Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Såga upp plank, bjälkar av äldre stockar?  (läst 4981 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Såga upp plank, bjälkar av äldre stockar?
« skrivet: 28 jul-09 kl 13:55 »
Morsning
Jag tog ned en hel del träd under senhösten/vintern/våren 2008-2009 som sedan har blivit liggande då tiden inte riktigt infunnit sig att kapa upp det till ved..
Nu skulle jag behöva lite virke och funderar på om man kan använda vissa av stockarna för att göra plank och reglar av istället.

Funkar det att såga upp stockar som legat och torkat till sig i 6-10 månader?

Existens?

• Gäst
SV: Såga upp plank, bjälkar av äldre stockar?
« Svar #1 skrivet: 28 jul-09 kl 14:01 »
Det funkar fint och du får plank som redan är lite torra. Men det går lite tyngre och du bör ha en bra klinga, och så får man passa sig så dom inte har legat jämte en väg ihela tiden så dom är täckta med fint grus, då blir det inte kul. Och vänta inte för länge, för det blir ju lite värre att såga allteftersom

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jul-09 kl 14:06 »
kalas! Jämter en väg har de ju i.o.f. legat, men jag får försöka plocka ut de stockar som legat längre in i högen i så fall.

Sågen är ju en sådan där timmerjigg med klyvkedja, ung. så som Ulrics timmerjigg längre ned i listan i detta ämne, får hoppas det funkar. Det behöver ju inte bli perfekt, det ska bara vara golv till höloftet på ladugården plus några nya bjälkar.

jenses

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 jul-09 kl 14:45 »
Några stockar, som låg nästan ett och ett halvt år, sågade jag upp  till plank med solosågen nu i våren,
det gick kalas, kanske för att stockarna låg på en skuggig plats.
Lite jobbigare var däremot de självdöda granlik efter granbarkborreattacken.  :P

statustrött

« Svar #4 skrivet: 28 jul-09 kl 17:02 »
 Jag har också sågat gamla stockar med solo såg, och det var inget problem. Bara stt som vanligt se till att kedjan är ordentligt vass.

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jul-09 kl 00:20 »
Har dom legat nära en väg kan man barka dom före man sågar, så borde det problemet vara ur världen

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 3 användare
Berberis, Robertshept, Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser