Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Växter runt hönsgården och inuti...  (läst 24225 gånger)

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
SV: Växter runt hönsgården och inuti...
« Svar #60 skrivet: 13 maj-08 kl 16:10 »
Hej!

Nu har jag planterat pepparrot, fläder, libbsticka och vinbärsbuske i hönsgår´n. Pepparroten är redan avskalad men har kvar några spjut. Hoppas den tar sig. Flädern ser lite ledsen ut, men bladen är mestadels kvar. Sv.vinbärsbusken är på G och libbstickan verkar ok än så länge. Obs. alla plantor är från trg. så inga utgifter har jag haft under min testrunda ;-)

Glädjande nog så har jag hittat två små skott på vinstocken (utanför) som jag trodde var torr. Den planterades tidigt i höstas. Den hoppas jag mycket på, för tänk er blå klasar i taket!
I trakten har vi en trg.mästare som hämtat hem tåliga sorter från Balkan. Vi har två sådana sedan tidigare och de ger en hel del mot en södervägg.

Hönsen uppskattar att det händer saker hos dem och de är tom. gräsklippar sociala........solar och badar vidare i sina gropar.

Hälsningar från I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Vildrosen.

« Svar #61 skrivet: 04 aug-08 kl 05:39 »
Jag har mina höns i fårhagen och tänkte till nästa år göra en hönsgård till dem. Just nu går de fritt och det ska de får göra nästa år oxå men de ska kunna ha en gård att gå in i - slippa fåren.  ;)

Min tanke är att fixa till så att det blir lite roligt och mysigt för dem: ett härligt sandbad, bärbuskar att knapra från, några kryp in och kanske ett "äventyrsland" dvs någon form av mat-station-letar-mojäng.

Problemet jag har nu är: Vad skutton  ??? kan jag plantera så att fåren INTE äter upp allt. Jag ska ha nät runt men får är ju får och matvrak....

Förslag??
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #62 skrivet: 23 okt-08 kl 16:50 »
vi funderar på att plantera björnbär mot nätet vad tror ni?

tuva-li

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 23 okt-08 kl 18:01 »
Jag planterade björnbär i somras mot nätet i hönsgården.
Satte plantan utanför och "flätade" in rankorna i nätet.
Några blad har strukit med, men än så länge lever plantan  ::)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #64 skrivet: 25 okt-08 kl 13:14 »
Vi har en del parksallat som växer vid hönsgården. Detta är hönsen förtjusta i. Dock, kanske man ska tänka sig för innan man planterar in parksallat i sin trädgård, för den sprider sig rätt friskt...

Edit: Glömde kaprifol och åkervinda! Klänger fint!

Mvh
Johanna
« Senast ändrad: 25 okt-08 kl 13:23 av Johanna O »
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #65 skrivet: 26 okt-08 kl 23:47 »
vi funderar på att plantera björnbär mot nätet vad tror ni?

Våra äter av bären men inte av bladen, och älskar att hänga i busken, så låter som en idé!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser