Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekulvert...alternativa lösningar?  (läst 28086 gånger)

Existens?

• Gäst
Värmekulvert...alternativa lösningar?
« skrivet: 30 jul-09 kl 10:45 »
Jag har köpt mig en gammal passat-panna som ska byggas in ett garage här på gården och förse båda husen med värme är det tänkt.
Pannan gick till 3000, acktankar bygger jag av ett par gamla farmartankar som jag ställer upp, det blir väl 3000 liter till att börja med.
Som ni börjar ana är det ett budgetbygge, i vanlig ordning fixar jag detta själv och har inte tänkt att det ska kosta så mycket.
Så kommer man då till att transportera in värmen till husen   :o, det blir väl sammanlagt kanske knappt hundra meter kulvert.

Det kan omöjligt finnas nån rim och reson i vad kulvert kostar per meter!!?? Jag ämnar bara köra värme i dom, varmvattnet löser jag elektriskt för att slippa elda sommartid. Eventuellt slänger jag in nån slinga i nån beredare som får stötta lite vintertid, men det är allt.
Så det handlar såvitt jag förstår om en två-vägskulvert? Och priserna verkar ligga runt 300 kr/m om jag förstått det rätt?
Det skulle alltså gå till 30 000 att få in värmen till husen, helt otänkbart!

Pex-rör i 25-32 mm storlek verkar ligga runt 1kr/mm/m.. så där har vi då ca 60 kr/m..resten då?? lite isoleringsskum och ett hölje.....

NÄ, det måste finnas alternativ, jag har lite ideer, men tänkte höra om ni har några ljusa sådana också?

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Värmekulvert...alternativa lösningar?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-09 kl 10:58 »
Inte om kulverten, men ett tips som en energirådgivare gav på ett föredrag jag bevistade en gång i tiden.
Tror det var Bengt Lövkvist, en guru i sammanhanget.
För att förbättra förbränningen i passat-pannan, som i original inte är lysande, kan man lägga in ett helfat (200 liter) med ena gaveln urtagen i eldstaden, och lägga veden i fatet.
Då kommer inte lågorna direkt i kontakt med den kalla vattenmanteln, och förbränningstemperaturen blir betydligt högre.
Tomfatet håller ju inte så länge, men då byter man bara till ett annat.

Digger

« Svar #2 skrivet: 30 jul-09 kl 13:20 »
Desto varmare vatten, desto mer värmeförlust. Om du sklle skaffa avlopprör, såna röda på ca 125mm, de är sex meter långa, och dra rören i såna? Kostar ca 30/metrn. Och ett gigantiskt extra element nånstans mitt i huset, så du kan bara köra på pysvärme, och ändå räcka till.

Värmeförlust blir det i allafall.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jul-09 kl 13:57 »
Jag fick tipset när jag tittade på kulver att dra ett lägga 20 mm pexslang i armaflexisolering och sedan i ett 110 mm kabelskyddsrör och sedan markisolering ovanpå. Det rörde sig ju i.o.f. om betydligt kortare avstånd, c:a 10 meter.

Om det skulle funka på längre avstånd utan alltför gigantiska värmeförluster så blir det ju c:a 260:-/meter.
Räknar då med följande:
Pex-slang (2 st. på 28 mm): 86:-/meter
Armaflex (2 st. inv. 28 mm, utv. 50 mm): 81:-/meter
Kabelskyddsrör 110 mm: 37:-/meter
Markisolering 100 mm: 57:-/meter

D.v.s. att det inte blir billigare med en egen lösning om man gör så..

Kanske skulle kunna funka att fräsa ur spår i en markisoleringsskiva och lägga rören där i?
D.v.s först en markskiva, sedan rören och sedan en markskiva ovanpå.. Då skulle ju kostnaden bli c:a 143:-/meter.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 jul-09 kl 14:38 »
Hyfsat grova ytterrör som träs på värmerören, vilka uppriggas i centrum av ytterrören, sen trycker man in isoleringsskum i hål med jämna mellanrum, á la golvisolering.

christian k

« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 20:18 »
Mange av kulvert rörene jeg har värt borte i har også en alupex,som er en del dyrere pr meter.og det er en helvetes mye skum i rörene altså mellom inner og ytter rör. et inner rör som har diameter 32mm har et ytterrör på111.og skum er ikke gratis
Og på en såpass lang strekke må du ha en voksen dimmensjon pga trycktapet i Pex röret.

Christian

trädman

« Svar #6 skrivet: 30 jul-09 kl 23:38 »
PEX blir ganska dyrt om man ska betala normalpris. Desutom bör det vara varianten med diffusionsspärr för att undvika att vattnet tar upp syre ur luften. Normala värmesystem är inte direkt anpassade för aggressivt vatten eftersom rostskydd normalt saknas. Använder man metallrör faller det problemet bort.

Det kanske går att hitta stålrör billigt någonstans och isolera med mineralull med lämpligt skyddshölje. Har sett en gammal kulvert av vanliga stålrör isolerad med glas/mineralull och förlagd i eternitrör som skydd. Funkar säkert även med vanliga (lantbruks) betongrör som bör gå att komma över billigt i någon överbliven/kvarglömd hög någonstans. Men det är nog väldigt många timmars arbete som kanskske i stället kunde användas för att arbeta i hop pengar till modern lättförlagd pex (el ev koppar-) kulvert på rulle.

2x25mm PEX tror jag går att köpa för runt 200 kr/m (ex moms) och den är enkel att lägga.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 jul-09 kl 09:12 »
Men det är väl pex som ligger i de färdigköpta kulvertarna?
Ja, det är ju riktigt att man inte får driva det in absurdum för att spara några kronor, men här går ju grisarna och växer oavsett vad jag gör, så det borde nog gå att skapa tid till den här installationen. Jag har väl haft nån slags tanke om att lägga ner en planka i botten, med sidor av 7tums brädor, peta ner alla grejerna och slå på ett lock, lägga en åldersbeständig plast över och ösa igen bara. Det borde inte ta så lång tid. Blir man sen miljonär nån dag så är det ju bara att gräva ner en riktig kulvert  om man inte är nöjd.
Avståndet till husen är föresten 60 respektive 40 meter, det är alltså inte 100 meter i en sträcka.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jul-09 kl 09:32 »
Ja om det funkar rent praktiskt utan allt för mkt värmeförluster så handlar det väl bara om hur mkt man värderar sin tid till i pengar och hur mkt utav materialet/maskinkostnaden man redan har investerat i.

Om du har en egen grävmaskin och kan såga egna plank så blir ju kulvertkostnaden kanske 10 000:-, om det sedan håller i 10-15 år istället för 30 så kan det ju vara värt det, tycker i.a.f. jag.

Cyklisten

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 jul-09 kl 09:36 »
Isolera i kulverten med halm.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 31 jul-09 kl 10:01 »
Isolera i kulverten med halm.

Så mössen lätt kan ta sig mellan pannrummet och huset?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

christian k

« Svar #11 skrivet: 31 jul-09 kl 16:24 »
De fleste rörtypene av ok kvalitet er som ofte så kallt Combipex og er derfor diffusjonstette.
Rörene MÅ väre diffusjonstette,ellers vil du få et system som aldri vil fungere optimalt.

Christian

Cyklisten

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 31 jul-09 kl 21:47 »
Så mössen lätt kan ta sig mellan pannrummet och huset?
[/quo
Täta i ändarna.

trädman

« Svar #13 skrivet: 31 jul-09 kl 23:37 »
Men det är väl pex som ligger i de färdigköpta kulvertarna?
Ja, det är ju riktigt att man inte får driva det in absurdum för att spara några kronor, men här går ju grisarna och växer oavsett vad jag gör, så det borde nog gå att skapa tid till den här installationen. Jag har väl haft nån slags tanke om att lägga ner en planka i botten, med sidor av 7tums brädor, peta ner alla grejerna och slå på ett lock, lägga en åldersbeständig plast över och ösa igen bara. Det borde inte ta så lång tid. Blir man sen miljonär nån dag så är det ju bara att gräva ner en riktig kulvert  om man inte är nöjd.
Avståndet till husen är föresten 60 respektive 40 meter, det är alltså inte 100 meter i en sträcka.

Jo PEX är nog det vanligaste när det gäller "småkulvertar". Då används slang med difusionstätningsskikt för värmekulvert och "vanlig" syregenomsläpplig PEX for varmvattenkulvert.  Alternativet för klena dimensioner är väl annars kopparrör. För fjärrvärme tror jag dock inte FEX duger eftersom man kör med höga temperaturer (och därmed tryck) Har dock läst om lösningar där man från en lokal undercentral, där man sänker systemtemperaturen från normal fjärvärmenivå, sedan bygger ett PEX-kulvertsystem ut till de enskilda husen.

Du kanske kan använda vanlig 20 mm golvvärmeslang. Den brukar gå att fåtag på ganska billigt ibland. Köpte för ca 5 kr/m på Silvan för några år sedan (Men så har väl Silvan i o f s kastat in handduken nu...) Beroende på flödesbehov kanske du får lov att parallellkoppla ett par tre slangar för att få rimliga flöden/tryckfall i ledningarna. Kanske går att bygga in dem i en långsmal "låda" av billig 50 mm cellplast med förskjutna skarvar och ha en 50 mm skiva som mellanvägg mellan tillopp och retur. Är man noggrann när man gör dikesbotten och återfyller borde det gå att få det tätt och bra.

Om jag räknat rätt skulle det med 50mm isol gå åt ca 0,6 m2 cellplastskiva/ lm. Går man upp till 2x50mm skulle det gå åt ca 1,5 m2. 50 mm cellplast kostar ca 45 kr/m2 på Byggmax vilket ger 27 kr/lm respektive 68 kr/lm exklusive rör. Går det att komma över rör för 10 kr/m och det skulle gå åt 2x2 så skulle "kulverten" kosta 67-110kr/lm.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #14 skrivet: 01 aug-09 kl 08:53 »
Jag jobbade på ett ställe som gjorde fjärrvärmerör. Ibland fick vi fel på mindre rör, upp till ca 25 - 32 mm inv diam. Dessa lönade sig inte att skrota. Felen kunde vara att skummet inte gick ända ut, avbrott i larmtrådar etc. Såldes billigare. Finns några fabriker i Sverige.

Existens?

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 01 aug-09 kl 09:01 »
Ja, jag har väl haft lite funderingar om att fara ner till kommunförrådet och kolla lite vad dom ger för sina rör, skulle ju inte tro att en kommun betalar 300 kr metern..
Vad finns det för tillverkare tro?

christian k

« Svar #16 skrivet: 02 aug-09 kl 17:45 »
Hei.
Sjekket pris nå på kulvert rör 32x26,2 x2 ligger på 409 kr metern,mens 25x2.0 x2 ligger på 332 kr
Det er jo ikke så himla galt for 2 rör altså dröye 200 og 160 kr stk.

Christian

eka

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 03 aug-09 kl 21:39 »
Tipps för den som skall göra småkulvertar.
Åk till den lokala fjärrvärmeleverantören. De kan ha stumpar liggande på bakgården som är oanvändbara för att de är för korta för dem men tillräckliga för dig.
Jag fick tag i mina 2*13 meter där.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

stedevil

« Svar #18 skrivet: 03 aug-09 kl 21:47 »
Så det handlar såvitt jag förstår om en två-vägskulvert? Och priserna verkar ligga runt 300 kr/m om jag förstått det rätt?
Det skulle alltså gå till 30 000 att få in värmen till husen, helt otänkbart!

Dyrt ja, men akta dig för att vara dummsnål. För de 30.000 får du ju ett system som är garanterat vattentätt, välisolerat (med PUR), skarvfritt och underhållsfritt hela din livstid. Om du gör nått hemmapyssel för "bara" halva priset och det blir otätt någonstans så förlorar du snabbt de där 15.000 i höjda värmekostnader när du inte bara värmer husen utan även backen.

Själv ska jag trycka ner en 10m kopparkulvert mellan panna och 3000L acktank, och den går på 650kr/m. Det jag istället snålar in på är acktanken, som jag bygger själv av en 8år gammal oljetank (kostnad 0kr på blocket) som jag bygger in i en friggebod och isolerar med cellulosa lösull, minst 400mm på sidorna och 600mm ovanpå. Åter igen, snålar man på isoleringen så betalar man det flerdubbelt under livstiden.
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 21:52 av stedevil »

gnilrub

« Svar #19 skrivet: 21 aug-09 kl 23:42 »
Jag har aldrig skrivit något meddelande här förut så det här kanske uppfattas som reklam men det är det inte. Tänkte bara tala om vad jag använde. Jag köpte en cellplastkulvert härifrån http://www.elgocell.se den var något billigare än vanlig kulvert. Dock så köpte jag en del kopplingar och pex rör av dom också och de var dyra. Skulle jag göra om det skulle jag kanske göra som jag tänkte först när jag såg deras kulvert, limma ihop skivor av cellplast för att få till en liknande kulvert själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 5 användare (1 dolda)
Rosanne, von tratt, Hantverkare92, Annel M Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser