Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En bra sällskapshund  (läst 13194 gånger)

Hönan

En bra sällskapshund
« skrivet: 19 jul-09 kl 17:16 »
Hej!
Funderar på att skaffa mig en sällskapshund. :)
Den ska vara liten/mellanstor, ha kort hår, sällskaplig och inte ha för stora aktivitetsbehov, vad kan ni rekommendera för ras som passar in på det jag söker
Mvh
Helène
hönstokig! Har blandrashöns på gården.

Gunilla0

• Gäst
SV: En bra sällskapshund
« Svar #1 skrivet: 19 jul-09 kl 17:50 »
Sbiba passar in på din beskrivning. Jag älskar den rasen och har en shiba själv. Shiban är cool och lite självständig, men ändå mycket tillgiven och kelig. Kan bli lite av enmanshund. Det är inte en hund som springer fram och hälsar på alla den möter. Shiban är en urgammal japansk hund med bakgrund som jakthund, men de senaste decennierna har man avlat på sällskapstalanger och utseende. Shiban är en av de allra friskaste raserna enligt Agrias statistik och ligger i den lägsta försäkringspremieklassen. Det är inte en hund som måste arbeta och aktiveras hela tiden, men jag tycker ändå att den har ett relativt stort motionsbehov. Det är bra att jobba hårt med inkallning så att man kan ha sin shiba lös. Jag får ofta kommentarer om att min hund är söt och en gång om dagen ungifär får jag höra att hon ser ut som en räv, så varning för att ha shiban lös i skogen under rävjakten. De flesta shibor är oerhört intresserade av att jaga råttor så de kan göra nytta på det viset också. Shibor är vänliga mot människor men kan ofta vara lite "malliga" mot andra hundar. Särskilt om man har en hanhund är det viktigt att vara en tydlig ledare. Men en som är mjuk samtidigt. Min shiba är 41cm hög och väger 11kg. Hon anses vara en aning för stor för att vara tik.

Vill du läsa mer och se på shibabilder kan du gå in på
http://www.shibainfo.com

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #2 skrivet: 19 jul-09 kl 18:10 »
Hej!
Funderar på att skaffa mig en sällskapshund. :)
Den ska vara liten/mellanstor, ha kort hår, sällskaplig och inte ha för stora aktivitetsbehov,
Mvh
Helène

Tycker det låter som ett marsvin skulle passa dig bra ;)
Har man inte möjlighet att lägga ner mycket tid på sin hund så har man snart ett osällskapligt (kanske ilsket) nervknippe oavsett vilken ras man har.
En chihuahua har samma behov som en Grand danois fast inte lika långa stunder i stöten. Maten blir mindre, promenaderna kortare men de behöver ändå aktiveras(fast på olika vis) för att bli en sällskapliga hundar.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #3 skrivet: 19 jul-09 kl 18:15 »
Tycker det låter som ett marsvin skulle passa dig bra ;)
Har man inte möjlighet att lägga ner mycket tid på sin hund så har man snart ett osällskapligt (kanske ilsket) nervknippe oavsett vilken ras man har.
En chihuahua har samma behov som en Grand danois fast inte lika långa stunder i stöten. Maten blir mindre, promenaderna kortare men de behöver ändå aktiveras(fast på olika vis) för att bli en sällskapliga hundar.
Anette

Måste vi få sådana kommentarer på varenda jädra hundtråd? Jag tror dem flesta fattar att man inte skaffar hund för att ha som prydnadskudde, och om inte kan man ju läsa de andra miljarders trådar på det temat! Till slut är det väl ingen utom Skogsmullan som orkar skriva något här!! Skärp er!!
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Gunilla0

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-09 kl 18:33 »
Jag håller med Nilsegården och är också jättetrött på den typen av snorkiga inlägg som Jonny & Anette har skrivit. Hönan skriver att hon inte vill ha en hund som har för stora aktivitetsbehov och visst tusan är det skillnad mellan aktivitetsbehovet hos en bordercollie och hos tex en shiba. Hönan har väl inte skrivit något om att hon inte tänker aktivera hunden alls? Själv älskar jag spetsar, men skulle inte kunna leva upp till siberian huskyns drag och motionsbehov eller de renodlade jaktspetsarnas behov. Jag valde medvetet och efter moget övervägande en shiba och det passar perfekt. Jag och min shiba ger varandra ett jättebra liv.

Lycka till Hönan!

Birgit

« Svar #5 skrivet: 19 jul-09 kl 18:46 »
Och jag vidhåller att en Isländsk fårhund är toppen ;) Glad, positiv, vill alltid vara med och behöver inte jobba en massa. Bra på att vakta höns också, mot räv och duvhök t.ex. Följer med in, somnar snällt i soffan o.s.v.
Följsamma hundar som kan gå lösa! Spetshundar dessutom ;D

Wobbeke

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-09 kl 19:09 »
Hejsan!!

Roligt att du vill skaffa hund! Men en varning; antinge blir man fast, eller så tröttnar man. Det är lättare att fastna i hundträsket, men jag kan verkligen rekommendera det!! Du får jättegärna skriva lite mer om vad du tänkt göra med hunden, så blir det lättare att komma på raser. Du skriver sällskapshund och i den potten finns det mycket att välja bland. Om det är någon hundaktivitet du är lite intresserad av så titta efter raser som också har något av det intresset i sig. Några hundar som jag tror passar in på din beskrivning är väl jack russell och kanske Dansksvensk gårdshund. Du kan kolla upp om dessa verkar intressanta. Om du kan tänkta dig att skippa den korta pälsen så finns det många riktigt trevliga hundar. Om du är lite intresserad av att lära hunden konster så kan en pappilon eller en bichon frisé vara något. Jag tror att Pappen inte kräver så mycket pälsvård, men det gör dock bichon frisén tyvärr. Jag är själv förtjust i spetsar och kanske skulle välja, efter Papilonen, någon av de tyska spetsarna. Men spetsar är så väldigt envisa ibland. Har själv två samojeder. Själv skulle jag välja en lättlärd ras, eftersom de är mycket lättare att lära saker och man slipper i regel bråka om allt. Lättlärda raser är papillon och schäfer, men en schäfer kan behöva mycket motion, så skaffa inte en sådan om du vill jobba.(jag vet att alla schäfrar inte är sådana,men det är bättre att förutsätta att den behöver jobba så man slipper bli besviken när  hunden äter upp ens katter för att den inte fått utlopp för sin energi)

Knepet är att ge hunden mentalmotion, om man inte vill rasta den så mycket. Det räcker med att lägga en godis i en igentejpad papprulle eller lära den någon onödigt som vacker tass. Lättlärda raser är mycket lättare att forma, enligt mig, men kan också behöva mer stimulans för att inte hitta på saker. Själv skulle jag köpa en papillon eftersom de är så fina och lättlärda. Det fnns många fler raser med samma egenskaper. Men lättlärdhet skulle jag rekommendera. Låna en hundraserbok på bibban och kolla i den. Det är viktigare med en hund som mentalt passar dig och din aktivitetsnivå än en hund som är snygg. Har själv en schäfer som jag inte tycker är så vacker, men vilken gud han e på att göra som jag vill. Mina samojeder har alltid tonsårsproblem jämfört med honom.

Roliga saker man kan göra med en hund, utan att vilja bli för seriös:
Leka hinderbana i skogen eller trädgården
Lära den en massa roliga saker som vacker tass eller att rulla
Spåra i trädgården
Leka med leksaker
Drag och att bära saker(väldigt praktiskt om man inte vill gå sju mil)
Cykla, jätteroligt!
Leka gömme i trädgården

m.m.

Man kan lära en vovve precis vad man vill! Man måste inte lära sin hund att gå fint i koplet, även om det är praktiskt. Man kna lära den att spela död istället. Eller att hitta svamp. Eller så leker man bara, vilket jag verkligen rekommenderar om man vill ha en hund som är det minsta intresserad av en. Hoppsan, nu vandrar jag iväg.
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #7 skrivet: 19 jul-09 kl 20:32 »
Jag har en mops. Det är helt enkelt en underbar sällskapshund. Sedan 4000 år tillbaka har den avlats för att roa sin omgivning. Så det är det den gör. Den lär sig vad din familj tycker är kul och sedan gör den det.
Lika överraskande varje dag, för den håller sig med nya material hela tiden. Min egna hund är 4 år och jag känner att jag aldrig kommer veta var jag har den lilla clownen.  :-*

En hundras som jag kommer skaffa i framtiden är Griffon bruxelle, Petit brabancon, Griffon belge. Det är en och samma ras, men ändå 3 olika raser. De kan födas i samma kull, men registreras som olika raser beroende på hårlag.
Det är en mer följsam hundras än den envisa mopsen, men med samma humor.

Detta är såklart en smaksak om vad man gillar för sällskap. Jag älskar verkligen dessa fula hundar som ändå är så stolta att de kan spricka. Små och enkla att ta med sig överallt, glada, humoristiska och lojala in i döden.

Hönan

« Svar #8 skrivet: 19 jul-09 kl 20:52 »
Tack för era tips! :)
Klart att jag begriper att en hund behöver motion,det är en av anledningarna till att jag vill ha en hund för att få sällskap på mina dagliga motionsrundor, men jag har inte tid att gå flera mil om dagen efter som jag jobbar också.

Blev lite förtjust i rasen bichor havanais tror jag den hette och den ska visst inte fälla hår heller, någon som har erfarenhet av denna ras?

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
« Svar #9 skrivet: 19 jul-09 kl 22:06 »
En kompis till mig har en sån, fruktansvärt ettrig liten sak. Tror hon kan ta min Tulla som är 10 ggr så stor. Skäller hela tiden. Men det är klart att det är individuellt som hos alla andra raser. Ska visst vara bra för allergiker
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #10 skrivet: 19 jul-09 kl 22:30 »
Antar att ni störde er på första meningen i mitt inlägg men la ni märke till den lilla blinkande gubben i slutet på meningen?
Det jag menar är att TS vill ha tips på vilken ras hon ska välja och det enda hon igentligen kan styra själv är storleken på hunden när den är vuxen. Man väljer helt enkelt den ras man fastnar för efter att ha läst på om rasen ifråga men inte ens då kan man vara säker på att hunden blir som man själv vill/önskar. Alla hundar är en egen individ oavsett ras och i slutänden så är det ändå den som håller i kopplet som styr hur hunden slutligen blir.
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

glim

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 19 jul-09 kl 22:59 »
Svar till hönan! Om du inte vill och hinner gå och cykla så mycket med din tänkta hund, så ta med den så mycket som möjligt på allt du gör. Dels blir hunden van vid det mesta och den får väldigt mycket mental stimulans. Mina hundar är tröttare av att vara med och shoppa eller då ochdå kunna vara med på jobbet, än om jag tex. cyklar 5-6 km med dom. Det ena behöver inte utesluta det andra. Besök hos andra och av andra människor och barn brukar också trötta dom. Nya miljöer är bara nyttigt för hundarnas hjärna. Blir hunden van från början att vara med , brukar det sällan vara nå`t problem.
Mina hundar älskar tex tågresor.

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 19 jul-09 kl 23:15 »
Många av sällskapshundarna är även "larmhundar". Det har varit en av de små behändiga hundarnas arbetsuppgifter att säga till om att någon försöker ta sig in. Man kan läsa historiska skrifter om små knähundar som uppmärksammat bakhåll och andra obehagliga överraskningar. Detta är alltså något de har blivit uppskattade för och som har avlats på.

Idag är det inte lika uppskattat och många tror till och med att småhundarna är ouppfostrade för att de skäller mer än större.
Nej. Det är inte konstigare än att vallhundar vill valla, jakthundar jaga och att vakthundar bli vaksamma när de ser något som inte borde finnas på deras område.

Boerlady

« Svar #13 skrivet: 20 jul-09 kl 09:01 »
boston terrier,fransk bulldogg ,bull terrier,vanlig och miniatyr)
är de jag skulle rekomendera.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 20 jul-09 kl 14:19 »
Dansk-svensk gårdshund kanske?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 20 jul-09 kl 15:38 »
Jag har en mops. Det är helt enkelt en underbar sällskapshund. Sedan 4000 år tillbaka har den avlats för att roa sin omgivning. Så det är det den gör. Den lär sig vad din familj tycker är kul och sedan gör den det.
Lika överraskande varje dag, för den håller sig med nya material hela tiden. Min egna hund är 4 år och jag känner att jag aldrig kommer veta var jag har den lilla clownen.  :-*
Jag älskar också mopsar :)
Vi hade anhöriga på min arbetsplats som kom flera gånger i veckan och hade med sin mops, vi hade glädjen att få "följa" den från valpstadiet och i flera år framåt, en helt underbar hund! Alla var helt förtjusta i den, gamlingar och personal.
 Familjen som ägde den hade "alltid" haft mopsar och deras hundar hade följt med på en massa "äventyr" som fjällvandringar osv.
 Nån gång i livet vill jag också ha en mops.
             Mvh
          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Wobbeke

• -
« Svar #16 skrivet: 20 jul-09 kl 16:06 »
Jag måste också erkänna att jag varit sugen på en mops. Ni förstår, det här med kläder på hundar är så fulsnyggt att jag inte kan låta bli att gilla det lite. Speciellt efter att ha titta på en sida för ägare till chines crested, naken hundar. Gud vad de djuren ser ut, men vilka söta kläder. Jag kunde inte låta bli att klä på Bessa, min samojed, och hon blev så förnärmad. Hon vägrade ta ett steg med kläderna på och tittade med hatiska ögon på mig: Varför gör du det här mot mig?!  ???

*skrattar* Hon va så himla rolig!
Bor offgrid och startar upp mitt eget lilla lantbruk med biodling, får, grisar och grönsaksodling.

Hönan

« Svar #17 skrivet: 21 jul-09 kl 21:10 »
Tack för alla tips! :)
jag har inte bestämt mig för någon ras ännu, vi får se vad det blir ;)

Xanna

• ingenting är omöjligt!
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 21 jul-09 kl 21:24 »
Tack för alla tips! :)
jag har inte bestämt mig för någon ras ännu, vi får se vad det blir ;)

Läs på. Ring sedan rasklubben och se vilka uppfödare som finns i närheten.
Jag har åkt och hälsat på flertalet uppfödare bara för att få träffa rasen. Än så länge har jag aldrig råkat ut för någon som inte haft lust att vara representant för sin ras.
Ta med fikabröd och sätt dig sedan ner och känn på hundarna, se på dem och lyssna på vad uppfödaren har för nackdelar och fördelar.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jul-09 kl 22:44 »
Det är en härlig samling raser du har fått tips om. Det jag definitivt skulle göra om jag var du är att kolla upp hälsoläget i rasen innan jag bestämmer mig. Bland de små sällskapshundarna finns det många väldigt friska raser men även raser med enorma hälsoproblem. Du kan kolla med rasklubbarna, kennelklubben och inte minst försäkringsbolagens statistik över veterinärvårdsförsäkringarna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 2 användare
torbjorn, limma

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser