Mest gör jag marmelad ungefär som Lialan, fast jag tror jag tar citronsyra i st f citronsaft. Och när jag vill bli av med sommaräpplen har jag haft i äppelbitar. Varnign för fastbränning vid marmeladkok!
Och jag räknar inte kärnorna - de flyter upp när man gör marmelad och jag kollar bara noga att ingen finns kvar.
Annat:
Torkade plommon (katrinplommon alltså) Dela plommonen och kärna ur, fläk ut dem på plåt med bakplåtspapper, in i ugnen på 50-70 grader, ugnsluckan öppen. De krymper ihop till nästan ingenting! Jag flyttar ofta ihop dem och lägger på lite till. Bra om man har lite tid i taget och om ugnsluckan inte är ivägen när den är öppen. Här talar jag om små eller normalstora plommon, inte Viktoria.
Det brukar ta 2-3 dar innan ett plommon är torrt. Knastertorra håller de sig i evighet i lufttät förvaring. Kan ätas som godis eller användas som katrinplommon förstås, då lägger man dem i vatten en halv dag innan.
Plommon smakar konstigt om man fryser in dem råa, så det får bli kompott.
Plommonkompott 1. Det snabbaste sättet är att bara skölja och koka, alltså sjuda, dem i lite vatten med kärnorna kvar. Låt svalna och frys in. Om familjekulturen tillåter att man spottar kärnor kan man servera direkt som efterrätt med vispgrädde t. ex. , lite slafsigt med de skinniga skalen också. Annars kan man ta ur kärnorna innan servering när det är upptinat och man har bättre tid. Man kan göra kräm av kompotten - det mest populära här.
Plommonkompott 2. Som ovan men man har haft tid att plocka ur kärnorna innan de kokar. Tar förstås en aning mindre plats i frysen.
Plommonkompott 3. Min fina bjudkompott. Skala plommonen, ta ur kärnor, dela i fina halvor. Lägg i alla i småkokande vatten på en gång, sjud försiktigt. Jag har använt dem till sockerkakssavaräng t.ex. Eftersom mina plommon är blåa ser detta helt annorlunda ut än kompott 1 och 2 - det blir gula plommonhalvor mens det andra blir starkt rött. Fast jag vet inte om det blir godare - smaken blir mer intetsägande eftersom skalen tillför syrlighet.
Skalen för sig ger en starkt röd saft om man kokar och silar. Sen kan man göra rött äppelmos t.ex, som en kul variant.
Så sätt igång och experimentera!