Blanda och ge! :)

Startat av Göthes, 31 Jul-09 kl 01:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Göthes

Någon mer än jag här som gillar blandrashöns?

Hur gör du? har du nån idé?

Jag blev helt begaistrad i blandis höns när jag besökte en vän som har haft höns i "hela livet" (pensionär nu). hennes hönsflock är helt makalös. Jag har aldrig sett så vackra fåglar, en mängd olika färger (hedemora o. blomme kan släng sig i väggen! ;)  en del har skägg, toffsar på huvudet och benfjädrar. de är stora och snälla, värper bra, lägger ägg i en hejdlös massa olika färger och former. Dessutom ruvar de duktigt.
Hur har hon gjort då?
jo, som  hon säger själv: En höna här, en tupp där, bytte några ägg där, fick några kycklor här och där...
Vår stora, fina tupp (smycket i hönsgården) kommer från henne. Några höns ville hon inte släppa iväg. ;) Men jag ska köpa ägg av henne vid tillfälle och kläcka själv.

Men tills dess så har jag blandat olika ras-höns som jag gillar; gula orpington, australorp (svart o. grå), blomme, hedemora, dv. wyandott, faverolle korsning dv. wyandott/dv. kochin, ancona, isbar, lohman (vit o brun), lakenfelder.. glömde jag nån nu? alldeles säkert. ...

jag tycker att det är spännande att man inte vet vad det blir. :)
Eftersom jag har hönsen bara "för vår skull" (familjen), det blir ägg och det blir kött, "inga höns" lämnar gården, så spelar det ju heller egentligen ingen roll. Utställningar och skönhetstävlingar för djur har jag tröttnat på.

Jag tycker detta är underbart.
Ville bara skriva lite om det. :)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

mascot

Håller med dig. ;D
Har 2 stycken silke/sultan korsnings höns.De ser för coola ut, de har både skägg +benbefjädring, de ser lite roliga ut.Men de värper stora ägg,och är bra mammor.Jag gillar dem skarpt.
Så visst spelar det ingen roll om man bara har dem som sällskapshöns. Fick fram 2 korsningar på silkeskorsning/dvärg kochin, de såg nästan ut som duvor.Så vackra. ;D

Mvh Elin

Dagg

Jag har också en hel del blandisar- föredrar att "avla" på trevliga, friska, vackra, "duktiga mammor/gentlemannatuppar", duktiga äggläggare osv. Mina blandisar är just som jag beskrev ovan. "Problemet" är att de alla vill ruva...kontant  ;D!

//Dagg

Rakadero

Citat från: Dagg skrivet 31 Jul-09 kl 10:13
"Problemet" är att de alla vill ruva...kontant  ;D!

//Dagg

Vilka fräcka hönor, kan de inte ruva på kredit eller ta kort? ( :-[ sorry kunde inte låta bli...)

Jag har fått blandiskycklingar för första gången nu i år, innan har jag inte haft några ruvhönor och fått köpa dagsgamla kycklingar.

Jag har fått mest blomme-leghorn, de blir vita med svarta fjädrar lite här och där, hurdana de blir för övrigt vet jag inte än, tupparna verkar vara rätt jobbiga... hönorna har inte gjort mycket väsen av sig, den äldsta, Jane, som är ca femton veckor börjar redan verka vara redo att värpa (!), den gamle tuppen börjar visa intresse, hennes kam börjar bli lite rödare och hon har tittat in i ett rede några gånger, ska bli spännande att se...

Mina finaste korsningar (och roligaste) är mellan lohmann och blomme, de blir väldigt olika, jag har fina lohmannbruna med svart krage och lite prickar, en som är halvt brun, halvt vit och en tupp som har en helt otrolig glans på sina fjädrar. Hoppas det blir trevliga hönor och tupp (han är trevlig än så länge).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Dagg

Vilka fräcka hönor, kan de inte ruva på kredit eller ta kort? (  sorry kunde inte låta bli...)
;D ;D ;D

Dagg

Linkoso

Här har det alltid funnits och finns en massa blandisar!  :D Alla härstammar från våra första ruvlysstna höns vi fick när jag var 5-6 år gammal (nu är jag 18).
De är otroligt härdiga och friska dessa höns (antagligen för att vi har blandat och avlat så himla mycket med dem)!  ;D Värper bra och så gott som alla är ruviga utav sig. Förra sommaren ruvade över 15st hönor här. Men bara 4-5st fick lov att ha kycklingar. I år har jag låtit 10st ruva fram kullar!  ;D

Vi har 11st tuppar som går i "blandgruppen" varav de äldsta just nu är 11 år gamla. Aldrig bytt någon tupp och verkar inte behövas på ytterligare flera generationer då kläckprocenten är väldigt nära 100% varje vår/sommar och inga missbildade kycklingar. Ytterligare en anledning är väll att vi har så många olika tuppar i flocken, detta skapar en mycket stor genetisk bredd.

Däremot tog vi in några nya hönor för flera år sedan, tog ägg utav dem och sparade tuppar som blev där. Och vipps så har man en tupp med nytt blod.

Vem kan tro att Hideki *se bild*, ca 4kg tung, kläckt ur ett faverolleägg har en förfader som var en liten, liten tvärrandig dv kochin, och att mamman var en liten, liten djungelhönekorsning?  ;D (I bakgrunden ser ni "Blacky", våran enda hedemorahöna vi har kvar... Ca 12 år gammal och värper och ruvar ännu. Henne tog vi in när jag var ca 8 år gammal och som sedan har fått varit med och blandat sina gener)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

Här kommer bild på min favvohöna Hilda - hon e alltid sist och tappar alltid bort flocken när hon vandrar iväg.
Himla go men kramas gärna inte! Är väl drygt 20 veckor gammal och väger massor! Har inte börjat värpa än så jag väntar på att få se vad hon lägger för ägg...
Hon är en blandning mellan Faverolle och Maran  ;D

Andra bilden är på en av våra småkycklingar - namnlös - tror det är korsning mellan brahma och stor kochin? (hållningen e brahma?) Ehum... ::) Ser ut som en liten anka tycker jag, detta är vår mest nyfikna lilla fis  ;D så vacker tycker jag! Oavsett kön så ska denna få stanna hos oss.

*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Linkoso

Den nyfikna lilla fisen är en höna... =)
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dixiebelle

Citat från: Linkoso skrivet 25 Aug-09 kl 16:31
Den nyfikna lilla fisen är en höna... =)

Tjohoo!!!  ;D Tack Linkoso!

Linkoso

Hmm... Undrar om hon inte har faverolle i sig med. För tycker det ser ut som hon har kindskägg? Eller inbillar jag mig?

Minnas

En dam jag besökte en gång gjorde korsningar mellan paduaner och orpington  dom såg roliga ut och hon påstod att det var de bästa värphönsen hon nånsin haft vi kallade dom för Padington höns ;D

Dixiebelle

hon kan nog vara vadsomhelst  ;D - hon som jag köpte av hade ingen koll...men hon höll på att ta fram en massa blandisar på faverolle och stor kochin tror jag. Fast dom var nästan helvita...

Citat från: Linkoso skrivet 25 Aug-09 kl 17:52
Hmm... Undrar om hon inte har faverolle i sig med. För tycker det ser ut som hon har kindskägg? Eller inbillar jag mig?

Fredrikslund

Citat från: Dixiebelle skrivet 26 Aug-09 kl 11:35
hon kan nog vara vadsomhelst  ;D - hon som jag köpte av hade ingen koll...men hon höll på att ta fram en massa blandisar på faverolle och stor kochin tror jag. Fast dom var nästan helvita...

Var du i hölö?

Dixiebelle

Fredrikslund

Hon ska komma på llördag med oss ;D hon blev jätte glad  :-[

Dixiebelle

Ja jag såg det! Haha, ska gömma mina kycklingar så hon inte köper tillbaka dom  ;D
Bor du nära henne?

Citat från: Fredrikslund skrivet 26 Aug-09 kl 11:51
Hon ska komma på llördag med oss ;D

Fredrikslund

Haha, gör det!! Man vet aldrig ;) 25 minuter ungefär från henne, närmaste hönsuppfödaren jag har ialla fall. Har en tupp från henne jag ska sälja  :P

Dixiebelle

Jag köpte en blandad kompott på 5 kycklingar av henne, brahma, dv kochin och blandat  :-* Dom är väldigt tama och nyfikna små rackare

Citat från: Fredrikslund skrivet 26 Aug-09 kl 17:42
Haha, gör det!! Man vet aldrig ;) 25 minuter ungefär från henne, närmaste hönsuppfödaren jag har ialla fall. Har en tupp från henne jag ska sälja  :P

Fredrikslund

Vad bra att dom mår bra ;) Har endast två tuppar från henne och lite avkommor från gamal faveroller jag hade. Sen fick jag en fönix kyckling som kläcktes imorse.. Ensam stackare  :-\

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

237 Gäster, 0 användare