Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är körpiskan onödig ??  (läst 5531 gånger)

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
 :PMen jag maste fa undra lite, visst i filmer ser man allt som oftast hur de driver m tommen,  :-\men jag har for mig att vi absolut inte fick gora detta da jag gick en korkuskutbild, eftersom de blir ett ofrivilligt ryck i munnen pa hasten, om an sa latt :-X ?????Mvh Winsan :P
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

Ptr

  • Inlägg: 180
    • Västergötland
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #21 skrivet: 12 aug-09 kl 00:22 »
Vist är pisken inte onödig, men allt petande och duttande liksom allt annat tjat i tid och otid tycker jag är onädigt!!

Och duu Kimma, du som gillar att söka på nätet, det fins numera föreskrifter om reflexer och tillochmed lyse på vår hästekipage,  och inte bara körekipage (förr hette de hästfordon) utan även ridna hästar. Ids inte leta reda på länk nu, begriper i allafall inte hur man lägger in dem här! Men det var på ransportstyrelsens hemsida!

Mvh
Bara för att man känner att man borde, men det inte blir av så kan även möjligheten att man kunde, om det bara blev av även det vara rätt trevligt.

pålle

  • Gäst
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #22 skrivet: 12 aug-09 kl 08:34 »
Det är svårt att använda rösten som hjälpmedel när du kör två eller fler hästar och endast vill tillrättavisa EN häst. Därför är körpisken ett självklart hjälpmedel vid "avancerad" körning. Vid dressyrkörning så används pisken som ett substitut för skänkeln; för att markera böjningar. Att endast ta i tömmen resulterar i att hästen böjer nacken/halsen till höger/vänster. Med piskens hjälp kan du även markera att kroppen ska följa med i böjen.
Vid skogskörning finns inte de behoven (såvida du inte kör par eller fler) och pisken är endast i vägen och du riskerar att glömma den i skogen. Då används med fördel tömmen som pådrivande hjälpmedel.
sory men ja måste svaraimot  det går alldelesut märkt att komminsera med två hästar   och du pratar omm avangserad skörning vad är det när man bejär att hasten tar ett steg frammåt utan att du håller i tömmen eller att du skör med två ekipars efter varandra allså en lös häst med doning bakomm kallar dusånt sköreri mindre avngserat det harjag somm barn haft förmånen att varmed omm det häde även att gubben jorde så med vangn mvh

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #23 skrivet: 12 aug-09 kl 08:38 »
Vist är pisken inte onödig, men allt petande och duttande liksom allt annat tjat i tid och otid tycker jag är onädigt!!

Och duu Kimma, du som gillar att söka på nätet, det fins numera föreskrifter om reflexer och tillochmed lyse på vår hästekipage,  och inte bara körekipage (förr hette de hästfordon) utan även ridna hästar. Ids inte leta reda på länk nu, begriper i allafall inte hur man lägger in dem här! Men det var på ransportstyrelsens hemsida!

Mvh
Jo jag har hittat uppgifterna på vägverkets hemsida. 2 röda lampor bak på vänster sida samt gula reflexer på alla sidor. Belysning är frivillig då den "kan störa hästen och förhindra den att se bakomvarande trafiK".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #24 skrivet: 12 aug-09 kl 18:35 »
sory men ja måste svaraimot  det går alldelesut märkt att komminsera med två hästar   och du pratar omm avangserad skörning vad är det när man bejär att hasten tar ett steg frammåt utan att du håller i tömmen eller att du skör med två ekipars efter varandra allså en lös häst med doning bakomm kallar dusånt sköreri mindre avngserat det harjag somm barn haft förmånen att varmed omm det häde även att gubben jorde så med vangn mvh

OK, jag tar tillbaka. Det är INTE svårt att kommunicera med en häst av två  ::) ... men pisken underlättar då du endast "duttar" en häst. På så vis tydliggör du för hästarna vilken av dem som ska böja sig, öka respektive minska farten eller bara skärpa sig lite grann.
Jag har aldrig sagt att skogskörning inte är avancerad körning, även om det kanske framstod så i mitt inlägg. Jag har också kört häst i skogen och är väl medveten om vilket otroligt samspel som krävs för att arbetet ska gå smidigt. Det jag menar är att i skogen så är pisken i vägen och lätt tappas bort. Köraren har fullt upp med att lassa, låsa, köra och lossa. Och kan förhoppningsvis överlåta en stor del av "körarbetet" till hästen. För det krävs mycket speciella hästar för skogskörning. De måste vara intelligenta och ärliga, lugna och arbetssamma. Allt på samma gång.

Daisie

  • Inlägg: 51
    • Resmoren
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #25 skrivet: 12 aug-09 kl 19:14 »
Alltid pisk med i vagn! Som förlängd arm inte som bestraffning!
Bor med Man, 2 varmblod, 1 kallblodskorsning, 1 bernersennen, 5 höns, 1 tupp, 1 myskand...

pålle

  • Gäst
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #26 skrivet: 12 aug-09 kl 19:43 »
ja miss tollka nog dej  . såsomm du beskriver det i si stistta sitatet upp fatar ja det somm omm du instemer att det är två shilda skö sätt till viss del ? eller har ja fel mvh

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #27 skrivet: 12 aug-09 kl 21:14 »
ja miss tollka nog dej  . såsomm du beskriver det i si stistta sitatet upp fatar ja det somm omm du instemer att det är två shilda skö sätt till viss del ? eller har ja fel mvh

exakt!

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #28 skrivet: 01 okt-09 kl 20:59 »
tack alla nu vet jag litte mer om pisken med  ;D
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #29 skrivet: 02 okt-09 kl 13:49 »
I spannkörningen så påverkas minst två av hästarna samtidigt iom att man använder korstömmar iställetför individuella tömmar till varje häst . Det är en annan förklaring , om jag vill/behöver tillrättavisa en häst och inte bestraffa/hålla tillbaka den/dom som gör rätt .
Har kört häst i 30 år utan körspö , går alldeles utmärkt . Är handikappad , har bara en arm .

Jimmy G

  • Inlägg: 224
    • Södermanland
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #30 skrivet: 02 okt-09 kl 20:30 »
I spannkörningen så påverkas minst två av hästarna samtidigt iom att man använder korstömmar iställetför individuella tömmar till varje häst . Det är en annan förklaring , om jag vill/behöver tillrättavisa en häst och inte bestraffa/hålla tillbaka den/dom som gör rätt .
Har kört häst i 30 år utan körspö , går alldeles utmärkt . Är handikappad , har bara en arm .
va häftigt  :o :o :o :o :o
kusk utan arbetshäst, En kördräng med arbete som dräng. Kamoflerad till skogselev. Fast i grund å botten en envis ärlig hedlig backåtsträvare ;)

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #31 skrivet: 03 okt-09 kl 00:26 »
I spannkörningen så påverkas minst två av hästarna samtidigt iom att man använder korstömmar iställetför individuella tömmar till varje häst . Det är en annan förklaring , om jag vill/behöver tillrättavisa en häst och inte bestraffa/hålla tillbaka den/dom som gör rätt .
Har kört häst i 30 år utan körspö , går alldeles utmärkt . Är handikappad , har bara en arm .

Imponerande.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

mysfaktor

  • Gäst
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #32 skrivet: 03 dec-10 kl 23:05 »
ja jag tycker att körpiska är onödigt!
gilar inte spö,sporrar eller piskor,det räcker med röst och kroppsspråk!

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #33 skrivet: 03 dec-10 kl 23:07 »
ja jag tycker att körpiska är onödigt!
gilar inte spö,sporrar eller piskor,det räcker med röst och kroppsspråk!

I de flesta körer brukar det räcka med en taktpinne. Vet inte vad ni är vana vid för körsångare. S/M?

mysfaktor

  • Gäst
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #34 skrivet: 03 dec-10 kl 23:18 »
I de flesta körer brukar det räcka med en taktpinne. Vet inte vad ni är vana vid för körsångare. S/M?
gud va du va rolig nu  :P

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: är körpiskan onödig ??
« Svar #35 skrivet: 05 dec-10 kl 10:36 »
I de flesta körer brukar det räcka med en taktpinne. Vet inte vad ni är vana vid för körsångare. S/M?
;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser