Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lådor 70x100. Vad funkar? Vad funkar inte?  (läst 6506 gånger)

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
SV: Lådor 70x100. Vad funkar? Vad funkar inte?
« Svar #20 skrivet: 27 jul-09 kl 09:38 »
Härdighet handlar ofta till stor del om hur kallt växterna tål som kallast, och för många växter handlar det om hur kallt rötterna får det. En låda kyls från alla håll.

Ah, det har du så klart rätt i. Jag tänkte mest på grönsaksodling, men för perenner blir det ju annorlunda.

fishyerik

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 27 jul-09 kl 10:30 »
Jag tror att det är enklare att vad gäller perenner hålla sig till sorter som klarar sig i några odlingszoner kallare, eller iaf inte investera alltför mycket i de som har som gräns där du bor än att helt isolera lådorna. Du får helt klart en viss förbättring om du förhindrar att det blåser fritt i utrymmet under. "Ettåringar" som de flesta grönsaker märker ju aldrig av vintern, så de påverkas ju inte, mer än möjligtvis att du kanske kan starta lite tidigare så som Soshila sagt, eftersom lådorna kan värmas fortare på våren.

Och maskarna hade jag tänkt att du skulle mata, de äter dött material, så som kompost eller som sagt wellpapp. Kompostmaterial bör man inte lägga ner i för stora bitar. Vad du får av maskarna är alltså näring och lite värme. Det finns mycket att läsa om kompostmask.
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Gunilla0

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 jul-09 kl 11:26 »
Jag tänkte ha ettåriga grönsaker och bärbuskar. Bärbuskar tål ju ofta ganska kalla odlingszoner. Perenner, som prydnadsväxter, har jag redan i "markfasta" rabatter och jag tänker inte slösa lådutrymme på dem. Det där med maskarna blev jag faktiskt intersserad av. Har du något boktips? Annars kan jag googla.

fishyerik

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 27 jul-09 kl 12:09 »
Jag har googlat till mig information om maskarna tidigare, det har pratats en del om dom här på alternativ också. Det traditionella är att ha komposten separat och gödsla med den när den är "klar", jag tycker det mest verkar innebära extraarbete att ha en låda bara för dom, dessutom får man ju näringen hela tiden och lite utspridd om man har maskarna direkt i odlingslådan. Eftersom jag inte känner till någon som provat att medvetet odla mask i odlingslådorna skulle jag börja med en rimlig mängd och mata i ena ändan av lådan, och gärna med växter man ser skillnad på ganska snabbt, så man kan se om växterna växer bättre, vilket de borde göra. 
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #24 skrivet: 27 jul-09 kl 12:42 »
Kolla om det inte finns någon som har gamla pallkragar i närheten där du bor. De funkar kanon och är lätta att bygga på höjden.

Skall berätta om potaisesen senare
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

karsan

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 28 jul-09 kl 23:21 »
Jag har så mycket problem med sniglar att jag odlar en del jordgubbar i odlingshinkar på balkongen. Provade att låta en stå på balkongen under vintern, en annan fick övervintra nedgrävt i ett odlingsland. I den som stod på balkongen dog alla jordgubbsplantor, i den andra klarade sig allt fint.  Detta gäller också Stockholmstrakten.

Varning alltså för vinterförvaring på balkong. Även om jorden i ett odilingsland också fryser blir det nog inte lika kallt där som luften i en köldknäpp där kylan tränger in i en behållare på balkong.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #26 skrivet: 29 jul-09 kl 00:21 »
Om man hade isolerat hinken med jordgubbarna i ordentligt runt om, lindat in i gamla täcken, tidningar, frigolit, säckväv eller något, hade det kunnat fungera då?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Gunilla0

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 jul-09 kl 11:25 »
Om man hade isolerat hinken med jordgubbarna i ordentligt runt om, lindat in i gamla täcken, tidningar, frigolit, säckväv eller något, hade det kunnat fungera då?

Det tror jag. Jag har odlat rosor i kruka förut. Ett år isolerade jag dem så bra att inte bara rosorna utav även ohyran överlevde och frodades lite för mycket. Nästa år isolerade jag inte krukorna alls och då dog rosorna.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #28 skrivet: 29 jul-09 kl 22:44 »
Nu har jag plockat upp potatisen i mina lådor och det blev jätte bra.
Stora fina potatisar som skall ätas imorgon.

Nu har jag sått dill i 1 och 3/4 lastpall. resten fick bli rädisor i .

Skriver hur det gått senare.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 29 jul-09 kl 23:14 »
Nu har jag plockat upp potatisen i mina lådor och det blev jätte bra.
Stora fina potatisar som skall ätas imorgon.

Nu har jag sått dill i 1 och 3/4 lastpall. resten fick bli rädisor i .

Skriver hur det gått senare.

Härligt! Hur stora lådor har du till potatisen?

Radar

• Jämtland
« Svar #30 skrivet: 30 jul-09 kl 12:30 »
Jag har gjort ett par sådana lådor du tänker dig med lastpall i botten och lite upphöjd från marken så att man lätt kan komma åt att rensa osv.
Förra sommaren satte vi en tuva gräslök köpt på affären. Den klarade vintern utmärkt. Odlingszon 7 eller möjligen 6 där vi bor.

I sommar har vi använt dem till att sätta sticklingar från röda vinbär i den ena och en liten rabarbertuva vi delade på i den andra. De ska sättas ut nu i veckan där vi grävt och fräst. Samtidigt passade vi på att slänga i 15-20 st daggmask i varje låda. Vi får se hur de påverkar klimatet i lådorna.
När detta är gjort blir det nog sticklingar från både röda och svarta vinbär som får sitta över vintern. Om de överlever sätter jag ut dem till våren.

I botten på lådorna borrade jag några hål. Sedan klädde jag dem invändigt med byggplast och stack ner plaströr i hålen. Plaströren sticker upp några cm ovanför botten. Om detta är ett bra sätt vet jag inte. Det verkar ha fungerat hittills.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 30 jul-09 kl 14:33 »
Här får man ju den ena bra idén efter den andra! Byggplast var smart. Då slipper man ju köpa markväv. Här bygger de ju överallt och skräpar de ner utanför byggena (vilket de gör) så får de allt skylla sig själva.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 30 jul-09 kl 22:32 »
Väv är bäst då plasten blir för tät där det inte är hål.

Jan lindgren

« Svar #33 skrivet: 31 jul-09 kl 20:34 »
Hej!
Det går utmärkt med tät plast till botten. Jag har ca 100 löpmeter med upphöjda bäddar med tät plast som underlag.
MVH
Jan

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 01 aug-09 kl 00:10 »
Ok jag ger mig men trodde att vattnet stannade i och då kunde det ruttna i stället.

Man lär så länge man lever ;) ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 3 användare
Ollefund, långfot, Nannanas

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser