Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man skapa sin egen lokala valuta?  (läst 22189 gånger)

bakben

SV: Får man skapa sin egen lokala valuta?
« Svar #40 skrivet: 02 jan-10 kl 23:04 »
Jag tycker det hela låter väldigt mycket som

Macken - Barkisar (swedish)

Men för att visa lite god anda så kan jag tänka mig att sälja en dags systemutveckling och fakturera i en "alternativ valuta".

(Nej det innebär inte jag är intresserad av arbetsbyte eller andra metoder för att undvika skatt)
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #41 skrivet: 03 jan-10 kl 12:58 »
Om någon är sugen på att haka på är jag gärna med och drar igång något. Företrädesvis i Östergötland eller om någon form av "alternativpeng" dras igång för självhushållare.

Det är bara att sätta igång! Jag bor iof inte i Östergötland, men hänger ganska mycket på alternativ.se ...  ;D

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #42 skrivet: 03 jan-10 kl 13:31 »
Det är bara att sätta igång! Jag bor iof inte i Östergötland, men hänger ganska mycket på alternativ.se ...  ;D

Kul! Var bor du då? Alternativpengen är inte min idé utan en annan frekvent alternativekonomisk debattörs här på forumet. Tror det är bäst om han håller i tåtarna gällande den om han är sugen fortfarande. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #43 skrivet: 03 jan-10 kl 13:50 »
Visst. Branden har dock försinkat mina möjligheter att bidra till valutakorgen. Men administrativa idéer finns.

Steg ett är att bilda en valutaförening. När den har halvdussinet medlemmar kan vi börja planera vidare.
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 13:53 av Sauresh »

Suresh

• -
« Svar #44 skrivet: 03 jan-10 kl 21:19 »
Jag tycker det hela låter väldigt mycket som

Men för att visa lite god anda så kan jag tänka mig att sälja en dags systemutveckling och fakturera i en "alternativ valuta".

(Nej det innebär inte jag är intresserad av arbetsbyte eller andra metoder för att undvika skatt)

Denna missuppfattning om vad en alternativ valuta är och vad man har den till tror jag bygger på en hemlig längtan hos var och en att undkomma skattemyndighetens arm.

Givetvis skall en näringsidkare redovisa sina inkomster oavsett vilken valuta han fakturerar i. I bokföringen konvergerar han försäljningen till SEK, oavsett om han fakturerade i Euro, Pund, Honunspengar eller SvEnska Kronor. Möjligtvis kan intäkter i en alternativ valuta deklareras som naturaförmån.

För den som vill undkomma skatt rekommenderar jag istället svart arbetsbyte eller byteshandel på det sätt som presenteras i videon.
« Senast ändrad: 03 jan-10 kl 21:22 av Sauresh »

M8e

• Västerbotten
« Svar #45 skrivet: 04 jan-10 kl 15:08 »
Honungspengar skulle väl fungera likadant som presentkort i redovisningen?
Hur det nu görs. ::)

Honungstillverkaren får i alla fall in pengar mot ett kort/sedel, fast hur blir det i andra änden om det är en företagare? Tex om en butik(sockerbagare m.m) köper "honungspengar" för att få förtur till en viss skörd.
« Senast ändrad: 04 jan-10 kl 15:15 av M8e »
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Suresh

• -
« Svar #46 skrivet: 04 jan-10 kl 15:14 »
Honungspengar skulle väl fungera likadant som presentkort i redovisningen?
Hur det nu görs. ::)

Honungstillverkaren får i alla fall in pengar mot ett kort/sedel, fast hur blir det i andra änden om det är en företagare? Tex om en butik(sockerbagare m.m) köper "honungspengar" för att få förtur till en viss skörd.

En valutaförening torde fungera som en leverantör av rikskuponger ungefär. Valutaföreningen kontrakterar ett antal leverantörer om en varubas som valutakorg. Ex kan 10 biodlare kontraktera sig för leverans av 50 burkar var. Även andra varor kan tas med , men för enkelhets skull håller jag mig till en enda.

Med 500 burkar a 50 kr har vi en bas på 25 000 kr. Valutaföreningen  gör därefter enskattning om hur stor valutastocken skall vara. Låt oss anta att man tar risken att täcka valutan till 50 % , då får vi en valutastock på 50 000 kr, vilken kan ges ut i form av 1000 Honungspengar á en burk per peng.

Dessa honungspengar säljs till intresserade, som presentkort, souvenirer eller alternativt betalningsmedel. De är giltiga för inlösen i honung, men kan också användas för handel på marknader mm. De intäkter föreningen gör används till att betala leverantörerna vid inlösen och/eller att låna ut pengar till dessa för investeringar.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #47 skrivet: 04 jan-10 kl 16:00 »
I Ithaca, New York, där de har sina "Ithaca hours" fungerar det på så vis att ingen av de företag som accepterar den lokala valutan tar emot mer än 50% (hur mycket man väljer att acceptera är upp till varje företag att bestämma självt) av den som betalning. Minst 50% av priset betalas alltså i dollar och därmed blir det utrymme för att betala skatten på vanligt vis. Lokalvalutan sätts i omlopp genom att man går med i valutaföreningen. Som välkomstpresent får man ett antal Ithaca Hours. Om jag inte minns fel (var ett tag sedan jag läste om saken) kan medlemmarna sedan köpa 2 Ithaca Hours för 10dollar vilket är en bra deal eftersom en "Ithaca Hour"  alltid har samma värde som 10 dollar (jag kan missminna mig om det exakta värdet). Värdet är satt för att motsvara en timpenning vilket gör att många småföretagare väljer att ta betalt i lokalvaluta eftersom de då tjänar mer. Föreningen ger även räntefria lån till lokala företag och skänker då och då pengar till projekt som gagnar lokalsamhället. Valutan är inte uppbackad av någonting utan medlemmarna i föreningen har helt enkelt kommit överens om att acceptera den som "legal tender" - giltigt betalningsmedel sinsemellan. På så vis stannar stora värden kvar lokalt eftersom pengarna är värdelösa utanför Ithaca, utom möjligen som turistsouvenirer. Det sistnämnda är dock mestadels till gagn för Ithaca eftersom valutan ger en extra anledning för turister att åka dit. :)

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Suresh

• -
« Svar #48 skrivet: 04 jan-10 kl 16:07 »
Citera
Värdet är satt för att motsvara en timpenning vilket gör att många småföretagare väljer att ta betalt i lokalvaluta eftersom de då tjänar mer.

Förklara.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 04 jan-10 kl 16:32 »
Förklara.

Eftersom lokalvalutan motsvarar ett ganska högt värde i dollar och en Ithaca Hour räknas som en timlön väljer många Ithaca Hours vid småjobb (och möjligen ähum... svartjobb), typ trädbeskärning o d. eftersom arbetsgivaren då tvingas ge en högre lön än med dollarn som är mer flexibel, de kan inte snåla med någon dollar här och där. Det var så jag förstod det iaf. men vill nämna att det var rätt länge sen jag läste om saken. Finns info på google video och www.ithacahours.org. :)

Nackdelen med Ithacas lösning är såklart att valutan är bunden till dollarn men så länge dollarn funkar så är det lätt att räkna med Ithaca Hours i den dagliga handeln. :)

Pippilutt

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 04 jan-10 kl 17:03 »
Aja, men haru någe mer folk som är sugna på en alternativ valuta då månne? :)
Yes, jag vill vara med. Bor i Södermanland.
Att arbeta är kul - det har jag sett själv

Suresh

• -
« Svar #51 skrivet: 04 jan-10 kl 17:19 »
Skall vibörja göra en lista?

Sauresh
Vargalyster
Pippilutt

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #52 skrivet: 04 jan-10 kl 18:57 »
Skall vibörja göra en lista?

Sauresh
Vargalyster
Pippilutt
... fick inte jag vara med?  ??? >:( :o
Nässelhäxan! 8)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 04 jan-10 kl 19:04 »
Sauresh
Vargalyster
Pippilutt
Nässelhäxan
 ;D

Georgisten

• Östergötland

Georgisten

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 02 feb-10 kl 15:12 »
Om Ithaca Hours på svenska:
http://www.ithacahours.com/swedish.html

« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 15:18 av Vargalyster »

Skytten

• Skåne
« Svar #56 skrivet: 02 feb-10 kl 17:55 »
Om Ithaca Hours på svenska:
http://www.ithacahours.com/swedish.html

Får jag den lappen för en timmes jobb, drar jag kanske benen efter mej!
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 02 feb-10 kl 18:51 »
Inte om du bor i Ithaca.  ;)

We printed our own money because we watched Federal dollars come to town, shake a few hands, then leave to buy rainforest lumber and fight wars. Ithaca's HOURS, by contrast, stay in our region to help us hire each other. While dollars make us increasingly dependent on transnational corporations and bankers, HOURS reinforce community trading and expand commerce which is more accountable to our concerns for ecology and social justice.

Here's how it works: the Ithaca HOUR is Ithaca's $10.00 bill, because ten dollars per hour is the average of wages/salaries in Tompkins County. These HOUR notes, in five denominations, buy plumbing, carpentry, electrical work, roofing, nursing, chiropractic, child care, car and bike repair, food, eyeglasses, firewood, gifts, and thousands of other goods and services. Our credit union accepts them for mortgage and loan fees. People pay rent with HOURS. The best restaurants in town take them, as do movie theaters, bowling alleys, two large locally-owned grocery stores, our local hospital, many garage sales, 55 farmer's market vendors, the Chamber of Commerce, and 300 other businesses. Hundreds more have earned and spent HOURS who are not in the HOUR Town directory.

Ithaca's new HOURly minimum wage lifts the lowest paid up without knocking down higher wages. For example, several of Ithaca's organic farmers are paying the highest commmon farm labor wages in the world: $10.00 of spending power per HOUR. These farmers benefit by the HOUR's loyalty to local agriculture. On the other hand, dentists, massage therapists and lawyers charging more than the $10.00 average per hour are permitted to collect several HOURS hourly.

http://www.ithacahours.com/intro.html
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 19:16 av Vargalyster »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 02 feb-10 kl 19:38 »
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 20:25 av Vargalyster »

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 02 feb-10 kl 20:37 »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare (1 dolda)
skräptanten, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser