Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halt tupp  (läst 3870 gånger)

Barbro

  • Inlägg: 79
Halt tupp
« skrivet: 24 jan-06 kl 07:29 »
Den mindre av mina två 4-månaders tuppar var plötsligt halt i söndags morse ,Han stöder inte på höger ben håller det uppdraget under kroppen och sätter ner det mycket försiktigt utan belastning då han står, men när han inte förflyttar sig eller äter ligger han helst. Han verkar som jag tycker skadad och inte sjuk ( alltså inte förlamad eller allmänt svag) Jag ser inget på benet , och har inte kunnat känna att något ligger fel nånstans längre upp, men han är inte direkt lättundersökt. Det enda jag kan tänka mig är att han fastnat i någonstans och fått en slitskada i något ligament.
Det har inte skett någon förbättring till idag.
Är det någon som har erfarenhet av liknande hälta och vet om det är lönt att vänta in förbättring.
Jag tror inte han har ont så länge han avlastar men det är ju jobbigt för honom att hålla sig ur vägen för den större  brodern, men vad jag kan se är han i alla fall inte direkt mobbad.
Tacksam för svar
Barbro

lilleulv

  • Gäst
Re:Halt tupp
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 07:55 »
Hej Barbro
Jag hade ett liknande fall för ett par år sedan, och ville ta honom direkt till huggblocken. Min fru gick i forbön för honom."Gi honom en chans sade hon". Efter 14 dagar tyckte jag att det var nog, men så var han blivet bättre. Efter ett par veckor mera var han helt normal.
Jeg fann inte någon fel på benet, ingen sår och ingen brott, så jag kännar inte till orsaken. Kanske en form för växtvärk, även om mina höns har fri tillgång till kalk.
Gi honom en chans, ifall det är en tupp, du vill behålle.
Lilleulv

Barbro

  • Inlägg: 79
Re:Halt tupp
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 20:35 »
Det var bra att få höra, då får han några veckor på sej.
Tack för ditt svar!
Barbro

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Halt tupp
« Svar #3 skrivet: 25 jan-06 kl 12:09 »
Jag har nyss avlivat en tupp som började halta. Trodde först att han gjort sig illa på något och att det kanske skulle gå över av sig själv, men hältan bara förvärrades. Han led av gikt och fick därför sluta sina dagar. :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Halt tupp
« Svar #4 skrivet: 20 mar-06 kl 15:25 »
4 månaders tupp med hälta låter ju som Marek !  :-\

Men hur gick det med tuppen då Barbro ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Barbro

  • Inlägg: 79
Re:Halt tupp
« Svar #5 skrivet: 20 mar-06 kl 23:17 »
Inte så bra , tyvärr.
Han blev så hackad och mobbad av sin bror , att jag var tvungen att " ta bort" honom.
Strax efter dog en jämnårig höna, obduktion visade att det var Marek, så i efterhand tror jag att det var det han hade också, och att beslutet om avlivning var riktigt.
De övriga har hitills överlevt, snart kommer det nya kycklingar, får se hur det går för dem!
Barbro

I@

  • Gäst
Re:Halt tupp
« Svar #6 skrivet: 26 mar-06 kl 17:00 »
Hej!
Jag har haft 2 stycken unghönor som varit halta båda två i cirka 2 veckor, men är nu helt återställda. Ingen av de andra hönsen är halta eller visar tecken på sjukdom. De båda hönorna stöttade på det onda benet, men haltade rejält. Annars var de pigga som vanligt.
Mysko...

MVH Ia :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare
Numera, Olofssonskan, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser