Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slakteri  (läst 12432 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Slakteri
« Svar #20 skrivet: 30 jul-09 kl 06:03 »
Ok, Stabon och ni andra som undrar hur det kommer sig att jag känner till systemet gällande köttproduktion av kanin. det är nämligen så enkelt att det är jag som är "pappa" till det regelverk som finns hos respektive myndighet. Det gör att jag är väl den ende i det här landet som har en totalbild över systemet och då blir jag ibland lite frustrerad på ständiga ifrågasättanden. Att sedan respektive myndighet justerat, lagt till och dragit ifrån lite är ganska naturligt, men helheten är den jag skapat 8)
Gösta

Nädu, Gösta, nåt bättre får du komma med. Så du menar att alla som vill starta ett kaninslakteri kan hänvisa till dig, eftersom det är du som gjort regelverket? Nog för att du tycker du är stor inom kaninvärlden, men det där tror jag inte på.
Hur gick det med detta sen då föresten?
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=457442,00.html

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #21 skrivet: 30 jul-09 kl 07:25 »
Nädu, Gösta, nåt bättre får du komma med. Så du menar att alla som vill starta ett kaninslakteri kan hänvisa till dig, eftersom det är du som gjort regelverket? Nog för att du tycker du är stor inom kaninvärlden, men det där tror jag inte på.
Hur gick det med detta sen då föresten?
http://www2.unt.se/avd/1,1786,MC=1-AV_ID=457442,00.html

Blev förvånad över texten "..på Vreta kaningård slaktas ca 2500 djur per år.." Är det inte fler än så som slaktas där? Isåfall kan det ju inte finnas utrymme för fler kaninslakterier i Sverige?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 30 jul-09 kl 08:26 »
Alltså så här. Jag har läst 853 + vägledning, 852 + vägledning, 178 + vägledning. Desutom detaljerade tolkningar av ringa, primärproduktion och annat som SLV har satt upp. Plus att jag pratat med Livsmedelsverket och har tillgång till deras sajt för kommuninspektörer, där de stöttar hur kommuner ska bedöma livsmedelsföretag.

Så länge Gösta inte delar med sig av sina kunskaper, får jag dra slutsatsen att han inte skilja på primärprodukter och förädlade varor. Primärprodukter får säljas i ringa omfattning, tolkat av SLV som grannkommuner och endast till slutkund (ej återförsäljare). Ett slaktat djur är aldrig en primärprodukt, utan en förädlad produkt, och således får köttet inte säljas, endast konsumeras inom den egna familjen.

Vad jag undrade var om jag trots denna heltäckande research, missat någon liten paragraf, vägledning eller tolkning som Gösta känner till. Jag återupprepar att detta är ett forum som är till för att hjälpa varandra. Är man inte intresserad av det behöver man inte vara här alls.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 08:46 av Stabon »

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #23 skrivet: 30 jul-09 kl 09:35 »
Blev förvånad över texten "..på Vreta kaningård slaktas ca 2500 djur per år.." Är det inte fler än så som slaktas där? Isåfall kan det ju inte finnas utrymme för fler kaninslakterier i Sverige?

Hur tänker du då?

Att det slaktas som du skriver 2500 djur per år hos Gösta är förmodligen rätt i storleksordning.
Det kan bero på åtminstone tre saker:
   1.  Han kan inte sälja fler.
   2.  Han kan inte få tag på fler.
   3.  Han tycker det är lagom med arbete och inkomster vid den nivån.

Utrymme för fler slakterier påverkas näppeligen av, åtminstone, de två sistnämnda. Jag vet dessutom att vi måst avböja stora order på kaninkött, eftersom det saknas djur. Dessa kunder importerar i dag.
« Senast ändrad: 30 jul-09 kl 09:39 av Edgar »

Existens?

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 30 jul-09 kl 09:56 »
Är detta verkligen sant Edgar? Jag har aldrig någonsin hört om nån som köper kaninkött, eller efterfrågar det. Ändå har jag handlat med restauranger i nästan 20 år, så lite inblick i vad dom köper har jag ju. Är detta en storstadsgrej?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #25 skrivet: 30 jul-09 kl 18:13 »
Barnmatstillverkare.

Har också varit uppe hos en färdigmatstillverkare, men det projektet lades ner.

Importeras ca 400 kg kaninfile till restauranggrossister årligen (från Argentina).

För ett 10-tal år sedan när jag kollade lite importerades mängder med kanin till Sverige från Kina. Sedan var det något strul, så kött från Kina fick inte tas in i EU (minns inte detaljerna).

Huvudkunderna inom restaurang tror jag är de som kör med medelhavsmat (typ italienskt, spanskt grekiskt franskt etc) samt "lyxkrogarna".

Gösta

« Svar #26 skrivet: 30 jul-09 kl 19:03 »
Om man går in för att försöka misstolka ett uttalande så lyckas man som regel. Det går ju alltid att lägga till och dra ifrån för att få en tolkning som passar vederbörande.
Det "regelverk" som i dag finns gällande animalieproduktion av kanin (hardjur som det i dag kallas) är muppbyggt på kaninproducenternas regelverk vilket jag till största delen är skapare av. Sedan har respektive myndigheter använt detta i olika propotioner och stoppat in det där de anser att det passar in. Jag finner ingen anledning att leta upp alla dessa för att här på forumet presentera div diarienr. Ett ganska omfattande jobb eftersom det inte finns samlat på ett ställe. Senaste "bibban" från SJV var på nästan 300 sidor. På tre ställen fanns kanin med. Har för mig att det rörde sig om ca 30 ord totalt. samma sak gäller på SLV och Länsstyrelsen, tyvärr.
Som sagt det är bara att leta för jag tänker inte göra det.
Annars kortfattat gäller följande:
I av kommunen godkänd livsmedelslokal får i dag av juridiskt ansvarig person slaktas 10.000 hardjur eller fågel utan veterinärkontroll. Försäljning får ske nationellt till slutanvändare eller återförsäljare.
Djuren behöver inte vara egenuppfödda.
Gällande så kallad "legoslakt" finns det lite osäkerhet i dag. Alla livsmedelslokaler skall "omgodkännas under 2009. Gäller att få med legoslakten vid detta omgodkännande. Jag är godkänd för lego
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 30 jul-09 kl 19:09 »
Men frågan gällde enbart ditt uttalande om att det är tillåtet att slakta kaniner utan lokal och säljas i ringa omfattning. Om det säger du ingenting i ditt inlägg.

Gösta

« Svar #28 skrivet: 30 jul-09 kl 19:24 »
Missade att besvara några påståenden:
vet inte vem som bitit dig Existens :-\
har aldrig påstått att jag är bäst. Däremot fanns ingenting gällande myndigheter avseende kanin när jag började 1982. För att få ett fungerande system var ett regelverk nödvändigt, tyvärr! Finns det inte så måste det skapas och det var vad jag gjorde. Några 100 timmar har jag lagt ner på detta. Resultatet av detta arbete (ideellt naturligtvis) har blivit att kaninproduktion inom landet går att göra lönsam.
"2.500 djur per år" Siffran är några år gammal. Hur mycket jag i dag slaktar berör faktiskt bara mig själv och berörd kontrollmyndighet.
Att jag då inte slaktade mera berodde på att det inte fanns tillräckligt med djur i området. Kostar ganska mycket att transportera djur långa sträckor och vår målsättning är att transporten inte skall vara längre än max 10 mil. Hänvisning till UNT, javisst, någon måste ta upp kampen för slaktmetoder men eftersom detta skedde på Djurskyddsmyndighetens tid var ju utgången ganska given. De ansåg att kanin skall jämnställas med katt. Alltså ett husdjur och inte mat. Domen blev ett "blankettbrott" inte brott mot djurskyddslagen
samarbete, vänskap och öppenhet genom att visa vem man är har bättre genomslagskraft och framför allt trovärdighet.
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 30 jul-09 kl 19:34 »
Vägrar du igen att svara på min fråga?

Gösta

« Svar #30 skrivet: 30 jul-09 kl 19:35 »
Jag har redan svarat på din fråga Stabon.
Däremot finns inget fastställt antal när det gäller "ringa omfattning" vilket är beklagligt. Jag avskyr dylika texter.
Varje kommun (som är tillsynsmyndighet) avgör detta från fall till fall enligt SLV :-\
Fanns en gammal text översatt från EU. Slakt i mindre omfattning var en nationell angelägenhet som EU inte hade några aspekter på. Vad var då "mindre omfattning"?? Enligt EU motsvarade det 190 djurenheter. Omräknat i kaniner skulle det enligt dåvarande beräkning av djurenheter (ja, jag vet att det räknas annorlunda nu) motsvara 190.000 kaniner/år Detta skärptes till att betyda 10.000 kaniner i Sverige.
Att läsa lagtext, paragrafer, föreskrifter och tillägg är bra men det gäller att agera så dessa anpassas till verkligheten.
Härmed avslutar jag vidare kommentarer på den här tråden. :-*
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 30 jul-09 kl 19:44 »
Då får du hjälpa mig och ta svaret igen, för jag har inte hittat det.

Viopet

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 31 jul-09 kl 09:30 »
Stabon, jag har en liten fråga till dej?  ???
Du skrev i något inlägg om primärprodukt och förädlad produkt. Vad menas egentligen med det?  :-[Eller frågan kanske mest handlar om primärprodukt. Om en slaktad kanin räknas som förädlad så är alltså en primärprodukt den levande kaninen, eller tänker jag fel?
Jag har alltid fått för mej att en förädlad produkt är bearbetad på något sätt och visserligen måste ju en kanin "bearbetas" för att slaktas men jag fick för mej att det krävdes mer för att kallas förädling, typ köttfärs, styckade delar, korv mm.

(Vet inte om jag vill ge mej in i din och Göstas debatt men tänkte påpeka en sak som jag läste. Du ville veta var Gösta hittade sina uppgifter om slakt utan lokal men när jag läste Göstas inlägg handlade det om icke godkänd lokal. Vet inte om detta bara är ordvrängeri från min sida, det kanske är samma sak om man slaktar på gården eller i en icke godkänd lokal. Men jag tycker själv att detta är en intressant fråga så jag vill veta om jag tolkat er båda rätt.)  :)

Existens?

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 31 jul-09 kl 09:53 »
Det är ju just därför vi är på Gösta och ber honom att precisera var han hittar de regler han påstår gäller. Och det gäller även Edgar, han säger, läs vägledningen till förordningen, där står undantagen...Varför inte istället kopiera in texten direkt, så slipper vi andra sitta och leta? Gösta ondgör sig över alla timmar han spenderar för att råda folk. Ja, jag har nu slösat bort 3 timmar av min minst lika dyrbara tid för att hiotta de regler han stöder sig på. Bara av den orsaken att jag tycker det är viktigt att lämna en riktig information när man svarar på ett forum, och inte bara haspla ur sig saker som man tror eller önskar, stämmer.
Jag har arbetat med livsmedel hela mitt vuxna liv, och har aldrig upplevt att det är så enkelt som Gösta gör gällande, ska jag ha nåt att sätta emot kommunens inspektörer så är det fakta som gäller, inte hörsägen.
Trovärdigheten, Gösta, påverkas inte av att man skriver under sitt namn eller vad som helst, den påverkas av att man hänvisar till fakta.

Så här står det t.ex i EU-förordningen:
Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 852/2004 av den 29 april 2004 om livsmedelshygien.

SAMMANFATTNING
Denna översyn gäller de EU-regler om livsmedelshygien som fastställs i rådets direktiv 93/43/EEG, med målet att skapa en övergripande och integrerad politik för all livsmedelshantering, från primärproduktion till försäljning till konsumenterna.

Tillämpningsområde

Den aktuella förordningen syftar till att säkra livsmedelshygienen på alla stadier i produktionsprocessen, från primärproduktion till försäljning till konsumenterna. Den omfattar inte frågor om livsmedlens näringsinnehåll, sammansättning eller kvalitet.

Förordningen ska tillämpas på livsmedelsföretag, men inte på primärproduktion eller beredning av livsmedel för privat konsumtion.
Definitioner

Llivsmedelshygien: de åtgärder och villkor som är nödvändiga för att bekämpa faror och för att livsmedel ska vara tjänliga som just livsmedel.

Llivsmedelssäkerhet: garantin att livsmedel inte inverkar menligt på konsumenternas hälsa när de bereds och konsumeras.

Primärproduktion: produktion, uppfödning eller odling av primärprodukter, inklusive skörd, jakt, fiske, mjölkning och alla stadier av produktion av livsmedelsproducerande djur före slakt.

Som jag tolkar det så finns undantag från reglerna enbart för privat konsumtion, och det är ju i så fall ingen nyhet, så har det alltid varit.
Så säger ju då Edgar att det finns ett skrivet undantag, nå låt os då få se det, jag hittar det inte.

Precis som Stabon så tycker jag att forumet är till för att hjälpa varandra, jag förstår därför inte vitsen med att tjuvhålla på information.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 09:55 av Existens? »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 31 jul-09 kl 10:12 »
Jag har också letat som en tokig efter det där med att man skulle få slakta till försäljning i ringa omfattning.. Men jag kan inte hitta någonting skrivet om det vare sig på SLV eller någon annanstans. Det enda jag kan hitta ute på nätet angående det är trådar om det i detta forum och det känns ju inte så säkert rent beslutsmässigt för den som är intresserad.

Viopet

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 31 jul-09 kl 10:59 »
OK, då har jag i alla fall fått veta vad primärproduktion är. Tack för det  :-*.

Gösta

« Svar #36 skrivet: 31 jul-09 kl 11:14 »
Ett gott råd: Gör som jag och Edgar, leta så finner ni. Inte vår uppgift att vara informationsbank. Det vi gör är att sammanfatta och meddela detta. Är det någon som vill ha hjälp med uppstart, tillstånd eller myndighetskontakter så ställer vi upp men inte ideellt. Vi har också arbete att sköta för att försörja oss.
Gösta

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 31 jul-09 kl 11:20 »
Ett gott råd: Gör som jag och Edgar, leta så finner ni. Inte vår uppgift att vara informationsbank. Det vi gör är att sammanfatta och meddela detta. Är det någon som vill ha hjälp med uppstart, tillstånd eller myndighetskontakter så ställer vi upp men inte ideellt. Vi har också arbete att sköta för att försörja oss.
Gösta
Ursäkta uttrycket men vad sjutton tror du jag har gjort?? Om man nu ändå har letat fram länken, läst materialet och sedan skriver ett svar om att man har hittat det, VARFÖR inte bara lägga ut länken här då? Det blir ju INGET extra arbete alls, snarare tvärtom eftersom att det frågas hela tiden

Gösta

« Svar #38 skrivet: 31 jul-09 kl 13:08 »
Svar till gångtrött med flera.
Vi tar reda på vad som gäller. Sitter inte och antecknar exakt var och hur det står. Då skulle vi få en ganska tjock pärm vilket för vår del knappast är av intresse.
Skicka frågan till berörd myndighet så får du svar. 8)
Existens: Jag ondgör mig inte över tiden, jag bjuder på detta men jag blir irriterad när du ställer KRAV på att jag SKALL tillhandahålla information. Vidare kan jag informera dig om att du skjuter över målet med dina inlägg. Du blandar äpplen och päron som det heter. Läsarna på forumet berörs inte alls av de föreskrifter du hänvisar till. De gäller slakteriverksamhet! Forumets läsare hamnar under livsmedelslokaler vilket är ett helt annat kapitel i lagstiftningen.
Vidare gällande kundkategori. Om du har en verksamhet inom restaurangverksamheten förstår jag inte att du har kunnat missa kaninkött. Är det gatukök du jobbar med?
Gösta

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 31 jul-09 kl 13:18 »
Du tappar mer och mer i trovärdighet Gösta. Existens har citerat ur 852, som definitivt gäller för kaninslakt. 853 är den som gäller slakt i övrigt.

Och ja, vi förväntar oss att du ger information, det är det forumet är till för.  Varför ens skriva i en tråd om du inte har för avsikt att hjälpa till? Och vi förväntar oss att du talar artigt och trevligt. Nu har du även börjat bli spydig mot Existens, inte bara mot mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser