Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Körteknik på små och ojämna fält?  (läst 4334 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Körteknik på små och ojämna fält?
« skrivet: 03 aug-09 kl 17:36 »
Morsning
Sitter och funderar på hur man bäst lägger upp körningen när man slår/vänder vall på små och ojämna fält.. Själv tycker jag att det blir fel hur jag än vänder och vrider på det, det känns inte alls som om jag fått till någon optimal körning.

Se bilden, den vänstra delen av det fältet så slog jag vallen utmed kanterna och sedan fortsatte jag i samma figur längre och längre in mot mitten. Problemet då blir ju att alla kurvor förstärks vart efter och till slut blir det omöjligt att ta kurvorna
När jag vände idag körde jag tvärs över fältet (alltså vågrätt på bilden), d.v.s. små korta strängar. Det kändes bättre helt klart även om det blir en hel del svängande p.g.a. det korta avståndet.

Så nu undrar jag, har ni någon "bas-teknik" när det gäller små oformliga fält? Eller är det "bar å åk"?

Tacitus

• Ångermanland
SV: Körteknik på små och ojämna fält?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 19:26 »
Usch, idag var jag ute på en åker som skulle varit ganska ok... om det inte hade varit för ett dike som delar den annars 4-kantiga åkern i 2 trekantiga  :o ..... i framtiden ska det baske mig täckdikas där !!!

Ojämn form på en åker gör att man förlorar massor av tid, diesel, får mindre brukningsbar areal,  får mindre skördar och ökar risken för körskador på marken.

När det gäller vall så är det ju givet - då ska det ju komma något redskap typ press eller likartat som ska kunna tugga i sig strängarna.

Då gäller det ju att man har så långa och raka strängar som möjligt, i synnerhet om man har hyrt in en svindyr press så ska det vara så lite rattande som det bara går när varje sekund kostar pengar....

Jag har själv råkat ut för en gubbe som hade lejt in mig med hårdpress - och han hade då kört runt, runt i en spiral som slutade mitt på åkern. Hur säger man det lite snyggt och fint att vederbörande har gjort tokfel och att det borde kosta honom dubbel taxa för att det är omöjligt att följa strängarna  :-X

Jag brukar alltid försöka få raka slag parallelt med längsta sidan även om åkern är så gott som rund, man måste ju få till 2 st vändtegar för annars riskerar man ju att köra sönder hela åkern - det sliter ju mindre på marken att köra med jämn hastighet rakt över än att hålla på och svänga runt.

Dessutom vill man ju ha alla hjulspår åt samma håll på åkern, då skumpar det mindre och man kan då välja en högre körhastighet utan att man slår sönder maskinerna = man sparar tid, diesel och får minskade underhållskostnader.

Det finns ju dessutom forskning som visar att fasta körspår ökar avkastningen på arealen...
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 19:29 av Tacitus »

Fordson

« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 13:11 »
Får man verkligen täckdika befintliga öppna diken?

Jag slog ett gärde nu på morgonen och det var helt suvve.
Förra veckan slog jag runt gärdet ca 10m "gata" och pressade ensilagebalar så nu var det en fin fyrkant med rejäla vändtegar
att slå och sen vända. Sköönt..

Mitt andra högärde är en stor trekant vilket är ett elände att få till en bra körning på.
Det är ju så tråkigt att backa och hålla på med slåttermaskin och vändare. Man lider för varje överkörning på det slagna gräset.

Jag håller med Tacitus, så mycket långa raka strängar som möjligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 13:36 »
Ja, när man strängar så ska man ju sträva efter långa raka och jämna strängar, då fungerar maskinerna bäst också. När jag vänder hö kan jag dock tänka mig att köra åt lite varierande håll, för att säkert få med allt, kör man hela tiden på exakt samma vis så finns ju risken att man har nån tuss kvar som inte alls blivit vänd.  Annars är det ju som sagt jämnheten i ytan på fältet som avgör, ofta är det spårigt åt ett håll, och då kör man så..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 13:48 »
Morsning
Idag gjorde jag strängar längs med, d.v.s. lodrät på kartan, började med den raka kanten och så upp mot ojämnheterna, det blev ju en del korta strängar längst upp då men det kändes nog som den effektivaste körningen utav dem. Tyvärr är åkern plöjd åt andra hållet så det blev lite skumpigt.

När ni strängar innan pressning, gör ni ett par strängar på vändtegen i slutet som man sedan tar och pressar först?

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 04 aug-09 kl 13:53 »
Japp, två eller tre strängar runt om, så det blir lätt att svänga runt med pressen och man slipper balar som ramlar utanför vagnen när man svänger.

Fordson

« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 14:06 »
Ingen som vill byta dagsverke?
Det verkar som jag blir själv och pressa på Fredag  :'(

1) Pressa 20 bal, stanna, springa bak i balvagnen å packa å tillbax.
2) Lasta 20 bal på elevatorn, springa upp logen å packa undan å tillbax.
Inge kul. (Frugan är tvillinggravid så ingen hjälp där).

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 14:45 »
Ingen som vill byta dagsverke?
Det verkar som jag blir själv och pressa på Fredag  :'(

1) Pressa 20 bal, stanna, springa bak i balvagnen å packa å tillbax.
2) Lasta 20 bal på elevatorn, springa upp logen å packa undan å tillbax.
Inge kul. (Frugan är tvillinggravid så ingen hjälp där).
Vi kan byta med varandra.. Jag har samma planering på fredag..  ;D
fast du har säkert bättre maskiner än mig så jag kan nog tänka mig att byta. :)

Fordson

« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 17:01 »
Det var ju synd att du ska pressa på fredag också, annars hade vi ju kunnat hjälpt varann.
Fast jag har bara ca 1,5 tunnland att pressa så det borde gå bra ändå.
Det är då man får dricka öl när man är klar va?  ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 20:30 »
Jepp en hel del öl till och med..
Jag tog in 4.5 hektar själv tidigare i sommar, det var förbannat jobbigt. Att slänga upp det på logen tog lika lång tid som det tog att pressa det.

Nu är det bara 1.5 hektar så det känns nästan som ingenting alls.. :)

fast nu har jag ju i.o.f. så dåliga vallar att det låter mer än det var.. :)

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 07 aug-09 kl 02:04 »
Jag har förutom rotorvändaren på dryga 5 meter en gammal gaffelsidräffsa, så på vändtegen brukar jag "räffsa" in höt ca 10 meter som då blir helt bar.

Jodå, du får ta bort eländiga diken.
Dock kan det i vissa känsliga områden behövas tillstånd för att ändra diken, sen finns det ju EU-bidrag för "linjeformade landskapselement" på sådär en 10 kr per meter och har man det så har man ju ett åtagande att bevara diket.

Täckdikning är det ju dessutom ganska ok skatteregler på att göra förutom att det i längden sparar in en hel del diesel per kg gröda vilket får ses som en rejäl miljövinst som grädde på moset.... dessutom sparar det ju in en del gråa hår och man får mera tid över till att dricka paraplydrinkar på verandan  ;)

Fordson

« Svar #11 skrivet: 07 aug-09 kl 09:00 »
Det där med att räfsa in gräset så man får en rejäl vändteg har jag funderat på men torkar inte det sämre på det "inräfsade" då eftersom det blir mycket tjockare lager?

"Täckdikning är det ju dessutom ganska ok skatteregler på"
Vad är det för skatteregler?

Fick in 5 balvagnar a´ ca 650 kg löspressat igår.  Ganska bra kvalitet med tanke på att det var förstaskörd i augusti.
Under stängningen "sprack" ena däcket på stängarn. 4 mil till stan. Hade tur då hjulen till elevatorn var nästan exakt samma som hjulen på strängarn. Så jag pallade upp elevatorn och bytte hjul. Smidigt faktiskt.

bo_i_dala

« Svar #12 skrivet: 14 aug-09 kl 23:00 »
HEJ!
Detta är något som drabbar oss alla.... men grundregeln är att göra så långa drag som möjligt, om möjligt "räta ut kurvorna! om det går tex vid hövändning.
mvh

trädman

« Svar #13 skrivet: 14 aug-09 kl 23:52 »

Jodå, du får ta bort eländiga diken.
Dock kan det i vissa känsliga områden behövas tillstånd för att ändra diken, sen finns det ju EU-bidrag för "linjeformade landskapselement" på sådär en 10 kr per meter och har man det så har man ju ett åtagande att bevara diket.

Öppna diken omfattas av biotopskydd enl SFS 1998:1252, bilaga 1):

5. Småvatten och våtmarker i jordbruksmark

Småvatten och våtmarker med en areal av högst ett hektar i jordbruksmark som ständigt håller ytvatten eller en fuktig markyta såsom kärr, gölar, vätar, översilningsmarker, kallkällor, märgelgravar, öppna diken och dammar. Arealbegränsningen avser inte linjära element som öppna diken. Dammar anlagda för bevattningsändamål innefattas inte i denna biotop.

Det krävs därför dispens för att få lägga igen öppna diken, tyvärr.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 17 aug-09 kl 15:46 »
Ja, ja... den lagen hade jag missat !

Varför skulle man göra det enkelt för dom som faktiskt vill bruka marken.... det är ju mycet bättre att låta allting växa igen och importera både kött och spannmål med båt, järnväg eller ännu hellre med flyg så att det är riktigt färskt när det kommer fram hit  >:(

Som tur är så finns det många bönder som har struntat i att bevara sina stenåldersdiken.... för alternativet är ju många gånger i längden inte ett öppet dike utan ett igenvuxet sådant och en igenvuxen åker pga av den är svårbrukad.

Ett EU-bidrag på 60 öre per meter dike är ju inte mycket att hänga i granen, annat vore det ju om dom lämnade sådär en 50 000 i bidrag för varje hektar som brukas med häst - då skulle jag kunna tänka mig att bevara en hel massa med diken.

Som det är nu har jag inget alternativ till att lägga igen en del diken, jag kommer helt enkelt inte runt där med traktorn och jag har knappast tiden att köra med häst eftersom jag måste ha vanligt jobb också.

trädman

« Svar #15 skrivet: 18 aug-09 kl 00:19 »
Jodå, jag håller med dig. I alla fall när det handlar om skogs- och mellanbygder. I "riktiga" jordbruksområden är dikena i allmänhet sedan länge igenlagda och arronderingen jämförelsevis god.

Dela detta:

* Inloggade just nu

503 gäster, 2 användare
Undine, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser