Jo, jag vet en person som har motoriserat en stifttröska, men han använder den inte för att tröska spannmål utan för att finfördela sin kompost som han dessförinnan har blandat med bränd hästgödsel. Samtidigt äger han en liten tröska, som är utrangerad från ett lantbruksinstitut.
Höll på att glömma Minibatt, en liten tröska utvecklad för lantbrukare så att de skall kunna tröska små mängder för att kolla ifall spannmålen är mogen.
www.gode.fr/uk/default.asp?rub=2&srub=18&ssrub=31 , svensk återförsäljare finns. Kostar 4 700 + moms. Finns även med stativ för toppmatning. Men frågan är om den håller för att tröska större mängder, en inte ointressant fråga med tanke på priset.
Har samma problem som Anders S, d v s ingen plats för en stationär tröska. Även om det tycks finnas något mindre sådana, t e x av märket Dania (se
www.blocket.se/goteborg/Kombi__troska__flaktar__skultunna__huggkubbe_22377775.htm?ca=23_10&w=3)
Stifttröskor verkar svåra att få tag på, det är sällan jag ser någon annons. Men jag får väl fortsätta att hålla utkik och samtidigt kolla lite närmare på den kinesiska riströskan.
Piggetröskan