »
Vita höns behöver inte ge vita ägg. :)
Min svart-vit-prickiga höna Viktoria (som är en ancona) lägger tex. vita ägg. Min svart/gula blommehöna Elvira lägger däremot bruna ägg. :)

Vi har höns av ett tiotal olika sorter, men bara ett fåtal av varje. De som lägger flest och störst ägg är våra Australorps. En av de lägger ibland två ägg/dygn. 8) Äggen är dessutom ljusrosa. Tjusigt. :)

Vi får snövita, gräddgula, rosa, bruna och snart även gröna ägg från våra fina och duktiga höns. :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 11 aug-09 kl 10:58 »
Kan ni ge exempel på bra värphöns?

Alla sorter av värphybrider (lohman, derco, bovans, hy-line etc.) värper massor av ägg  ;)

Vita höns ger vita ägg har jag hört, och vita vill vi gärna ha

Vita ägg eller vita höns?
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 18:36 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 11:02 »
Brun derco eller lomhan. new hampshire är också bra värpare. och leghorn både brun och vit är bra värpare.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #4 skrivet: 11 aug-09 kl 15:07 »
Jag flikar in en fråga: vad är "bra värpare" egentligen?
Då nämner man ju ofta bruna lohman och andra hybrider. Men hur "bra" är de egentligen?
Jämfört med tex. australorp. Mina har lagt ägg varje dag sedan de började, en del dagar lägger den ena 2/dygn.
Stora (ca 55-60 g) ägg.

På vilket sätt är egentligen hybriderna "bra värpare"?

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

johe71

« Svar #5 skrivet: 11 aug-09 kl 16:00 »
På vilket sätt är egentligen hybriderna "bra värpare"?

en hybrid är avlad för att ge maximalt vinst under en värpcykel, detta innebär bland annat
* att de ska lägga många ägg (en hybrid som jag sett statistik på har en effektivitet på 85% i medel under värpcykeln, högre i början lägre i slutet... dvs 100 höns lägger 85 ägg per dag)
* de ska äta så lite mat som möjligt (har man 30000 höns så gör ett gram mindre per höna och dag en ganska stor skillnad)
* de ska ha en bra överlevnadsgrad (fram tills de blir destruerade, man sätter inte in nya höns under en värpcykel, så en höna som dör i förtid blir en tom plats, vilket innebär minskade intäkter)

i den här tråden finns siffror för en del hönsraser http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=39720.msg316985#msg316985 och där kan man ju se att Australorpen ligger i topp när det gäller icke-hybrider... men för en producent som ska leva på det så ger 40 ägg mindre om året (per höna) en stor skillnad i lönsamhet (och jag skulle, utan vetenskapliga belägg, gissa att Australorpen äter mer än en hybrid)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 16:01 »
Ja, det är en bra fråga. För även om de värper som kulsprutor de första åren så går ju värpprocenten ner rätt rejält sen.

Mina bruna lohmann som jag köpte som sexton veckors unghöns la ett ägg om dagen var nästan mer eller mindre i lite drygt ett år, sen började det gå neråt. I våras blev en av hönorna dålig så vi fick ta bort henne, men annars har vi sedan de ruggade i höstas inte fått mer än ett eller två ägg om dagen (sammanlagt av dem) på fyra (och till i våras fem) lohmannhönor.

Jga skulle säga att utdelningen är bättre på våra vita leghorn eller blommehönor och för all del australorpen också, men där har ju en av dem ruvat två gånger i vår/sommar också...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jomark

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 12 aug-09 kl 14:11 »
Citera
en del dagar lägger den ena 2/dygn.

Men är det inte så att höns enbart kan lägga ett ägg per dygn, att det tar ett dygn att producera ett ägg?

Har läst det på flera ställen här på alternativ, stämmer inte det? *bara nyfiken*
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #8 skrivet: 12 aug-09 kl 14:28 »
Vissa kan lägga två men då händer det oftast bara ibland. Inte att de lägger två varje dag.
Har haft flera hybrider som lagt 2 ägg på en dag ibland. Då har dock oftast det ena ägget väldigt skört skal (inte riktigt färdigbildat).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Jomark

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 12 aug-09 kl 20:42 »
Okidok, då har jag lärt mig något nytt  :)
Och ibland tror man sig ha lärt sig något nytt men det visar sig vara fel  :-[
Jag har inga speciella kunskaper, jag är bara passionerat nyfiken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser