Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmekulvert...alternativa lösningar?  (läst 28072 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Värmekulvert...alternativa lösningar?
« Svar #20 skrivet: 22 aug-09 kl 09:59 »
Det såg ju finfint ut! Synd att man inte kunde se hur tjocka skivorna var, det gick ju att jämföra med rören, men det vet man ju inte om det var 15 eller 60 mm... :) Men såvitt jag förstod var det en speciell sorts cellplast, eftersom den tålde fukt..

Komplett

« Svar #21 skrivet: 03 sep-09 kl 17:21 »
 ;D
Kolla på www.kulvert.se det verkar vara rätt pris

HJFF

• Västerbotten
« Svar #22 skrivet: 20 sep-09 kl 12:42 »
Tillverka din egen kulvert själv!

Använd dig av grova blå stålrör, gängade (svinbilligt via grossist, luska lite så kan du köpa via något företag) köp sedan EPS-skivor och bygg din egen kulvert, exempelvis 70-100mm i ytterväggarna och 50mm som mellanvägg, limmas med PU-lim.

Du kommer att få en värmekulvert med mycket mindre värmeförluster än en färdiggjord samt att priset blir 1/3 även om du går upp en dimension i grovlek.

Räkna på värmeförlusterna på en köpeskulvert och du blir mörkrädd.

Lycka till

PS-EPS-skivorna går ju att förtillverka i vintermörkret:)

trädman

« Svar #23 skrivet: 20 sep-09 kl 14:15 »
Jämfört med priserna i kompletts länk tycker jag inte alternativet med grova blå stålrör låter särskilt lockande. I så fall hellre "köpekulvert" kompletterad med extern isolering

HJFF

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 21 sep-09 kl 20:22 »
Jämfört med priserna i kompletts länk tycker jag inte alternativet med grova blå stålrör låter särskilt lockande. I så fall hellre "köpekulvert" kompletterad med extern isolering

Nähä, då förstår jag inte hur du tänker, om du tillverkar den själv har du dessa fördelar:

*Billigt- du tjänar låt oss säga 15-20000:- vilket innebär att du kan ta ledigt från jobbet en månad, på den tiden hinner du garanterat göra den själv.

*Mindre värmeförluster- köpeskulverten har en förlust på ca 14w/m vid en difftemp på 60 grader vilket gör nästan 7000kWh/halvår, gör du den själv kan du nog nästan halvera förlusterna.

*Blåa rör tål ju hur varmt vatten som helst och standardkoppel kan användas, PEX-slangen är ju känslig om vattnet skulle bli över 90 grader någon gång.

Ang. förlusterna så är det ju en klar fördel om man kan ha färdigshuntat före kulverten så att man inte kör högre värme än vad som behövs, tex 0m tempdiffen halveras halveras ju också förlusterna

trädman

« Svar #25 skrivet: 21 sep-09 kl 20:40 »
Nähä, då förstår jag inte hur du tänker, om du tillverkar den själv har du dessa fördelar:

*Billigt- du tjänar låt oss säga 15-20000:- vilket innebär att du kan ta ledigt från jobbet en månad, på den tiden hinner du garanterat göra den själv.

*Mindre värmeförluster- köpeskulverten har en förlust på ca 14w/m vid en difftemp på 60 grader vilket gör nästan 7000kWh/halvår, gör du den själv kan du nog nästan halvera förlusterna.

*Blåa rör tål ju hur varmt vatten som helst och standardkoppel kan användas, PEX-slangen är ju känslig om vattnet skulle bli över 90 grader någon gång.

Ang. förlusterna så är det ju en klar fördel om man kan ha färdigshuntat före kulverten så att man inte kör högre värme än vad som behövs, tex 0m tempdiffen halveras halveras ju också förlusterna

Jodå, kan man komma över rör och isolering riktigt billigt så håller ditt resonemang. En snabb koll hos rörgrossisten visade att blå rör DN32 efter rabatt (kostar ca 75 kr/m + moms. Det gör nästan 190 kr/m bara för rören. Sen tillkommer isoleringen.

Att hålla tempen under 90 grader ut från tanken har inte varit något problem hos oss, utan dyra kulvertstyrningar etc.

HJFF

• Västerbotten
« Svar #26 skrivet: 21 sep-09 kl 21:05 »
Jodå, kan man komma över rör och isolering riktigt billigt så håller ditt resonemang. En snabb koll hos rörgrossisten visade att blå rör DN32 efter rabatt (kostar ca 75 kr/m + moms. Det gör nästan 190 kr/m bara för rören. Sen tillkommer isoleringen.

Att hålla tempen under 90 grader ut från tanken har inte varit något problem hos oss, utan dyra kulvertstyrningar etc.

vid en snabb koll hos min grossist så är priset 34,07/m + moms för DN32 gängat ;)

stedevil

« Svar #27 skrivet: 22 sep-09 kl 05:26 »
Tycker det låter som det kan bli lite svårt att få en vattentät frigolit kulvert när man limmar skarvarna på plats nere i marken. Har man vatten innanför frigoliten så behöver man ju inte fundera på var värmen tar vägen.

nhu

« Svar #28 skrivet: 25 sep-09 kl 21:23 »
Jag byggde isoleringen själv (2 gånger 5 cm cellplast) men det var omöjligt att få den tät. Det fungerar bra på vintern då jorden är frusen men på höst och vår så försvinner det en hel del värme i jorden då kallt vatten rinner in i isoleringen. Det är inte så allvarligt för jag eldar med flis och orkar inte ens bränna upp hälften av allting så det ruttnar mycket flisved i skogen.

Men på senare tid har priset på energived börjat stiga så nu köpte jag en flexibel färdig kulvert för att koppla in det andra huset.  Mycket enkel att lägga även i stenig mark (som vi har). Om man inte har en bombsäker metod att täta kulverten så rekommenderar jag färdig kulvert.

Billigare blev det att bygga själv förstås.

trädman

« Svar #29 skrivet: 30 sep-09 kl 00:04 »
vid en snabb koll hos min grossist så är priset 34,07/m + moms för DN32 gängat ;)

Bättre grossist/rabatt, eller så läste jag slarvigt. Med ditt väsentligt bättre pris blir det "bara" 68 kr/m + moms för rören.

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #30 skrivet: 02 okt-09 kl 21:14 »
Det svar jag såg i tråden som mest liknade det jag tänkte på var det om den lokale fjärrvärmebyggaren......... Jag har ca 60 m med den varianten av rör som de brukar använda från stammen i gatan in till (villor i vart fall) huset.... Det är 2*22 mm kopparrör med isolering och skal........ Mina rör (skrotstumpar på mellan tre o sex meter) bytte jag till mig med hjälp av lite fikabröd till rörläggarna....... Många skarvar blir det på 100 meter men billigt och lite hantverk verkar ju inte vara något problem för din del.....

En kompis gjorde samma sak med sina 35 meter mellan hus o pannrum men han fick tag i järnrör av samma dimensioner ungefär........

Lars A

HJFF

• Västerbotten
« Svar #31 skrivet: 16 okt-09 kl 19:24 »
Jag byggde isoleringen själv (2 gånger 5 cm cellplast) men det var omöjligt att få den tät. Det fungerar bra på vintern då jorden är frusen men på höst och vår så försvinner det en hel del värme i jorden då kallt vatten rinner in i isoleringen. Det är inte så allvarligt för jag eldar med flis och orkar inte ens bränna upp hälften av allting så det ruttnar mycket flisved i skogen.

Men på senare tid har priset på energived börjat stiga så nu köpte jag en flexibel färdig kulvert för att koppla in det andra huset.  Mycket enkel att lägga även i stenig mark (som vi har). Om man inte har en bombsäker metod att täta kulverten så rekommenderar jag färdig kulvert.

Billigare blev det att bygga själv förstås.

Har ni så vattensjukt land?

Hade tänkt köpa långa skivor och lägga en klick fogskum i ändan på varje låda och sedan täcka över med åldersbeständig plast så regnvatten rinner av, att vatten rinner in kan ju inte göra så mycket så länge inte vattnet ständigt rinner genom kulverten

nhu

« Svar #32 skrivet: 10 dec-09 kl 12:53 »
Sorry, det har varit bråttom med att täcka diket och få värmen på. Här är platt lerjord så varenda grop det finns är genast full med vatten. Jag fick problem med min kulvert som flöt upp då det började regna. Tyvärr hann jag inte täcka på sommaren före regnen - skördetiden tvingade mej att lämna värmebygget för någon månad.

Om man har sandjord och lätt att dränera så kan man säkert ha enklare isolering men här är det klart fall: vattentätt skal runt isoleringen !

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser