Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör man åt dessa elendiga jägare?  (läst 11575 gånger)

gernsö

• Skåne
SV: Vad gör man åt dessa elendiga jägare?
« Svar #20 skrivet: 05 aug-09 kl 00:00 »
Anser att ska man skjuta så ska man kunna träffa annars har man bara på skjutbanan att göra...... och börjar man missa så är det bara att traska tillbaka till banan och över igen. Ett ansvar man själv ska kunna ta, men vissa verkar inte fatta det.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Margit

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 aug-09 kl 21:40 »
Anser att ska man skjuta så ska man kunna träffa annars har man bara på skjutbanan att göra...... och börjar man missa så är det bara att traska tillbaka till banan och över igen. Ett ansvar man själv ska kunna ta, men vissa verkar inte fatta det.

Det verkar vara behövligt att skjuta av dessa fåglar, inget fel i det. Och att garantera en träff varje gång går inte. Hur vet du att de brukar missa?

Däremot borde de ha en apportör med, som kan fånga de skadskjutna fåglarna. Tror till och med att det är lag på att ha med en apportör? Ska kolla det...

gernsö

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 05 aug-09 kl 23:07 »
Med tanke på att jag hittar mer än en skadeskjuten fågel, sett hur de behöver gå fram och skjuta fåglar en gång till när de nått marken, sett dem träna hunden  i att hämta fågel som skjutits och låtit den jaga en skadad fågel..... en bra bit på åkern.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

pålle

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 05 aug-09 kl 23:57 »
Det verkar vara behövligt att skjuta av dessa fåglar, inget fel i det. Och att garantera en träff varje gång går inte. Hur vet du att de brukar missa?

Däremot borde de ha en apportör med, som kan fånga de skadskjutna fåglarna. Tror till och med att det är lag på att ha med en apportör? Ska kolla det...
var för gå i försvar för idijoter eller måste en ike jägare altid i frågasetas ? mvh

Rosten

• Närke
« Svar #24 skrivet: 06 aug-09 kl 09:39 »
var för gå i försvar för idijoter eller måste en ike jägare altid i frågasetas ? mvh
Är det att gå i försvar?
När man försöker förklara att det inte går att garantera en träff varje gång.

Fågeljakt är svårt då fåglarna plötsligt vänder och flyger åt ett annat håll.
Vid träningen på skjutbanan så flyger lerduvorna hela tiden åt samma håll.

En lerduva som flyger åt högre från börja den kommer också att landa på höger sida.
En fågel som flyger åt höger sida kan när som helst kasta och flyga åt vänster i stället.
Gör den det i skottögonblicket så har man en miss eller en skadeskjutning.

pålle

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 06 aug-09 kl 09:54 »
Är det att gå i försvar?
När man försöker förklara att det inte går att garantera en träff varje gång.

Fågeljakt är svårt då fåglarna plötsligt vänder och flyger åt ett annat håll.
Vid träningen på skjutbanan så flyger lerduvorna hela tiden åt samma håll.

En lerduva som flyger åt högre från börja den kommer också att landa på höger sida.
En fågel som flyger åt höger sida kan när som helst kasta och flyga åt vänster i stället.
Gör den det i skottögonblicket så har man en miss eller en skadeskjutning.
Du får vell läsa margits inleg  hur vet du att de brukar missa sitat mvh

gibbonso

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 06 aug-09 kl 10:05 »
tror det är så att det är lag på apportör om man jagar vattenfågel t.ex. and eller gås. vi här i västergötland har tydligen också rätt så dumma fåglar, i mars var det massor av kajor som tänkte häcka i våran skorsten. Så jag tog vårat urdåliga lyftgevär som inte kan döda en talgoxe på 3 meter (har inte testat) och sköt på vingen (omöjligt att skada då) och den pep till för den blev rädd men satt kvar och då kom en till så då sköt jag av grenen de satt på så kom inte dom tillbaka på någon dag grenen var en väldigt tunn så jag försäkrar att luft geväret inte kunde skada dom. jag tycker absolut du ska prata med dom eller ringa till någon myndighet eller vad det nu är som bestämmer och fråga om detta verkligen är okej?
Gris- och bibonde

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 06 aug-09 kl 10:46 »
tror det är så att det är lag på apportör om man jagar vattenfågel t.ex. and eller gås.
Även duva är det krav på apportör men inte till svartfågel, orre tjäder mm.

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 aug-09 kl 23:03 »

???

Margit

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 06 aug-09 kl 23:08 »
Med tanke på att jag hittar mer än en skadeskjuten fågel, sett hur de behöver gå fram och skjuta fåglar en gång till när de nått marken, sett dem träna hunden  i att hämta fågel som skjutits och låtit den jaga en skadad fågel..... en bra bit på åkern.

Det är jättebra att hunden hämtar den skadskjutna fågeln, det är så det ska vara, på det viset kan den snabbt avlivas. Att de måste ge fågeln ett andra skott är inte heller fel, men att de missar och skadar fåglar som harvar iväg och får dö i våndor, och om de inte bryr sig om att försöka hitta den är mycket oetiskt.

På den tiden det var tillåtet med morkullejakt tidigt på våren hittade jag skadskjutna morkullor mer än en gång... :( Jag bommade de flesta jag försökte skjuta, så jag gav upp då jag ju faktiskt inte kunde vara säker på att det var en klockren bom. Kanske hade ett par hagel träffat och det kändes inget vidare.

Neiklot

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 aug-09 kl 20:17 »
En parensten bara, säker på att det Är jägare?
Eller bara någon som skjuter för nöjet??

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 11 aug-09 kl 21:53 »
Hur går det "gernsö" med fågelvandalerna?
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

gernsö

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 12 aug-09 kl 08:46 »
Har inte sett röken av dem, heller inte bonden som jag tänker prata med...... har haft så extremt mycket att göra själv och kommer ha ett par dagar till så jag .... håller på att rammla av pinnen...... men jag ska tala med bonden som har gett jakträtten av sin mark till dem.....

mobben

« Svar #33 skrivet: 12 aug-09 kl 20:04 »
Är det en nakdel att ta död på fågel som har blivit dåligt träffad, man har ett par allternativ slå, skjuta eller skicka hund på dom man kan knappast sitta still och vråla tills dom dör.

gernsö

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 12 aug-09 kl 20:38 »
Nä men det var inte gjort på allvar, det var liksom att träna en leksjuk hund.... självklart ska de ta död på fågeln, något annat vore skandal, men de borde inte behöver skjuta flera fåglar flera gånger för att få död på dem, de borde inte låta en hund leka med en skadad fågel och de borde lära sig träffa....

pålle

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 12 aug-09 kl 20:52 »
 Det skulle vara inresangt och höra noågon serijös jägare föreng gångs skull? ps inga pladrande höner nu mvh

Margit

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 12 aug-09 kl 20:56 »
Det skulle vara inresangt och höra noågon serijös jägare föreng gångs skull? ps inga pladrande höner nu mvh

My god  ::) ::)

Rosten

• Närke
« Svar #37 skrivet: 12 aug-09 kl 21:10 »
Du är rolig du pålle!
Jag orkar inte ens svara dig längre.

pålle

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 12 aug-09 kl 21:25 »
Du är rolig du pålle!
Jag orkar inte ens svara dig längre.

det ärvel klarrt att man är rolig när ing seriös orkar hela tråden utanat ifrågasetta vadtrådskaparen visäja vad ja har läst hitils i jatrådarna så ärdet så antinge ärdet inbördes beundran eller så gadarni ihopper åtinståne i stortset  mvh ps sommliga har ja full respektför andrainte

Rosten

• Närke
« Svar #39 skrivet: 13 aug-09 kl 07:08 »
Som jägare så spelar det ingen roll vad jag skriver.
Du Pålle har ju ändå redan dömt oss i förväg.
Tycker jag att något verkar konstigt i inlägget och skriver det så är jag oseriös.

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser