Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är körpiskan onödig ??  (läst 6048 gånger)

Jimmy G

• Södermanland
är körpiskan onödig ??
« skrivet: 31 jul-09 kl 22:39 »
I mina ögon är den det och i några gammla hästkörare i finland.
 Men är den det ?            /jimmy
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #1 skrivet: 31 jul-09 kl 22:40 »
Jag har just provat tömköra med en riktig tömpisk och nu vill jag aldrig mer vara utan! Fantastiskt trevligt redskap som verkligen blir en förlängd arm.

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 31 jul-09 kl 22:44 »
men du slår väl int hästen ?
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Lönnhult

• Halland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-09 kl 22:56 »
Pisken är en säkerhetspryl när man kör med vagn bla.
Det kan bli ganska farligt om hästen slår in backen med fintrillan eller i trafiken, en rätt använd pisk i en sådan situation kan rädda liv och lem.
Vid typ skogskörning och på åkern kanske den inte gör så mycket nytta.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 31 jul-09 kl 23:27 »
men du slår väl int hästen ?

Absolut inte! Däremot är den toppen för att dutta på rätt ställe eller visa att det inte är önskvärt att gå åt ett visst håll och då behöver jag inte använda tyglarna så mkt på en oerfaren häst.
Vid skänkelvikning och öppna/sluta i tömkörning kan den vara en bra hjälp för att hjälpa hästen att förstå vad man vill.

Även vid igångsättningar om hästen inte lyssnar direkt kan man förstärka med en dutt för att sedan få en snabb och exakt reaktion.

Rent säkerhetsmässigt föredrar jag att alltid ha pisk även om den ytterst sällan används.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 01 aug-09 kl 07:07 »
Håller med ovanstående, körpisken är oumbärlig när man sitter i vagn, vid tömkörning tycker jag dock den bara är i vägen. Som Sar skriver är den utomordentlig att ge en dutt med för att få hästen dit du vill i fex snäva svängar/terräng men även som korrigering när de försöker backa ur sele och vagn av olika anledningar.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mli79

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 03 aug-09 kl 13:48 »

Jag använder pisk när jag tömkör och antar att den åker med sen i vagnen när den dagen kommer.

En säkert dum fråga: Ni som kör utan pisk, hur förstärker ni den framåtdrivande hjälpen när rösten inte räcker?

Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

pålle

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 aug-09 kl 14:32 »
omm inte ja mins fel så är det lag på att ha pisk när man skör och då i syfte att av verja fara mvh pålle

Bruksmia

• Småbrukande hästkvinna med turistföretag
    • Håknäs Hästbruk
« Svar #8 skrivet: 03 aug-09 kl 23:21 »
Nån lag på att ha piska är det inte! Men det är däremot ett bra hjälpmedel och ska ALDRIG användas som bestraffning utan som förstärkning på hjälperna. Rätt använd är pisken ett bra hjälpmedel att komunicera med hästen med.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 05 aug-09 kl 15:49 »
Är du säker? Det finns ju lag på att bilister måste stanna och hjälpa hästekipage om det uppstår problem vid möte!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #10 skrivet: 05 aug-09 kl 16:02 »
På tävling är det "lag" på att alltid ha pisk. Du blir utesluten om du inte har det.
Inte när man kör själv ut på vägarna. Men det är bra att ha om man skulle behöva den i säkerhetssyfte eller som hjälpmedel att driva hästen frmåt, ställa den osv.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 05 aug-09 kl 16:11 »
Såhär står det på Agrias hemsida

"Rider eller leder man en häst finns inga särskilda krav på reflexer eller belysning under mörker, men de generella varsamhetskraven innebär att man alltid bör ha reflexer eller lyktor, gärna båda. På hästen är det bra att ha reflexer på benen, framför allt på vänster framben och höger bakben samt någon som syns bra bakifrån, till exempel fastsatt i svansen eller på ryttarens rygg.

Andra förare av fordon, som t.ex. bil- eller motorcykelförare, har att vara särskilt aktsamma när de möter ett ridekipage i trafik. De har en skyldighet vid omkörning att försäkra sig om att såväl häst och ryttare upptäcker dem. För att uppmärksamma hästekipaget på omkörning bör man då inte använda sig av signalhorn eller andra höga ljudsignaler om kan göra hästen orolig"

Inte ett ord om piskan.
Likaså på vägverkets 1998:1276 sida står det inte ett knyst om piskan.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 05 aug-09 kl 17:45 »
Jimmy G: se pisken som din förlängda arm och inte ett bestraffningsmedel. Tänker du negativt om pisken vid användning blir den negativ för hästen också.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

Jimmy G

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-09 kl 21:50 »
det ska jag göra  ;D

pålle

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 aug-09 kl 22:14 »
pisken  ser ja bara somm något nödvendigt ont att endast anvendast iunvikande av fara i övrigt tycker jaatt det är dålig ut bildad häst omm man inte vill sköra låd bill för j'ämnan då är det nog nöd venigt att anvenda pisken mvh

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 09 aug-09 kl 22:38 »
Kolla bara på maratonekipagen! Inga dåligt utbildade hästar där!
Och visst har de körpisk!

pålle

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 aug-09 kl 22:49 »
Kolla bara på maratonekipagen! Inga dåligt utbildade hästar där!
Och visst har de körpisk!
JAVIST HAR DOMM SKÖR PISK MEN HUR OFTA ANVADENSDEN  FÖR HOLLADE VIS MVH PS HAR DU SKÖRT FYSPAN   ;D  sp ingen skör lådbil där  ;D

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 09 aug-09 kl 23:53 »
Visst används den men bara i toucherande syfte.

Jag har inte själv kört fyrspann men jag har sett det flera gånger och dessutom haft en duktig 4-spannskusk att tömköra min häst och visst använde han pisken! Som en förlängd hjälp.

pålle

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 aug-09 kl 00:22 »
Visst används den men bara i toucherande syfte.

Jag har inte själv kört fyrspann men jag har sett det flera gånger och dessutom haft en duktig 4-spannskusk att tömköra min häst och visst använde han pisken! Som en förlängd hjälp.
skilnaden är nog att ja skör mest med rösten typ höger stana så omm du misupp fatar miret är det två skilda skö sätt  mvh

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #19 skrivet: 11 aug-09 kl 10:42 »
Det är svårt att använda rösten som hjälpmedel när du kör två eller fler hästar och endast vill tillrättavisa EN häst. Därför är körpisken ett självklart hjälpmedel vid "avancerad" körning. Vid dressyrkörning så används pisken som ett substitut för skänkeln; för att markera böjningar. Att endast ta i tömmen resulterar i att hästen böjer nacken/halsen till höger/vänster. Med piskens hjälp kan du även markera att kroppen ska följa med i böjen.
Vid skogskörning finns inte de behoven (såvida du inte kör par eller fler) och pisken är endast i vägen och du riskerar att glömma den i skogen. Då används med fördel tömmen som pådrivande hjälpmedel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser