Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammeldags slåtter?  (läst 4355 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
gammeldags slåtter?
« skrivet: 29 jul-09 kl 07:56 »
Hmm.. fortfarande är min självbindare inte iordning och havren håller ju på att mogna...

Hur gör man rent praktisk för att ta tillvara säden med lie och att binda för hand? Några speciella knep och vad är ok väder för att göra detta?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

piggetröska

• Gäst
SV: gammeldags slåtter?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 19:12 »
Skulle det inte vara snabbare o enklare att slå havren med slåtterbalk istället för med lie?
Piggetröskan

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #2 skrivet: 04 aug-09 kl 17:48 »
Givetsvis går även det.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

pålle

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 19:45 »
Det fans någåt somm hette avläggare somm man satte på slåer mackin nar den var full tammpa mann på pidalen och man fick en lagom stor bunt att binda i hop mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 15:43 »
Skulle det inte vara snabbare o enklare att slå havren med slåtterbalk istället för med lie?
Piggetröskan

Snabbare går det ju, men jag är inte så säker på att det blir enklare. Slår du med slåttermaskin så kommer ju alla strån visserligen ligga åt samma håll, men dom ligger ju också hela tiden förskjutna lite grann,( enligt bilden nedan) så drar man ihop en bunt kommer axen att finnas hela vägen nerifrån och upp på kärven. Därför använde man ju då den här ihopsamlaren som pålle pratar om, så att det samlas ihop en bunt innan den släpps på marken, då blir det liksom en riktig kärve, fast obunden då.
Då blir det bättre när man slår med lie, och man har ju då en sån här liten båge på, så den samlar ihop stråna och lägger vid sidan. Så tar man bara några sådana buntar så det blir en lagom kärve, och binder ihop. Har man lång havre och vill göra på riktigt så att säga så binder man med en näve strån, då blir det inga snören som sen ska plockas rätt på..  Hur man sen ställer upp kärvarna på åkern finns det ju mängder med lokala varianter på.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 15:57 »
Hur stor areal är det?
Är det mycket så blir det nog ett jäkla jobb att handbinda alltihop, särskilt om du är ovan.
Krävs lite träning för att få banden att hålla ihop.
En variant är att vänta tills det blir riktigt moget och torrt, och ta dit en liten skördetröska.
Eftersom säden behöver luftas efteråt så är det bra om du har ett stort golv där den kan förvaras i tunt lager och ösas om med skyffel emellanåt.

Existens?

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 17:15 »
Var det inte bara duken som var trasig på bindaren din?
kan det finnas nåt här tro?

http://www.blocket.se/dalarna/Veteran_delar_22612481.htm?ca=6&w=1

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 07:13 »
Jo, det var dukarna som var trasiga. Ska kolla och ringa dit du länkade.

Och ja det är inte så stor areal ca 0,3 ha. Och jag kommer inte in med en skördetröska där hur gärna jag än vill, det är det som är problemet.

Men när man bundit kärvarna har jag för mig att man hänger upp dem på hässjestörar eller ngt liknande så de eftertorkar ett tag..?

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 07:31 »
Jorå det jordeman ja tror domm kallat krakaråtminståne iskaraborg  . Du får låna häst och slåter mackin hellst med avlgäre . mvh

Existens?

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 08:14 »
Japp, det kallas krakar, åtminstone häromkring.  Det är som att kraka hö, man sätter ner en hässjestör, ca 50 cm upp sitter det en liten brädbit som hindrar de nedersta att ligga på backen, sen trär man på kärvarna korsvis uppåt..  Många ställer ju bara ihop kärvarna mot varandra, men det är väl lite beroende på hur moget det är och hur bra väder som väntas..
I filmen hästmannen ser man ju när han hämtar in sina krakar fram i november i snöstorm..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 06 aug-09 kl 10:34 »
Annars räcker det med att luta 4-5 kärvar mot varann som en "pyramid" och binda samman allihop i överdelen med havrestrån.
Stråsnören gör man genom att ta en näve strån i varje hand, hålla axändarna mot varann och lite omlott.
Vira ihop stråbuntarna under axen, varje axända viras 3-4 varv runt den andra stråbunten.
Medan man håller ihop de sammanvirade ändarna så lägger man "snöret" runt de hopställda kärvarna, en bit under axen, tar tag i halmändrna av stråbuntarna och virar dom runt varann, sen viker in de hopvirade ändarna under "snöret".
Är det rätt gjort så brukar det hålla ihop även när man slänger upp hela kärvbunten på vagnen.
Enskilda kärvar binds ihop med en näve strån på samma sätt (lägg en näve strån vinkelrätt under den blivande kärven, vira stråändarna runt varann, sen vik in de hopvirade ändarna under "snöret").
Låter säkert obegripligt om man inte gjort det, har svårt att förklara det tydligare i ord.
Snart 40 år sen jag senast gjorde sånt, hjälpte en släkting som var bland dom sista häromkring som använde självbindare.
Fast har man en gång lärt sig så sitter det i händerna, skulle nog inte ha några problem att göra samma sak idag.
Sånt där förutsattes det att småungarna på bondgårdarna hjälpte till med förr, ofta efter skolan, även under 60-talet.
Idag ser man inte ens 18-20-åringar hjälpa till med nåt hemma, det är roa sig för hela slanten som gäller.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 16:07 »
Tack för råden!

Nu verkar det dock som älgarna har hittat min havreåker så det är inte mycket havre att ta till vara, det får vara viltåker istället och så gör jag ett nytt försök nästa år ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser