Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12415 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Slakteri
« Svar #40 skrivet: 31 jul-09 kl 13:27 »
Du tappar mer och mer i trovärdighet Gösta. Existens har citerat ur 852, som definitivt gäller för kaninslakt. 853 är den som gäller slakt i övrigt.

Och ja, vi förväntar oss att du ger information, det är det forumet är till för.  Varför ens skriva i en tråd om du inte har för avsikt att hjälpa till? Och vi förväntar oss att du talar artigt och trevligt. Nu har du även börjat bli spydig mot Existens, inte bara mot mig.
Det kanske smittar?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 31 jul-09 kl 13:54 »
Nu hittade jag undantaget nedskrivet.
http://www.slv.se/upload/dokument/lagstiftning/2009/2005_20.pdf

Ett litet kort stycke längst ned på sidan 8 och längst upp på sidan 9. När man läser texten får man intrycket av att det bara ska gå att slakta 10 000 EGNA djur då formuleringen säger att de ska slaktas på producentens gård. Men i ett samtal med SLV så sa de att nuvarande tolkning medgav legoslakt, han var dock lite osäker på om det ev. skulle bli någon justering utav den tolkningen.

Gösta

« Svar #42 skrivet: 31 jul-09 kl 15:50 »
Dnr 2798/01
Saknr 419
852 gäller inte vid "hemslakt" som ämnet handlar om.
"Slakt för eget behov av egenuppfödda djur" krävs i princip ingenting förutom att djurskyddslagen skall följas.
Och Stabon, om du anser mig trovärdig eller inte är av väldigt underordnad betydelse.
Berätta här på forumet vad du har för bakgrund/utbildning/erfarenhet om kaniner så kanske  jag kan ta dig på allvar.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 31 jul-09 kl 17:14 »
Frågan den här diskussionen handlar om är ditt uttalande om att det är tillåtet att slakta utan godkänd lokal och sälja i ringa omfattning. Den handlar inte om slakt för eget bruk.

För att läsa lagen behöver man inte kunskap om vissa djur. Man behöver kunna hur EU och Sveriges livsmedelslagar är uppbyggda och en god researchförmåga med gedigen källkritik.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 17:16 av Stabon »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 31 jul-09 kl 17:58 »
Frågan den här diskussionen handlar om är ditt uttalande om att det är tillåtet att slakta utan godkänd lokal och sälja i ringa omfattning. Den handlar inte om slakt för eget bruk.
Kolla mitt inlägg här ovan.. Där står det om det.

Gösta

« Svar #45 skrivet: 31 jul-09 kl 18:26 »
Har du svårt att läsa Stabon....
Dnr 2798/01
Saknr 419
I tillägget står "försäljning i ringa omfattning"
Personligen anser jag att det är fel. All försäljning av kött borde ha en kontroll av sakkunnig person.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 jul-09 kl 18:27 »
Kolla mitt inlägg här ovan.. Där står det om det.
Nja, det var inte riktigt så enkelt. Men jättefint att du fick fram länken!, tänk vad tid vi hade sparat om den hade kommit fram direkt...
Det som står där dit du länkade är att EU-förordningen 853 inte gäller om man slaktar färre än 10 000 djur om året.  Och i den står det så här:

Fjäderfäkött och kött från hardjur

Följande bestämmelser gäller för kött från hägnat fjäderfä, men också för kött från kaniner, harar och gnagare från uppfödning samt ratiter.

Dessa djur skall insamlas och transporteras med varsamhet och så att djuren inte förorsakas onödigt lidande. De får inte transporteras när de har sjukdomssymptom eller när de kommer från en kontaminerad besättning, om det inte finns ett särskilt tillstånd.

Veterinärbesiktning före och efter slakt skall utföras i enlighet med de tidigare citerade reglerna rörande offentlig besiktning.
Särskilda hygienregler införs i syfte att minimera riskerna för kontaminering av köttprodukter. Dessa regler gäller följande punkter:

Transport av fjäderfän till slakteriet.
Slakteriers och styckningsanläggningars utformning och utrustning.
Slaktförfarandet: bedövning, avblodning, avhudning eller plockning samt putsning och urtagning.
Styckning och urbening.
Fjäderfän uppfödda och avsedda för produktion av ank- eller gåsleverpastej ("foie gras").

Det man slipper är alltså i huvudsak veterinärbesiktningen.

I allt övrigt så gäller förordningen 852, där det stadgas att man måste uppfylla livsmedelslagen vad gäller hygien osv..  Detta kan man inte uppfylla utan att ha en godkänd lokal.

Att det nu har börjat hävdas att frågan gällde slakt bara för eget bruk, är ju en viss förvanskning av sanningen. Så här skrev trådskaparen:
Saken är den att jag och min sambo planerar att föda upp lite kaniner för köttproduktion, mest för husbehov till att börja med, men sedan vet man ju inte vad som händer!
En sak som vi har tittat på är det här med slakten och som jag har förstått det så är det brist på kaninslakterier över i princip hela Sverige.

Att man får slakta hemma och äta upp inom familjen är ju ingen nyhet, det förstår ju de flesta.

Debatten kom igång när Gösta skrev detta:
I dag slaktas uppskattningsvis 80% av alla kaniner på hemmaplan utan godkända lokaler. Detta är tillåtet men bara för egna familjen och försäljning i närområdet i "ringa omfattning". Får alltså inte säljas till någon form av återförsäljare. ,
och sedan fortsatte med att säga att ringa omfattning innebär 10 000 djur.

Jag förbehåller mig rätten att tro att min kommun skulle skratta ut mig om jag kom och sa att jag tänkte slakta 10 000 kaniner per år, utan en livsmedelslokal.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 18:31 av Existens? »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 31 jul-09 kl 18:41 »
Ok.. Så det vi letar vidare efter är alltså något skrivet om att man inte behöver godkända livsmedelslokaler vid slakt av kanin i "ringa omfattning"?
Det känns ju som en ganska springande punkt om man ska starta upp ett kanin-slakteri, vad jag har förstått är en godkänd lokal för slakteri en tämligen komplicerad och dyr historia. Är det samma regler som gäller till det som till vilket annat slakteri som helst så borde det vara närapå omöjligt att få någon lönsamhet..

Jag frågade ju bara om veterinärbesiktningen när jag ringde idag.. dumt!

Någon som hittar det där dokumentet som Gösta hänvisar till? Jag vet inte riktigt vart jag ska leta.. Kanske det står något om lokalen där i..?

Gösta

« Svar #48 skrivet: 31 jul-09 kl 18:42 »
Bäste Existens, försök att vara saklig i dina inlägg. Ska du citera så gör det korrekt. Blanda inte ihop saker för då ställer du bara till oreda för läsarna.
10.000 hardjur eller fjäderfä (exkl. struts) är enligt svensk lagstiftning = mindre omfattning.
Detta får ske i godkänd livsmedelslokal utan veterinärbesiktning. Livsmedelslagen gäller natrligtvis.
Så kallad hemslakt och försäljning till konsument får ske i ringa omfattning
Det är en himmelsvid skillnad på detta!
Vid kontakt med berörda verk anses "ringa omfattning" försäljning som "inte påverkar ekonomin" !?
Min tolkning är då att försäljningen inte skall ge någon inkomst i verklig mening.
De dokument du hänvisar till gäller slakterier. För att det skall klassas som slakteri skall där slaktas mera än 10 djurenheter. Då faller också befrielsen från veterinärkontroll både vad som gäller levandebesiktning och slaktkroppsbesiktning.
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 31 jul-09 kl 18:54 »
Bäste Gösta.  Att bygga upp en verksamhet för att slakta utan ekonomisk vinning torde väl vara ganska ointressant för de flesta. Jag tror iaf inte det är vad folk efterfrågar när dom undrar om vilka regler som gäller.
Men bra, nu är vi överens, man FÅR inte slakta och sälja i vinstsyfte utan att ha en godkänd lokal, MEN, gäller det färre än 10 000 djur så behövs ingen veterinär besiktning. Bra! Tack!

Stabon och jag har alltså haft rätt hela tiden, tänk så många hårda ord som kunde besparats om det kunde erkännts på en gång.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 31 jul-09 kl 18:57 »
Faan.. :) Jag skrev ett låångt inlägg som sammanfattade det hela för att se om jag fattat det rätt.. men Existens han visst före.

Så sammanfattningen är alltså som Ex. skriver?
Under 10 000 djur och i vinstsyfte = Godkända slakterilokaler (med allt det innebär) men ingen veterinärbesiktning.

Slakt och försäljning av enstaka djur = Inga krav på lokal, ingen veterinärbesiktning

louise

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 31 jul-09 kl 20:28 »
Gångis - nej, jag kan inte hitta det "dokument" som Gösta hänvisar till. Det är nämligen inget annat än ett nummer på post som gått till någon myndighet i Sverige, eller ut. Det står inte ens vilken myndighet någon har kommunicerat med. Men konversationen skedde 2001, för siffran efter snedstrecket anger alltid året. De lagar som gäller i dag är från 2004, eller om det är 2006 den trädde i kraft, osäker där. Men oavsett så är ju 2001 före den tiden så informationen är helt oanvändbar.

All post som skickas till och från myndigheter ges ett diarienummer och ett saknummer. Det är inte på något sätt en förordning eller vägledning som Gösta hänvisar till. Och i hans citering av det brevet, mejlet eller vad det nu är, står ingenting om försäljning av dte hemslaktade köttet, det som hela den här frågan handlar om.

Jag återkommer ikväll med så mycket länkar å paragrafer jag kan ta fram.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 20:33 av Stabon »

Viopet

• Västergötland
« Svar #52 skrivet: 31 jul-09 kl 20:31 »
Tack för alla inlägg och för det intresse min "enkla" fråga skapade.
Nu fick jag ju egentligen inte svar på den "riktiga" frågan (dvs hur många uppfödare det finns i mitt närområde) men det gör inget för det har varit intressant ändå att följa denna tråd.  :D

Så mycket vet jag i alla fall nu att det förmodligen kommer dröja innan det kommer ett vinstdrivande slakteri till stånd hos oss men till husbehov och kanske lite till ska vi nog prova oss på.

:-* Puss och kram allihop

louise

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 31 jul-09 kl 20:34 »
Vipoet - det är inte alls så krångligt att starta som många tror. Din lokal kan vara ytterst enkel och framför allt väldigt liten eftersom det handlar om så små djur. Ett krux kan dock vara att få stycka och slakta i samma utrymme, det är svårt att få det godkänt.

louise

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 31 jul-09 kl 21:32 »
Men.. nu blir jag helt bedrövad. Gångis, att de har specat så noga att djuren måste vara producerade på gården, då kan ju väldigt få bedriva den enkla formen av slakteri som går under kommunernas kontroll. Sist jag pratde med slv så var det inte nödvändigt, och slv hävdar ständigt att de inte har hand om kaninslakterier. Men det har de ju isåfall. Jag hade tänkt starta fjäderfäslakteri på samma undantag, men se det kan man tydligen glömma..

Gösta

« Svar #55 skrivet: 31 jul-09 kl 21:43 »
SLV men det trodde jag var uppenbart :o
Gäller fortfarande enl.SLV
var exakt texten i dag är placerad känner jag inte till
Uttrycket "ringa försäljning" säger ju i sig själv att det knappast kan vara någon större ekonomi i.
Frågan var ju heller inte ekonomi utan om det var tillåtet.
Detta var ju faktiskt vad jag skrev från början vilket den som är läskunnig säkert fattade.
Jag försöker alltid se möjligheterna i allting, inte svårigheterna och ev. problem det gör nämligen livet lite lättare och enklare men framför allt roligare. :D
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 31 jul-09 kl 21:46 »
Nä. Det är faktiskt otydligt vad det betyder. Det gäller producenter av kött, dvs en förädlad produkt. I slakteriet förädlas produkten. Var det levande djuret produceras kvittar.

Men vi väntar fortfarande på lagen och paragrafen som säger att man får slakta utan lokal och sälja i ringa omfattning. Vi hittar inte den.

Alltså, på den detaljnivå vi är så går det här inte att reda ut. Jag slänger in ett gäng mejl till slv nu. Återkommer om några veckor när de svarat.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 21:48 av Stabon »

Gösta

« Svar #57 skrivet: 31 jul-09 kl 21:58 »
Tala med din länsstyrelse. De är tillsynsmyndighet i djurfrågor så de känner säkert till detta.
Kommunen blir ju inte inblandad eftersom tillsyn avseende slakten inte blir aktuell i denna fråga.
Lycka till!
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 31 jul-09 kl 22:04 »
det här är inte en djurfråga, det är en livsmedelsfråga.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 31 jul-09 kl 22:09 »
Men.. nu blir jag helt bedrövad. Gångis, att de har specat så noga att djuren måste vara producerade på gården, då kan ju väldigt få bedriva den enkla formen av slakteri som går under kommunernas kontroll. Sist jag pratde med slv så var det inte nödvändigt, och slv hävdar ständigt att de inte har hand om kaninslakterier. Men det har de ju isåfall. Jag hade tänkt starta fjäderfäslakteri på samma undantag, men se det kan man tydligen glömma..
Du behöver inte bli bedrövad.. :)
Jag frågade speciellt om det eftersom att texten såg ut som den gjorde.. Men han sa då att den gällande tolkningen var att man kunde ta emot och legoslakta djur. Om inte annat får man väl köpa djuren för samma pris som slaktkostnaden skulle ha varit och sedan slakta dem.. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser