Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur beräkna effekt ur generator?  (läst 5680 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Hur beräkna effekt ur generator?
« skrivet: 23 jan-06 kl 17:34 »
Hur beräknar man effekten ur en generator?

Exempel 1
3-fas Y-kopplad växelströmsgenerator kopplad till ett 12-voltsbatteri via en shuntregulator.

* En spole (fas) ger 10 volt öppen spänning
* Varje spole har resistansen 18 ohm
* Resistans i kabel mellan generator och batteri = 0,1 ohm (saknar kanske betydelse i detta exempel)

Enligt vad jag förstår multiplicerar man spänningen med roten ur 3, alltså med 1,73 vid 3-fas stjärnkoppling (Y-koppling). Detta innebär då 10 volt x 1,73 = 17,3 volt.
Därefter likriktar jag spänningen via två diodbryggor och förlorar 2 x 0,7 volt och kvar har jag 17,3 - (2 x 0,7) = 15,9 volt
Så långt är jag med, men sedan...

Ska man också multiplicera 15,9 volt med 1,4 när växelspänningen omvandlas till likspänning? I Så fall har blir det 15,9 x 1,4 = 22,3 volt. Stämmer det, eller har jag missuppfattat det hela?

Nästa steg blir att räkna ut strömmen, men först behöver jag veta resistansen. Vid Y-koppling blir resistansen 1/3 jämfört med resistansen vid D-koppling, tror jag mig veta, men hur ska jag se på det hela när jag har 18 ohm i en spole? Är det resistansen mellan två faser, hela rasket, eller vad? Är 6 ohm rätt svar, eller blir det något annat?

Har jag resistansen kan jag räkna ut strömmen med hjälp av I = U/R, eller effekten med hjälp av P = U2/R, men för att det ska bli rätt här måste jag ha rätt siffror för spänning och resistans.

Fel kan det ändå bli eftersom jag inte vet hur man räknar ut effekten till batteriet. Om vi antar att jag får 15,9 volt ur generatorn, ska man då beräkna effekten genom att dra bort batterispänningen 12,6 volt, alltså  P = (15,9-12,6) x I, eller räknar jag på batterispänningen, P = 12,6 x I?
Är P = (15,9-12,6) x I effekten i generatorn och P = 12,6 x I effekten till batteriet? Så har jag hört, men det kan ju heller inte stämma för i så fall har man mer effekt in i batteriet än vad generatorn ger. Hade generatorns spänning exempelvis varit 50 volt, hade det blivit möjligt och att överskottet blivit värmeförluster i generatorn.

Exempel 2
Samma generator, samma batteri och värden på allt, men generatorn kopplas till en solcellsregulator som kan ta höga inspänningar (upp till 45 volt). Nu har jag ju regulatorn mellan generatorn och batteriet och inte rakt in på batteriet som i fallet med shuntregulatorn, så vad händer då? Har jag generatorns spänning fram till regulatorn (minus spänningsfallet i kabeln) och vad får jag ut ur regulatorn in i batteriet?

Just nu känns det väldigt tungt och mina båda projekt står helt stilla så länge jag inte vet hur jag ska räkna på det hela.

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Hur beräkna effekt ur generator?
« Svar #1 skrivet: 24 jan-06 kl 03:33 »
http://www.musikguiden.nu/include/ovrigt/ovrigt.asp?tipsval=Konserter&tips=41

Det finns säkert siter på engelska som kan förklara hur du ska göra mer exakt.

Om du inte hittar någon info eller inte kan engelska så hör av dig.
Det var länge sedan jag räknade på trefas så jag vill att du söker info själv först.

Regards Magi
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Zigge

• 24volt.eu
Re:Hur beräkna effekt ur generator?
« Svar #2 skrivet: 24 jan-06 kl 12:38 »
Jag har fått hjälp av PowerMizer, så nu har jag koll på spänningen. Jag brukar söka info på nätet, men det är ofta svårt att hitta det man söker och på svenska finns nästan aldrig något. Många gånger tycker jag man hittar information genom en ren slump.

Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 2 användare
Mashakaks2852, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser