Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vit tupp x spättad höna  (läst 1861 gånger)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
Vit tupp x spättad höna
« skrivet: 21 jul-09 kl 12:01 »
Har en vit dvärgkochintupp och en spättad dvärgkochinhöna. En enkel fråga; vilken/vilka färg/färger blir det på avkommorna?
Skånska blommehöns (med och utan hätta) och sussex (stor ljus columbia)

linslus

• www.vastrabo.se
    • Småland
    • Västrabo höns & kaniner
SV: Vit tupp x spättad höna
« Svar #1 skrivet: 21 jul-09 kl 12:14 »
Den spättade hönan ska du ha en blå tupp till så får du blå avkommer.  :) Kan tänka de blir ljust flammiga i den kombinationen.  ???

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-09 kl 13:15 »
Har en vit dvärgkochintupp och en spättad dvärgkochinhöna. En enkel fråga; vilken/vilka färg/färger blir det på avkommorna?

Den vita dvärgkochintuppen är nog ganska säkert recesivt vit.
Med dom två får du då bara  blå om hönan inte bär på vitt eller något annat.
Har du en svart tupp till splash hönan får du bara blått,
 med en blå tupp får du både blått och splash.
My name is not Rihanna....

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #3 skrivet: 21 jul-09 kl 13:28 »
Ok. Tack. Har en grupp med vita dvärgkochin där jag den släppt in den spättade hönan. Jag vill ha färgrena höns, så nu låter det som om hon får flytta till gruppen med ung- och värphöns istället. Det där med "just flammiga" lät inte bra...

Men min svarta dvärgkochinhöna kan jag släppa in med den vita gruppen, om jag förstått det hela rätt? Alternativt skaffa en blå eller svart tupp som kan gå tillsammans med både den spättade och svarta hönan?
« Senast ändrad: 21 jul-09 kl 13:50 av malmolund »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 21 jul-09 kl 13:41 »
Hoppar på här om det är okey? Vill nämligen veta vad det blir för färg om jag korsar vit faverolle med laxfärgad? Har en tupp som jag tror kan vara det. Han är vit med bruna och lite svarta "fläckar". Så jag antar i spådana fall att det inte kan bli någon ren färg pm man korsar på detta vis?

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 jul-09 kl 13:52 »
Ok. Tack. Har en grupp med vita dvärgkochin där jag den släppt in den spättade hönan. Jag vill ha färgrena höns, så nu låter det som om hon får flytta till gruppen med ung- och värphöns istället. Det där med "just flammiga" lät inte bra...

Men min svarta dvärgkochinhöna kan jag släppa in med den vita gruppen, om jag förstått det hela rätt? Alternativt skaffa en blå eller svart tupp som kan gå tillsamans med både den spättade och svarta hönan?

Avkommorna kommer inte bli ljust flammiga. Dom kommer bli blå och inget annat så länge den vita tuppen och splash hönan är färgrena, avkommorna til dom igen kommer bli vita, blå svarta med den vita tuppen(pappa)

Du kan gärna släppa in den svarta hönan i din vita grupp men alla dens avkommor kommer bli svarta. De svarta avkommorna kommer ge dig både vita och svarta kycklingar.

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jul-09 kl 13:54 »
Hoppar på här om det är okey? Vill nämligen veta vad det blir för färg om jag korsar vit faverolle med laxfärgad? Har en tupp som jag tror kan vara det. Han är vit med bruna och lite svarta "fläckar". Så jag antar i spådana fall att det inte kan bli någon ren färg pm man korsar på detta vis?

Vilken färg har tuppen och vilken färg har hönan?
Är det tuppen som är vit med lite bruna och svarta fläckar? Som du tror är laxfärgad?
Jag fattade inte riktigt men är lite snurrig. ::)

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #7 skrivet: 21 jul-09 kl 13:59 »
Tack Ratchaburi! Just nu är du min hjälte :D! Det var ju just det svaret jag hoppats på (och tyckte att jag läst mig till) när jag släppte in hönan där! Men nybörjare som man är så behöver man lite hjälp med genetiken ibland...

Vad gäller svarta kycklingar från den svarta hönan så är det helt ok. Så, så blir det :)!! Och jag har svarta kycklingar på ruvning, så då kan man ju släppa in en svart tupp där också så småningom, så är flocken komplett?

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 21 jul-09 kl 14:18 »
Vilken färg har tuppen och vilken färg har hönan?
Är det tuppen som är vit med lite bruna och svarta fläckar? Som du tror är laxfärgad?
Jag fattade inte riktigt men är lite snurrig. ::)

Är nog jag ;) men hönan var nog laxfärgad och pappan vit (faveroller båda två) och deras unge, som blev en tupp och som bor hos mig nu, blev vit med bruna och lite svarta fläckar. Men jag är ju inte säker på att det var en favolle tupp som gick med de laxfärgade hönorna så därför ville jag veta om det stämmde att deras avkommer (vit+laxfärgad faverolle) skulle se ut som min faverolle tupp gör idag. Haha, hänger du med? :P men det kanske inte är någon som har testat endå...

Ratchaburi

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 jul-09 kl 16:45 »
Tack Ratchaburi! Just nu är du min hjälte :D! Det var ju just det svaret jag hoppats på (och tyckte att jag läst mig till) när jag släppte in hönan där! Men nybörjare som man är så behöver man lite hjälp med genetiken ibland...

Vad gäller svarta kycklingar från den svarta hönan så är det helt ok. Så, så blir det :)!! Och jag har svarta kycklingar på ruvning, så då kan man ju släppa in en svart tupp där också så småningom, så är flocken komplett?

Renavlada/färgrena svarta och vita påverkar inte varandra i färgen(iaf inte så att någon avkomma får konstiga teckningar elelr färger) men har man en gång parat in recessivt vitt kan man nog förvänta sig att vita avkommer kommer dyka upp hela tiden eftersom man inte med ögat kan se på en svart om den bär på recessivt vitt.

Men bryr man sig inte om att det dyker upp både svarta, vita,  i samma avelsgrupp är det inga hinder att blanda dom med varandre.

malmolund

• Skåne
    • Sunnanå Häst
« Svar #10 skrivet: 21 jul-09 kl 19:09 »
Och tänka sig! Just precis i dag kom första ägget från den spättade hönan sen vi skiljt henne från sina kycklingar. Dock lite för litet för att spara för att kläckas fram till någon blå kyckling ;D. Men bättre lycka nästa gång!

Dela detta:

* Inloggade just nu

443 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser