Könsvisande korsning, bruna ägg

Startat av mazze, 30 Jul-09 kl 20:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

mazze

Vilka raskombinationer kan man göra för att få könsvisande kycklingar som värper bruna ägg?
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Linkoso

Har läst att om man korsar tvärrandig höna med enfärgad tupp så blir tupparna tvärrandiga som mamman medan hönorna blir enfärgade eller, ja inte tvärrandiga i alla fall.
Min pojkvän korsade sin gökfärgade maranhöna med sin gula dv kochintupp och det blev 2st randiga och 1 helsvart. Det visade sig nu att de båda randiga är tuppar och den svarta höna.

Jag tog med mig ett ägg hem hit och det har kläckts en liten helsvart kyckling som ser ut att bli chockladbrun = inte gökfärgad som modern. Vilket om det stämmer hela vägen bör vara en höna!  :D Min stackars pojkvän däremot har fått ytterligare en kyckling som kommer bli tvärrandig = bör vara en tupp.

Hitills verkar det i alla fall stämma... När jag tänker efter så korsade jag en tvärrandig höna med en icke tvärrandig tupp (han var dock inte enfärgad utan mer laxfärgad).
Avkomman blev tvärrandig och visade sig vara en tupp... Så stämmer där med, även fast pappan inte var enfärgad men mamman var tvärrandig.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tuva-li

Nämen vad konstigt. Grannen korsade grå (blå?) isbarhönor med tvärrandig plymouth rocktupp, och tupparna blev enfärgade grå och hönorna blev tvärrandiga. Så jag tänkte samma sak fast tvärtom...  ::)

(För övrigt så blev hönorna knallfina, ska bli kul att se om de värper grönt också.)

Linkoso

Nu har det gått några veckor och den lilla som kläcktes här är en höna... Den med prick på huvudet hos min pojkvän har fått kam och ser ut som en liten tupp nu.

Så, tvärrandig höna + enfärgad tupp = könsvisande avkommor! :D
Bilder på avkommorna.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Grimla

Citat från: Linkoso skrivet 30 Aug-09 kl 08:05
Så, tvärrandig höna + enfärgad tupp = könsvisande avkommor! :D

Om det inte är Isbar då förstås  ;D
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

238 Gäster, 0 användare