Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Terapihund-utbildning?  (läst 3440 gånger)

Hon i skogen

• Gäst
Terapihund-utbildning?
« skrivet: 03 aug-09 kl 00:47 »

Jag har en otroligt arbetsvillig och begåvad mellanpudel tik på 3år. Riktig klippa inom många grenar:alla sorters trick, freestile, sök och hjälpreda. Tränad av mig med positiv förstärkning. Jag har letat lite men kan inte hitta någon utbildning i Sverige för att få henne att bli certificerad som terapihund efter utbildning. Hittar bara utb i USA och det fungerar inte för mig just nu. Någon som har lite erfarenhet kring detta? Jag tycker detta är viktigt dels för sjuka barn på sjukhus dels pga eg vistelse på sjukhus under längre tid i min barndom pga reumatisk sjukdom. Är det någon som vet om man utan terapihunds-certifikat får besöka sjukhus mm. för terapisyfte?

Ha det fint!

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Terapihund-utbildning?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 00:51 »
jodå, jag vet om hundar som fått besöka äldre på ålderdomshem utan officiell utbildning. det handlar i princip inte om att kunna en massa tricks utan mest att vara stabil och att inte bli rädd, när någon plötsligt skriker eller tar hårt i hunden. detta kan barn, senila äldre eller handikappade nämligen göra utan att mena illa. har själv letat lite efter en utbildning i sverige men inte hittat något. det svåraste är att få ta med sig hunden från början. det är så många i sverige som är allergiska, så om bara en anställd/patient är allergisk, så är det i princip nästan omöjligt att få in hunden på ett sjukhus/ålderdomshem om man inte har täta kontakter där.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

nettis73

« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 15:07 »
finns  utbildning till besök/terapihund  i sverige kolla på
assitenshund hemsida . (de har även annons på hudnera om distans utbildning 
då kör man hemma o har  egna intruktörer som de   har kontakt med ..

rek  de varmt   skulle gått den själv hos dom men  min blev sjuk så det gick inte .

utan cerf  får man egt inte ha dem på sjukhus mm  då de skall vara godkända utbildade  besök/terapi  hundar .

annars begår de ett brott o kan stämmas om nån anhörig el patient klagar .

skall vara ett avtal med sjukhuset  äldrevården eller vad det nu är(vissa utb  sina till sk mulel hudnar  besök  terapi hudn för barn

goggla o läs  ni får mkt mer  upp om ni skriver besök hund  eller besök/terapi istälelt för tex terapi hund

lycka till -
2 barns morsa

Hon i skogen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 03 aug-09 kl 15:47 »
#1 Jo givetvis måste hunden ha ett passande psyke, vilket jag tycker att hon har, hon är också modig och blir inte så lätt uppskrämd av saker i omgivningen. Hon är ju bara 3 år, men ändå är har hon blivit riktigt duktig på att varva ner på komando direkt från lek till att ligga ner på sidan och bara slappna av totalt. Eftersom att hon är en pudel så är hon något mer allergivänlig(vi är en allergisk familj, alla utom jag är allergiska...) så jag sköter hennes pälsvård konstant och badar henne. Det betyder förståss inte att alla allergiker tål henne, men kanske är det mer lämpligt med en hund som inte fäller hår när man kommer som besökshund har jag tänkt. Jag övar mycket med henne att det är okej med buller mm. Kanske att jag borde gå ett mentalitetstest för avelshundar med henne för att se om hon reagerar konstigt på nya läskiga saker?

#2 Tackar  för infon! : )

Ha de bra!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 03 aug-09 kl 19:20 »
jo, mentaltest är ju ingen dum idé, men jag antar ju att de utvärderar hunden innan kursen påbörjas. tack för tipset förresten, nettis73.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Vårdhund

« Svar #5 skrivet: 16 aug-09 kl 22:27 »
I Sverige pågår ett stort treårigt projekt heter Vårdhundskolan, du kan hitta mer info om skolan på nätet. Hundar som utbildas där kallas inte terapihundar utan för vårdhundar. Förare med vårdhund arbetar inte ideellt utan är anställda av kommuner runt om i landet.Där finns utbildningar för både vårdhundsförare och vårdpersonal eller skolpersonal. Under 2008 utbildades 20 team och under 2009 pågår utbildning för drygt 30 team med vårdhund samt drygt 20 legitimerad vårdpersonal och chefer. Deltagarna kommer från hela landet och både folkhälsoministern och kungaparet har besökt enheter där diplomerade team med vårdhund arbetar. Utbildningen har tagits fram i samarbete med flera patientorganisationer som demensförbundet, STROKE riksförbundet, Riksförbundet Hjärnkraft m.fl. Utbildningsledaren på Vårdhundskolan är lic. instruktör från Delta Society i USA. Vårdhundskolan samverkar med de övriga nordiska länderna där samma program håller på att införas.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 16 aug-09 kl 23:06 »
 :o det där var intressant. måste kollas upp.  :o

Hon i skogen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 aug-09 kl 19:32 »
Det låter mkt intressant, och verkligen givande för Sveriges utveckling!

Tack för info
Ha en bra dag!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 22 aug-09 kl 20:31 »
har ringt dit och sedan kollat lite på hemsidorna av de samarbetspartners som de har lagt upp (uppsala kommun, hundens hus, studiesamfundet, etc). det länkas tillbaka till hundvardskolan.se och kvinnan jag pratade med lät vettig, så jag för min del har klassat utbildningen som seriös (sådant ska man alltid kolla upp själv och innan man hoppar på nåt sånt tycker jag). ska påbörja utbildningen nu när vi har flyttat med vår hane har jag tänkt mig, förhoppningsvis kan jag avsluta den nästa år redan. enligt kvinnan så kommer de fortsätter efter det att 3-årssatsningen är slut, eftersom intresset är så stor. priserna och tillvägagångssättet säger hon är då det samma som nu också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser