Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12419 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Slakteri
« Svar #60 skrivet: 31 jul-09 kl 22:15 »
SLV men det trodde jag var uppenbart :o
Gäller fortfarande enl.SLV
var exakt texten i dag är placerad känner jag inte till
Uttrycket "ringa försäljning" säger ju i sig själv att det knappast kan vara någon större ekonomi i.
Frågan var ju heller inte ekonomi utan om det var tillåtet.
Detta var ju faktiskt vad jag skrev från början vilket den som är läskunnig säkert fattade.
Jag försöker alltid se möjligheterna i allting, inte svårigheterna och ev. problem det gör nämligen livet lite lättare och enklare men framför allt roligare. :D
Gösta

Både jag, Stabon och Existens är högst läskunniga, och Ex. och Stabon är mycket pålästa vad det gäller djurfrågor och lagar.. Ingen av oss har riktigt lyckats förstå vad det är du vill ha sagt, dels för att du inte vill tala om det du vet och för att du hela tiden formulerar dig kryptiskt. Det här är ju inget krig, det vore ju betydligt roligare och enklare om du kunde hjälpa till att leta fram svaren istället för att lägga så mkt energi på att göra inlägg med översittar-attityd. Med din kunskap om detta borde ju våra funderingar och letande efter fakta, nedskrivet, kunna bli betydligt snabbare och enklare!

Gösta

« Svar #61 skrivet: 03 aug-09 kl 19:58 »
OK. Första klass i grundskolan eller som nyheterna kl. 18 "Förklara nyheterna på ett enklare sätt"

1. Lagtext: Slakt av 10.000 hardjur eller fjäderfä får utföras i av kommunen godkänd livsmedelslokal utan veterinärbesiktning. Djurskyddslagen gäller fullt ut. (Känner inte för att kopiera in 240 sidor)
2. Föreskrift: Slakt av enstaka djur för eget hushåll får ske av egenuppfödda djur utan myndighetskontroll.
3. Tillägg: Kaniner får slaktas och säljas till närstående i ringa omfattning (enstaka djur) utan myndighetskontroll.

4 Lagtext 2; Slakt av kaniner i omfattning överstigande 10.000 djur/år skall slaktas i av SLV godkänt slakteri. Livdjursbesiktning, ankomstbesiktning samt köttbesiktning skall ske av SLV:s veterinär.

1-3 har tagit 20 år att få till stånd. Tillägget finns som brev men ej i lagtext.
Tyvärr har jag fått samtal från 2 av mina kontakter (tänker inte namnge min källa) som undrar vad som pågår. De har fått ett antal påstötningar "utifrån" om krav på lagtext. Myndigheterna har accepterat ovanstående eftersom det fungerat. Risken finns att detta stoppas och att kaninerna hamnar inom slakteribestämmelserna. Lagtext 2 från första kaninen. Ett gott råd: trasa inte sönder mera nu för då kan 1000-tals kaninuppfödare få väldiga kostnader i veterinärkontroller vilket motsvarar ca 60:-/kanin vid leverans av 100 djur till slakt.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #62 skrivet: 03 aug-09 kl 20:17 »
Bara en liten fråga... "Utan myndighetskontroll", betyder det att man får slakta i valfri lokal? Och kan man ta upp inkomsten för försäljningen i ett företag, eller är det bara pengar under bordet man kör med...?
Sen vem som är "närstående" och inte är väl upp till var och en, eller hur...?  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

louise

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 03 aug-09 kl 20:57 »
Kan du ange vilka lagar och föreskrifter du pratar om, vilka paragrafer du talar om och diarienr på ditt brev.

Och vad är det för mystiska påstötningar och hemliga kontakter du pratar om? Jag förstår inte hur en tydligare lagtext skulle motverka köttkaninbranschen. Tvärtom, det är lättare att få veta vad som gäller så att folk snabbare kan komma igång. Om det nu är det de hemliga människorna vill.
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 21:03 av Stabon »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 03 aug-09 kl 21:03 »
Ett gott råd: trasa inte sönder mera nu för då kan 1000-tals kaninuppfödare få väldiga kostnader i veterinärkontroller vilket motsvarar ca 60:-/kanin vid leverans av 100 djur till slakt.
Gösta
Ursäkta mig men nu blir jag RIKTIGT förbannad!
Vadå "trasa inte sönder mera nu"???
Om vissa personer som säger sig kunna detta VÄGRAR att hjälpa till när man frågar så måste man ju för fasen ringa till myndigheterna och fråga, och som jag nyligen fått erfara så duger inte "egna tolkningar" till ett endaste dugg när allt kommer till kritan.

Så om DU inte vill "trasa sönder mer" så kanske du skulle börja hjälpa folk istället för dryga dig när man frågar raka enkla frågor..

Du måste ju förstå att det är lite svårt att vilja satsa pengar på en verksamhet där hela grunden bygger på något som en totalt okänd snubbe på ett internetforum har hasplat ur sig..
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 21:10 av Gångtrött »

louise

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 03 aug-09 kl 21:20 »
Okej. Då vågar jag också visa den ilska jag egentligen känner, om nu fler uttrycker den.

Det finns inte en enda lag i hela EU som heter lag 1 och 2. Den riktiga lagen har Gångtrött redan kopierat in och den lyder inte alls som din hemsnickrade text. Det är bara för folk att jämföra.  Den heter EU-förordning 2004/852.

Det finns heller ingen lag som du har formulerat i din "lag 2", de meningarna och orden finns ingenstans.

« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 21:51 av Stabon »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 03 aug-09 kl 21:37 »

Det existerar inte något sådant som "myndigheterna har accepterat det för att det fungerat", det innebär i praktiken att man är helt utelämnad till sina lokala myndigheters anställda och deras humör. Om det nu har fungerat så bra så borde det ju i så fall fastställas i lag då så att man slipper alla onödiga spekulationer och egna tolkningar.

Och jag säger det igen, om du nu inte vill att folk ska "rota i kaninslaktarlagarna" så kan du ju faktiskt hjälpa till att hitta de saker som faktiskt finns nedskrivna, eller enkelt ta att folk ringer och kräver svar utav berörda myndigheter.

Gösta

« Svar #67 skrivet: 03 aug-09 kl 22:04 »
Attes matte: Ringa omfattning får du stå ute på gårdsplan och slakta om du vill.
Vad de övriga dillar om vet jag inte riktigt. Verkar som om de blandar ihop begreppen ganska ordentligt men det är ju inte första gången.
Gamla begreppet gårdsslakt och begreppet mindre omfattning har de tydligen inte fattat skillnaden på ännu.
Jag skiter fullständigt i om kaninslakten kommer att hamna under slakterilagarna med fullständig besiktning från första kaninen. Jag är så pass gammal så det drabbar inte mig speciellt om näringen på grund av avgifter måste upphöra men det är ju tråkigt för alla som vill satsa.
Att någon KAN vara så dåligt bevandrad i lagar och förordningars grundmening är ofattbart i mina öron. Lagen oberoende vad den gäller är en vägledning för befolkningen. Utifrån lagen görs tolkningar ibland som föreskrifter men inte alltid. Ibland blir det en tolkning enbart. Är tolkningen av en stridbar sort och av stor vikt kan detta prövas i HD vilket ger ett prejudikat för underlättande av senare händelser av samma slag.
SLV samt SJV hänskjuter alla nu rådande kaninfrågor till kommuner och länsstyrelser. Respektera detta 8)
Gösta

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 aug-09 kl 22:19 »
Jo jag fattar mycket väl vad vi pratar om.
Men det jag INTE förstår är hur du kan säga att det finns ett tillägg som säger att man får slakta hemma, utan godkända lokaler om man säljer till närstående i ringa omfattning.

Att du har den formuleringen nedskrivet i ett brev betyder ju absolut ingenting för oss andra och finns inte formuleringen nedskriven någon annanstans än där bör du nog inte sprida den "kunskapen" vidare, det kan ju råka finnas folk som lyssnar för mkt på dina råd och råkar illa ut om det vill sig illa.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #69 skrivet: 03 aug-09 kl 22:57 »
Jag var in på SLV´s hemsida och tittade lite. Hittade en länk som hette något med jägare och den handlade om vad man som jägare hade rätt att sälja utan myndighetskontroll (i midre omfattning). Bland annat  djur uppföda i hägn. Fanns diverse undantag som måste vetrinär besktigas. Dock ej kanin.
Står om kaniner där med och vilket antal, skiljer mellan primär produkt och( sekundär produkt tror jag det hette) man som privat person får sälja utan kontroll. Åtminstone tolkade jag det så men det kanske är för posetivt tolkat. Rätta mig gärna om jag har fel. Det är vad jag hittade om kaniner.
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 23:13 av GrävlingsJanne »
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #70 skrivet: 03 aug-09 kl 23:28 »
Nu har jag kollat hur jag hittade dit. På vänster sida kan man välja texten jag är jägare sen kommer det upp länkar på höger sida välj den som heter jägarens leveranser av små mängder vilt.
Jag vet inte om jag tolkade det rätt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #71 skrivet: 04 aug-09 kl 08:10 »
Nu har jag kollat hur jag hittade dit. På vänster sida kan man välja texten jag är jägare sen kommer det upp länkar på höger sida välj den som heter jägarens leveranser av små mängder vilt.
Jag vet inte om jag tolkade det rätt.

Fast man är inte jägare om man håller kanin i bur för slakt. Om man däremot skjuter vildkanin är det väl en annan sak.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 04 aug-09 kl 08:22 »
Nej tamkanin och vilt är inte samma sak. Du ska följa EU-förordning 852/2004 för kaninslakt.

Skillnaden mellan primärproduktion och förädlat kött kan du läsa om i den här tråden.

Om det är tillåtet att sälja hemslaktat (utan lokal och tillstånd) kött av kanin är fortfarande outrett. Jag och en till här har mejlat Livsmedelsverket och frågat. Det troliga svaret är nej, det finns inte tillstymmelse till lagtexter som säger att det är tillåtet.

Viopet

• Västergötland
« Svar #73 skrivet: 04 aug-09 kl 09:20 »
Nu tycker jag faktiskt att den tråden jag startade börjar få en lite tråkig inriktning  :(
Jag är ganska ny med allt vad kaniner har att göra men jag har i alla fall förstått så mycket att OM vi startar slakteri så är det en del tillstånd och vissa regler som gäller. NÄR det blir aktuellt att gå vidare i planerna så är det bästa att ta kontakt med de berörda myndigheterna, vilka de är får väl de jag pratar med hänvisa till.

Vad det gäller slakt till vänner och närstående så tror jag de "skiter i" om jag har tillstånd eller inte. Jag tror de litar på mej så mycket att de vet att vi inte gör något som vi inte tror är rätt vad det gäller hantering mm. Alla som eventuellt köper kött av oss kommer ju veta att vi slaktar själva och köper lite grann "på egen risk". Så skulle ju i alla fall jag tänka om jag skulle köpa av någon i familjen, granne eller vän.

Ni får gärna fortsätta denna tråd men jag har fått de svar jag är nöjd med i alla fall.  ;). (Fast fortfarande inte det jag egentligen frågade om! ::))

Gösta

« Svar #74 skrivet: 04 aug-09 kl 09:20 »
Nu har du tjatat färdigt faktiskt. Nu kräver jag att du Stabon eller Lollo som du kallade dig tidigare svarar på följande:
Är nedanstående tillåtet?
Att göra en vindsröjning och hålla loppis på detta? Att plocka lite svamp och sälja det på torget? Att ha några äppelträd och sälja frukten som man inte själv behöver? Att slakta någon enstaka kanin och sälja till grannen? Detta utan att redoviosa eller skatta för detta? (=ringa omfattning).
Tala om var EXAKT detta står för varje detalj i lagtexten. (Finns bara i generellt angivet.)
Om det inte sätts i system ( förekommer regelbundet) är detta tillåtet.
Om du däremot vill fortsätta att hävda att detta inte är lagligt har du faktiskt idiotförklarat dig själv!!
Gösta

Existens?

• Gäst
« Svar #75 skrivet: 04 aug-09 kl 09:22 »
Jag är så pass gammal så det drabbar inte mig speciellt om näringen på grund av avgifter måste upphöra men det är ju tråkigt för alla som vill satsa.

Men då är ju snarast problemet att lönsamheten är så låg så den bär inte sina kostnader. Alla vi andra som handlar med kött måste ju betala för besiktning av köttet. Då måste ni ju lobba för att få till rimliga besiktningskostnader, så som det nu blivit inom övrig småskalig slakt. Och det enklaste då måste ju vara att se till så ett tillräckligt stort antal djur slaktas vid samma tillfälle, eftersom veterinärerna kostar per timme.

Personligen så tycker jag 10 000 st utan besiktning är ett otroligt frikostigt antal, 1000 hade varit mer rimligt enligt mig.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 04 aug-09 kl 09:48 »
Nu tycker jag faktiskt att den tråden jag startade börjar få en lite tråkig inriktning  :(
Jag är ganska ny med allt vad kaniner har att göra men jag har i alla fall förstått så mycket att OM vi startar slakteri så är det en del tillstånd och vissa regler som gäller. NÄR det blir aktuellt att gå vidare i planerna så är det bästa att ta kontakt med de berörda myndigheterna, vilka de är får väl de jag pratar med hänvisa till.

Vad det gäller slakt till vänner och närstående så tror jag de "skiter i" om jag har tillstånd eller inte. Jag tror de litar på mej så mycket att de vet att vi inte gör något som vi inte tror är rätt vad det gäller hantering mm. Alla som eventuellt köper kött av oss kommer ju veta att vi slaktar själva och köper lite grann "på egen risk". Så skulle ju i alla fall jag tänka om jag skulle köpa av någon i familjen, granne eller vän.

Ni får gärna fortsätta denna tråd men jag har fått de svar jag är nöjd med i alla fall.  ;). (Fast fortfarande inte det jag egentligen frågade om! ::))
Jo jag håller med om att inriktningen inte blivit åt det roligare hållet.. Men jag letar efter möjligheter att starta upp någon form av verksamhet på gården och kaninuppfödning är en av spåren jag undersöker, därför känns det viktigt att få dessa frågetecken uträtade.

Vad gäller mein ev. framtida satsning på kaninslakteri så får man väl anse det klarlagt vad som krävs, men sedan tycker jag av principiella skäl att man inte bör fara med osanning när det gäller lagar omkring livsmedel, speciellt när man har en sådan ställning som Gösta har. Jag vill alltså vet om det är som Gösta säger att det verkligen finns ett tillägg eller om det bara är att kommunen struntar i att göra någonting åt det, jag har ju några köttkaniner själv så det vore intressant att veta hur det ligger till.
Jag tror nämligen precis som du att det är så att kommunen ser mellan fingrarna om det sker i en liten omfattning till närstående men det är absolut inte samma sak som att det är lagligt. En annan inspektör i samma eller en annan kommun kan göra en helt annan bedömning och det betyder problem.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 09:54 av Gångtrött »

louise

• Gäst
« Svar #77 skrivet: 04 aug-09 kl 10:12 »
Gösta - de exempel du nämner på livsmedel är primärproduktion. Kött är aldrig primärproduktion och får alltså inte undantag från 852/2004.

Vad gäller vindsröjning så handlar det inte om livsmedel, utan någon sorts skattelagstiftning.

Risken att SLV plötsligt skulle ändra lagen för att några medborgare ringer och frågar vad som står i den anser jag vara en paranoid absurd föreställning.

Viopet - din stackare, din ursprungliga fråga är som bortblåst. I mitt fall kan jag säga att jag inte skulle leverera till slakteri. Skulle jag slakta kanin tänker jag inte göra det till en stor verksamhet, utan något som bara får hänga på resten av min köttförsäljning. Om/när jag bygger min livsmedelslokal så kommer den vara godkänd för kaninslakt och jag gör den själv och tar ev emot legoslakt av andras kaniner.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 10:22 av Stabon »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #78 skrivet: 04 aug-09 kl 10:25 »
Men då är ju snarast problemet att lönsamheten är så låg så den bär inte sina kostnader. Alla vi andra som handlar med kött måste ju betala för besiktning av köttet. Då måste ni ju lobba för att få till rimliga besiktningskostnader, så som det nu blivit inom övrig småskalig slakt. Och det enklaste då måste ju vara att se till så ett tillräckligt stort antal djur slaktas vid samma tillfälle, eftersom veterinärerna kostar per timme.

Personligen så tycker jag 10 000 st utan besiktning är ett otroligt frikostigt antal, 1000 hade varit mer rimligt enligt mig.

Ja, lönsamheten är sådan att den inte tål en nästan fördubbling av kostnaden. Det är i och för sig inte många verksamheter som tål det, tror inte svinnäringen heller tålt det. Det finns i dag sponsring av besiktningen vad gäller slaktade kaniner, men icke för levandedjurbesiktningen. Detta innebär en avsevärd fördyring. (Det handlar ju om dem som slaktar mindre än 10000 djur per år). I Danmark infördes för ett antal år sedan besiktningstvång på kaniner, med resultatet att näringen dog ut "över en natt".  Danskarna importerar nu sitt kaninkött från Tyskland hörde jag. Förutom det som slaktas hemma för eget bruk.

10000 kaniner är i kg kött ca 15 ton, vilket är synnerligen marginellt i köttbranschen.

« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 13:28 av Edgar »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 04 aug-09 kl 15:20 »
Nu har jag fått svar från SLV, klistrar in svaret i sin helhet här nedan. Jag har markerat den del som ger svar på den senaste diskussionen genom att kursivera och fetmarkera den, d.v.s. den del gällande uppfödning, slakt till närstående i ringa omfattning. I och med detta har jag TILL SLUT fått de svar jag behöver och lämnar nu diskussionen för gott.

Citera
Om vi antar att kaninuppfödaren i detta fall är en livsmedelsföretagare* är det inte tillåtet att slakta kaniner ”utan lokal”. Då gäller följande för ”ringa omfattning, vilket vi kallar för små mängder.

I enlighet med LIVSFS 2005:20 § 24 ska inte Förordning (EG) nr 853/2004 tillämpas på producenters direkta leveranser enligt artikel 1.3 d i den förordningen av kött från sammanlagt

högst 10 000 fjäderfä och hardjur årligen, om djuren slaktas på producentens gård och leveransen sker

− till konsumenter eller

− till lokala detaljhandelsanläggningar som levererar köttet direkt till konsumenter

Även om inte dessa typer av verksamhet omfattas av förordning (EG) nr 853/2004 så ska kraven i förordning (EG) nr 852/2004 uppfyllas  (generella lokal- och hygienkrav mm) , bortsett från då det gäller privathushåll.

Undantag från förordning (EG) nr 852/2004 och 853/2004

1) En person som föder upp t.ex. kaniner i så liten skala att verksamheten inte har organisation och kontinuitet är inte livsmedelsföretagare* i primärproduktionen och hamnar utanför lagstiftningen. Eller med andra ord - en sådan person omfattas inte av undantagen om små mängder. Om en sådan person slaktar en kanin (eller några få) för att sälja köttet till grannen är verksamheten så liten att den inte är ett livsmedelsföretag i ledet efter primärproduktionen. En sådan person är då inte livsmedelsföretagare i något avseende och omfattas då inte av vare sig 852/2004 eller 853/2004 och kontrollförordningarna gäller inte heller. Personen är dock ansvarig för att livsmedlet är säkert enligt artikel 14 i 178/2002.

2) Förordning 853/2004 och 852/2004 skall inte tillämpas på primärproduktion för användning inom privathushåll och enskildas beredning, hantering eller lagring av livsmedel för konsumtion inom privathushåll.

* Livsmedelsföretag (artikel 3.2 i 178/2002) är varje privat eller offentligt företag som med eller utan vinstsyfte bedriver någon av de verksamheter som hänger samman med alla stadier i produktions-, bearbetnings-, och distributionskedjan av livsmedel. Med företag avses en verksamhetsform som förutsätter en viss kontinuitet och en viss grad av organisation (beaktandesats 9 i 852/2004). Verksamheter som inte är livsmedelsföretag omfattas inte av 852/2004 och 853/2004 utan endast kraven på säkra livsmedel i artikel 14 i 178/2002. 

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser