Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12388 gånger)

Gösta

SV: Slakteri
« Svar #120 skrivet: 11 aug-09 kl 18:26 »
Tänk på "LillaSophie" att teori och praktik är vitt skilda begrepp när det gäller slakteri!
Visst det är jättebra att planera noggrannt och tänka igenom allt innan du drar igång. Men innan du går vidare och lägger ner mera krut råder jag dig att göra studiebesök både i kaninslakteri och i fågelslakteri.
Att slakta fågel (höns undantagen) är ett smetigt jobb på grund av höga fetthalter. Detta medför ganska dyra investeringar i rening och fettavskiljning för att få godkänt. Är också ganska arbetsamt om det skall ske i mindre skala.
Bara ett gott råd i all välmening...
Vidare om vi nu ska fortsätta att vara korrekta i lagtexter och förordningar...
"Lokala marknaden" är enligt EU det nationella landet. För oss gäller alltså att försäljning får ske i hela riket. En tolkning som SLV gjort efter viss lobbyverksamhet.
Enligt SLV ska det i år gjorts en ändring om antalet djur (10.000). Per telefon har jag fått uppgift på att det skall begränsas till "ansvarig innehavare" av slakteriet. Jag ställde frågan: Om 2 personer delar på ansvaret som juridiska personer, gäller då 10.000 per person? På detta fick jag ett ja!? Har sökt informationen i föreskrifter men inte hittat något. Kan väl vara något för vår energiska Stabon att kolla upp
Gösta

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #121 skrivet: 11 aug-09 kl 19:06 »
tack för dina råd, gösta. studiebesök ska jag absolut göra, efter flytten. som jag tidigare sa, så tackar jag ju djurens rätt för att ha sett till att det inte finns slakterier inom 10 mil här.  >:(  med fågel vill jag dock hur som helst hålla på, för min egen skull också. du anar inte hur less jag är på kyckling och hur länge sen det var jag fick äta gås eller anka (ja, förutom anka på kinarestaurang  ::) ). det får jag helt enkelt inte tag på här uppe. att man sedan får räkna på det hela innan man drar igång förstår jag, men skulle det bli så som de sa till dig i telefon att man får slakta 10 000 djur för varje ansvarig, så blir det ju 20 000 djur bara vi får slakta och då tycker jag inte att det är så småskaligt längre.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #122 skrivet: 11 aug-09 kl 19:41 »
Med tanke på att det slaktas över 70 miljoner kycklingar i Sverige per år så tycker jag 20000 är småskaligt. Man får se till helheten.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #123 skrivet: 11 aug-09 kl 21:10 »
jo, allting är relativt.  ;D men har man ingen lust att anställa, så är kanske 20 000 ingen liten skala.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Existens?

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 12 aug-09 kl 06:57 »
Nej, man får ju tänka på att de som säljer 70 miljoner kycklingar har en lite annorlunda säljorganisation ;) Underskatta aldrig säljarbetet, inget går av sig självt. Det är ju bara att vända blicken norrut och titta på det nystartade slakteriet Jämtlandsgården. Efter mindre än ett år är dom nu på fallrepet eftersom de inte kommer in och får sälja på t.ex coop. Alla skriker efter närproducerat och småskaligt, men när det kommer till kritan så kan det vara hopplöst att komma in hos de stora kedjorna.
Men att den lokala marknaden innebär hela Sverige var ju ett lyft, det var ju en vidlyftig och tacksam tolkning.

.
Enligt SLV ska det i år gjorts en ändring om antalet djur (10.000). Per telefon har jag fått uppgift på att det skall begränsas till "ansvarig innehavare" av slakteriet. Jag ställde frågan: Om 2 personer delar på ansvaret som juridiska personer, gäller då 10.000 per person? På detta fick jag ett ja!? Har sökt informationen i föreskrifter men inte hittat något.
Gösta

Tänk då bara på att Juridisk person alltså är ett företag, t.ex ett AB eller Handelsbolag, det är alltså inte två enskilda näringsidkare.  Så det skulle alltså vara ett företag med minst 2 ansvariga som får dubbla mängden. Är det rätt uppfattat, Gösta?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #125 skrivet: 12 aug-09 kl 10:30 »
I och för sig har ju säljorganisationen inget med definitionen av småskalighet att göra.

Jag håller med Existens om säljarbetets viktighet.

För kaninköttets del är det ännu inte läge för att försöka sälja via de stora kedjorna centralt. Det finns inte tillräckligt med kaniner. Skulle man komma in erfordras ju tillgång kontinuerligt. Misslyckas man att leverera är man ju rökt för överskådlig framtid.

För få slakterier - för få uppfödare. Här är ett moment 22. 

Däremot kan man ju försöka sälja via den lokala handlaren.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 12 aug-09 kl 10:47 »
För kaninköttets del är det ännu inte läge för att försöka sälja via de stora kedjorna centralt. Det finns inte tillräckligt med kaniner. Skulle man komma in erfordras ju tillgång kontinuerligt. Misslyckas man att leverera är man ju rökt för överskådlig framtid.

För få slakterier - för få uppfödare. Här är ett moment 22. 
Vet du/ni varför det är så? Regelrna för kaninslakt verkar ju ganska generösa i jämförelse med "vanliga djur" så man kan ju tycka att det borde poppa upp både slakterier och uppfödare.

Jag har inte räknat på det men rent spontant så kan man ju tro att förtjänsten på en kanin borde ju vara relativt hög i procent räknat om man lyckas bygga en hyffsat billig godkänd lokal, kaninkött går ju ganska dyrt i affären om man lyckas hitta något. Finns det föressten någon i Sverige som lever på detta som heltidssysselsättning?

louise

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 12 aug-09 kl 13:03 »
Reglerna sätts efter hygienrisk. Man anser väl inte att kanin och fjäderfä i den omfattningen är någon hälsofara för konsumenten.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #128 skrivet: 12 aug-09 kl 14:20 »
Reglerna sätts efter hygienrisk. Man anser väl inte att kanin och fjäderfä i den omfattningen är någon hälsofara för konsumenten.
Jag inser att min fråga blev lite otydlig.. :) Det jag undrade var varför det var så att det fanns för lite uppfödare/slakterier när det är generösare regler för denna typ av kötthantering.. Det måste ju finnas något annat som gör att folk inte satsar mer på denna typ av slakterier/uppfödning, eller? Olönsamhet? Okunskap?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #129 skrivet: 12 aug-09 kl 14:24 »
som jag har förstått det, så vill de som vill ha slakteri inte satsa på det eftersom det finns för få uppfödare och de som vill blir uppfödare för köttkaniner väntar på slakteri eftersom de oftast har inte möjligheten av en eller annan anledning att slakta själva. de som redan är uppfödare slaktar kanske bara för husbehov och vill inte utöka förrän det finns nåt slakteri. och då stannar allting som det är nu. rättar mig om jag har missuppfattat situationen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #130 skrivet: 12 aug-09 kl 14:27 »
som jag har förstått det, så vill de som vill ha slakteri inte satsa på det eftersom det finns för få uppfödare och de som vill blir uppfödare för köttkaniner väntar på slakteri eftersom de oftast har inte möjligheten av en eller annan anledning att slakta själva. de som redan är uppfödare slaktar kanske bara för husbehov och vill inte utöka förrän det finns nåt slakteri. och då stannar allting som det är nu. rättar mig om jag har missuppfattat situationen.
Jo det låter ju rimligt om än inte roligt..
Men att starta upp både uppfödning och slakteri borde ju kunna funka i så fall.. 300 kaniner är väl ingen omöjlighet och de lär ju kunna klämma ur sig några ungar på ett år, då borde man väl ha en någorlunda beläggning i slakteriet också.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #131 skrivet: 12 aug-09 kl 16:50 »
det är det jag planerar just nu, men det ligger åtminstone ett år framåt i tiden. min förhoppning är då att få in lite legoslakt också allt eftersom och skälv kunna bygga upp en sån pass stabil produktion så att man får sälja till några restauranger eller lokala ICA-butiken eller nåt. det är så jag tänkte börja och sedan får man räkna på det där med fågel, man måste ju inte dra igång allting samtidigt. men det finns lite annat jag är intresserad av också och där jag inte vet om jag vill börja med det innan kanineriet eller efter.

Gösta

« Svar #132 skrivet: 12 aug-09 kl 18:14 »
AB är enligt den info jag fått tydligen inte "juridisk person" i det här sammanhanget. Kan ju bero på att verksamheten 10.000 är så liten att det knappast är intressant för AB. Min egen tolkning.
Det är faktiskt så som Lilla sophie skriver. Moment 22. Någon måste starta. Är det inte lite som hönan och ägget Vem ska vara först?
När du räknar på driften för ett slakteri ska inte investeringskostnaden in där.
Driftkostnaden för ett slakteri som klarar 10.000 kaniner går vid ca 1.000 djur. Först därefter är det förtjänst. Ett slakteri bör alltså slakta minst ca 5.000 djur/år för att få en hyfsad förtjänst.
Låter kanske mycket men jag refererar till Edgars siffror om 70 miljoner kyckling/år.
Av dassa slaktar t.ex. Kronfågel 70.000/dag. 5000 kaniner "ger" ca 19/dag 5 dagar i veckan.
Sedan ska de säljas..... :P
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #133 skrivet: 12 aug-09 kl 20:15 »
Så det skulle räcka med att köra slakteriet som HB med två ansvariga ägare för att få slakta 20 000 djur? vad är med Ltd? Jag gillar den varianten bolag bättre faktiskt.

i och med att jag har andra inkomster hemifrån behöver jag inte bry mig så mycket som många andra om förtjänsten under uppstarten. att starta ett slakteri plus en uppföding som inom kort kommer upp i en produktion på 5000 djur/år (om jag spinner vidare på göstas uppskattning) plus att man vid uppstarten redan har distributionskanalerna för 5000 slaktade djur färdigt ter sig i mina ögon som en omänsklig svår uppgift. framförallt då jag har fått uppfattningen att kaninkött i många svenskas ögon är ett ganska udda köttslag som har en viss tabustämpel. har man inte andra inkomster och ett litet startkapital för att starta upp mjukt (vilket jag tror blir svårt om man inte har en respektive med bra jobb eller jobbar hemifrån sedan tidigare) så blir det helt enkelt ganska svårt.
« Senast ändrad: 12 aug-09 kl 20:23 av LillaSophie »

Gösta

« Svar #134 skrivet: 12 aug-09 kl 20:52 »
Ibland är jag kanske lite för kortfattad. Skriver stolpar och tänker inte på att det runt stolparna inte är glasklart för andra än för mig :-[
Naturligtvis startar man inte med 5000 djur. Det finns ju ett uppbyggnadsskede på ca 2 år!
Man startar med kanske ett 10-tal djur. Bygger upp det i sin egen takt. Under tiden levererar man till slakteri men tar tillbaka några i början som man säljer vidare. Ökar detta långsamt och samtidigt bygger upp en kundkrets. När den är tillräckligt stor är det dags att bygga slakteri. Jag har flera som jobbar just så vilket är bra både för mig och uppfödarna. Spridningen på kunderna ökar och efter ett tag så kommer de självmant och handlar. Gäller att få hjulet att börja snurra :D
Lycka till
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #135 skrivet: 12 aug-09 kl 21:05 »
jo, men finns inget slakteri i närheten ter sig uppstarten svår som du beskriver den. jag har bestämt mig (och tvingat det igenom hemma också) att starta med livsmedelslokal och uppfödning samtidigt. det tycker jag känns ändå lättast och man får hoppas på att få legoslakta lite i början eller under hela resan.

Gösta

« Svar #136 skrivet: 12 aug-09 kl 21:23 »
Vet inte i vilken del av landet du bor men du har säkert kollat av ev. slakterier.
Jag började som du beskriver att du vill starta. Igentligen inga problem men tar lite tid.
Ett tips som kanske kan vara bra. Jag har ingen aning om dina lokalutrymmen i dag men jag började med att bygga själva slaktdelen först. Kylrum i ena kanten. (Det var en miss) Sedan när antalet ökade byggde jag till ett riktigt kylrum och styckningsavdelning. På det sättet spred jag ut kostnaden för bygget på flera år. men som sagt jag har ingen aning om hur dina lokaliteter ser ut.
Du får ju slakta och stycka/packa i samma rum om du skiljer det i tid (Slakta dag ett stycka dag två)
Gösta

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #137 skrivet: 12 aug-09 kl 23:02 »
jag vet inte heller var jag kommer att finnas. gotland var ju planen från början, men nu kikar vi på allt (inkl öarna) som ligger söder om sthlm förutom skåne. just nu är jag mycket förtjust i en fastighet i västra götaland på gränsen till småland. där skulle jag ha gott om utrymme i en av två källare eller i en separat byggnad om 75 qm. vad tror du lämpar sig bättre?

louise

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 13 aug-09 kl 08:17 »
Va? Det är ju i mina trakter. Var? Vilken gård?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #139 skrivet: 13 aug-09 kl 10:43 »
det berättar jag när jag har köpt stället ;) berättar inte nu, så att ingen kommer och sno det  ;D mellan jönköping och borås låg det om jag inte minns fel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser