Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lådor 70x100. Vad funkar? Vad funkar inte?  (läst 6507 gånger)

Gunilla0

• Gäst
Lådor 70x100. Vad funkar? Vad funkar inte?
« skrivet: 20 jul-09 kl 15:59 »
Jag har planer på att snickra odlingslådor som är 70x100cm i botten. Höjden kan varieras efter behov. Det är inga problem att tex göra dem 50cm djupa. Jag har hittat ett ställe där man kan få ta lastpallar som ska utöra botten i lådan (som fodras med markväv, med hål för dränering). Odlingen kommer alltså inte att ha markkontakt. Vad tror ni kan trivas i en sådan låda? och vad tror ni inte funkar så bra? Alltså bland de rotfrukter, grönsaker, bär etc man kan ha i sin trädgård.

Vurre

SV: Lådor 70x100. Vad funkar? Vad funkar inte?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-09 kl 22:20 »
Rotfrukter lär ju inte funka. Betrakta dem som blomkrukor.

Varför inte odla i jorden? Det blir så mycket enklare då.
snus? vad är priset på en pris?

Gunilla0

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 20 jul-09 kl 22:43 »
Varför inte odla i jorden? Det blir så mycket enklare då.

Nja, jag har ju inte direkt någon jord. Detta blir mer en slags mobil "guerilla gardening". Tror inte att Stockholmshem accepterar att jag gräver grönsaksland till mig själv. Tänkte jag kunde starta så här och sedan ta med mig lådorna till kolonistugelotten eller vad det blir så småningom.
brytönor, sockerärtor, grönkål och sallad borde väl funka? Det är så orimligt dyrt att köpa. Men vad tror ni om hallon? Jag vill så enormt gärna ha hallon.

Jan lindgren

« Svar #3 skrivet: 21 jul-09 kl 18:36 »
Hej!
Det går alldeles utmärkt med hallon. Du kan odla allt du vill i dina lådor. Varför inte ett äppelträd? Amerikanska blåbär med tranbär, lingon och hjortron som undervegetation. Endast fantasin begränsar dina odlingar.
MVH
Jan

Gunilla0

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-09 kl 22:33 »
Hej!
Det går alldeles utmärkt med hallon. Du kan odla allt du vill i dina lådor. Varför inte ett äppelträd? Amerikanska blåbär med tranbär, lingon och hjortron som undervegetation. Endast fantasin begränsar dina odlingar.
MVH
Jan

Härligt! Det där med äppelträd skulle ju vara fantastiskt. Kommer ihåg ett minikörsbärsträd vi hade på villatomten när jag var barn. Det var pyttelitet och hade ändå massa frukt.
Nästa år får det bli hallonbuskar så får vi se hur det utvecklas.

Jan lindgren

« Svar #5 skrivet: 22 jul-09 kl 19:14 »
Hej!
Köper du ett äppelträd så tänk på att det ska vara ympat på ett svagväxande underlag, helst B9.
MVH
Jan

Gunilla0

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-09 kl 15:59 »
Hej!
Köper du ett äppelträd så tänk på att det ska vara ympat på ett svagväxande underlag, helst B9.
MVH
Jan

Äppelträd (eller körsbärsträd) avvaktar jag nog med ett tag. Men amerikanska blåbär lät kul! Funderar på om man kan ha hjortron tillsammans med åkerbär som undervegetation. Blåbär och hjortron vill väl ha det lite surt förståss, men hur är det med åkerbär?

Är det någon som vet hur djupt jordgubbar vill växa, dvs hur hög låda man ska bygga till dem? Jag såg en lastpall som var slängd på trottoaren och den var minst 150X80. Tänkte gå och hämta den ikväll och ha den som stomme till ett jordgubbsland. 

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #7 skrivet: 23 jul-09 kl 16:45 »
Jag har sett jordgubbar som växer i pallkragar, vet inte hur djupt deras rötter går i och för sig. De kanske går ner i jorden under pallkragen, och det ville du undvika om jag förstod rätt?

Jag har sett jordgubbar i kruka också, eller om det var smultron. Den var kanske 30 cm hög och det blev massor av jordgubbar på de plantorna.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gunilla0

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jul-09 kl 20:01 »
Just det. Mina jorgubbar kommer inte att kunna komma ner i marken med sina rötter för det är ett "golv" ivägen. Låter bra det där med 30cm kruka. Då kanske jag inte behöver bygga så höga kanter på jordgubbslådan. Nu har jag en lastpall som är 150X80, en som är 120X100 och en som är 120X80 (Jag skrev fel i rubriken). Virke till kanterna handlar jag på brädgården ca 2km härifrån och släpar hem i omgångar på cykeln  :P. Då återstår problemet med att få jord i lådorna. Jag har en gång i tiden skickat efter en kubikmeter grus och släpade det från framsidan av huset till baksidan där jag har min uteplats. Men på något sätt känns det som fusk (och lite dyrt) att skicka efter färdig jord.

Jan lindgren

« Svar #9 skrivet: 23 jul-09 kl 22:17 »
Hej!
Allåkerbär går utmärkt i sur jord. Nackdelen är att de växer så kraftigt att de nog konkurerar ut blåbäret.
MVH
Jan

Gunilla0

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-09 kl 22:36 »
Då kanske allåkerbären ska få vara för sig själva. Hjortron och blåbär kan bli väldigt fint.

Jan lindgren

« Svar #11 skrivet: 25 jul-09 kl 09:36 »
Hej!
Sätter du hjortron så måste det vara sorten Nyby. Det är det enda hjortron som har ståndare och pistiller i samma blomma.
MVH
Jan

Gunilla0

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 jul-09 kl 18:33 »
Tack för tipset :)

fishyerik

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 26 jul-09 kl 16:08 »
Jag tror att du borde kunna odla i princip vad som helst, dock med den brasklappen att du kan bli tvungen att se dig som om i en eller några odlingszoner kallare klimat eftersom pallarna kommer att vara betydligt mer utsatta för vinterkyla om du inte skyddar dom ordentligt.

Jordgubbar har jag sett ge rikligt med "gubbar" i kruka med tio centimeter jord, så där har du nog inget problem.

Med kompostmask som du matar i lådorna får du viss uppvärmning mycket långt in på hösten, och näring. De kan matas med torr wellpapp om det är för blött i lådorna. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Gunilla0

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jul-09 kl 20:17 »
Med kompostmask som du matar i lådorna får du viss uppvärmning mycket långt in på hösten, och näring. De kan matas med torr wellpapp om det är för blött i lådorna. 

Berätta mer om kompostmasken! Hur då matar i lådorna? Ska den vara i jorden?

fishyerik

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 26 jul-09 kl 21:18 »
Jo det var så jag tänkte att den skulle leva i jorden, annars kan den inte värma jorden långt in på hösten. Kanske inte känns helt hundra om man odlar rotfrukter och är lite kinkig, men i övrigt borde den vara ett ypperligt hjälpmedel i sådana odlingslådor. 
Kött är delar av djur!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #16 skrivet: 26 jul-09 kl 21:24 »
Jag tror att du borde kunna odla i princip vad som helst, dock med den brasklappen att du kan bli tvungen att se dig som om i en eller några odlingszoner kallare klimat eftersom pallarna kommer att vara betydligt mer utsatta för vinterkyla om du inte skyddar dom ordentligt.

Blir det verkligen så? Lådorna borde väl värmas upp snabbare än marken på våren?

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #17 skrivet: 26 jul-09 kl 21:49 »
Det är kanon att plantera så. Jag har satt 2 pallkragar med potatis.... vi har slått vad om att det kommer bli mycket i mina lådor då jag har byggt flera på höjden. fördelen är att det är lätt att hålla rent från ogräs också.
Melon är kanon med ett " fönster" över som du kan öppna. Blir drivbänk då
Lycka till
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

fishyerik

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 26 jul-09 kl 23:06 »
Blir det verkligen så? Lådorna borde väl värmas upp snabbare än marken på våren?

Härdighet handlar ofta till stor del om hur kallt växterna tål som kallast, och för många växter handlar det om hur kallt rötterna får det. En låda kyls från alla håll.
Kött är delar av djur!

Gunilla0

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 27 jul-09 kl 06:53 »
Det kommer att vara ett litet mellanrum mellan lådans botten och marken. Där kanske man kunde lägga något, halm eller löv tex för attt skydda mot kyla. för att skydda träet (vill kunna ha lådorna länge) tänkte jag fodra väggarna med markväv. kanske kunde man ha ett isolerande skikt mellan markväven och träet. Jag har tidigare virat liggunderlag om stora krukor med rosor inför vintern. Det isolerar bra. Funderar på att köpa billiga liggunderalag på Claes Olsson att isolera med. Sen kan man ha bubbelplast som tak på våren när man har sått. Det vill till att jag odlar i de här lådorna ett par år för att de ska löna sig. De blir inte helt gratis att tillverka.

Potatisodlingen verkar intressant. Berätta hur skörden blir sen.

Jag har inget emot maskar. Tvärtom. Tycker att det verkar jättespännande. Har ingen erfarenhet av kompostmaskar bara. Tänkte du att de bara skulle leva i jorden eller ska jag också mata dem med något där?

Jag får bygga min lådträdgård lite i taget för att grannarna ska hinna vänja sig. Sen tänkte jag att jag kunde ta den med mig om jag flyttar.
Om jag skaffar en bil med ett bra flak kunde jag ju bli nomad  ;D.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser