Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tätt i avloppsbrunnen ( 3 kammarbrunn)  (läst 2520 gånger)

högbergarn

Tätt i avloppsbrunnen ( 3 kammarbrunn)
« skrivet: 24 jul-09 kl 12:55 »
Hej vi köpte ett hus för 2 månadersedan.
När vi var på visningen så tittade jag i brunnen men då var den ny tömd så jag kunde inte se något konstigt.
Men dag nummer 2 då vi hade huset så tittade jag ner 3 kammarbrunnen och såg då till min fasa att vattenivån låg långtöver utloppet, och även inloppet i brunnen, det syns att det har runnit över väggarna i brunnen.
Det sitter som ett T kors där vattnet ska rinna ut. fast det är riktat 45 grader uppåt och sedan kommer det 2 vinklar innan det rinner ut i röret. Men det rinner knappt ut något i diket. har pumpat ur brunnen lite så att jag ser utloppet och lyckats att få i en trädgårdsslang i  utloppet. Då kommer det vatten i diket. Funderar på om det kan bli en luftkudde i böjen som håller tillbaka vattnet. Det finns nog ingen filtrationsbädd då avloppet är från 76. Måste böjen sitta på utloppet? eller kan jag ta bort den? Kanske ligger rören med för liten lutning eller till och med motlutning i början. Pratade med slammtömmaren och han sa att brunnen hade varit överfull de senaste åren. så det är ju möjligt att det finns mycket slamm i ledningen. Hoppas att det räcker att spola ur avloppet med spolbil. Ska det finnas luftning på ledningen ut? den är ca 150m lång. Är det någon som har någon ide?? Mycket tacksamm för svar. ::)

Attes matte

• Jämtland
SV: Tätt i avloppsbrunnen ( 3 kammarbrunn)
« Svar #1 skrivet: 25 jul-09 kl 13:26 »
Men va tusan! Det måste ju kunna räknas som ett fel som säljaren underlåtit att upplysa om trots att man känt till problemet. Ååååh, va arg jag skulle bli!  >:(
Grannen till gården som jag nyss köpt hade samma problem med sin brunn, och det visade sig att man lagt utloppsröret över en stor sten (eller om det var en liten bergsknalle) istället för att spränga bort stenen. Med resultatet att det blev ett vattenlås i kröken över stenen och brunnen blev snabbt överfull. Jag vet dock inte om han gick tillbaka till säljaren och klagade eller om han helt sonika löste problemet själv. Han är rörmokare, så han hade nog inga problem att själv åtgärda felet...  ;)

Hur du ska lösa det eller hur det bör se ut vet jag inte, men vatten kan ju inte rinna uppåt om det inte får "hjälp"...   ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser