Idag har jag grottat ner mej i konservering. På "Konservskolan" avsn.1 på Youtube säger tjejen att det absolut INTE går att konservera i ugnen, och så förkarar hon varför, om att det blir för torrt och därför inte kan uppnå tillräckligt hög temp, ungefär. Hon säger en massa om burkarna också. Jag har aldrig konserverat något men ska nog göra som hon säger, när jag kör igång.
Du kanske kör vattenbad i ugnen, vad vet jag? Ville bara berätta 
Ett gott råd är att INTE lita på Youtubeklipp för sådana här frågor. Mer pålitliga råd om hemkonservering kan du hitta i vilken som helst skolbok i hemkunskap och liknande ämnen från 1950-60-talet. Det räcker alltså med att gå upp på vinden och gå igenom lådorna med sparade skolpapper från ett par generationer tillbaks.
Se också upp med amerikanska källor, det händer alldeles för ofta att det blir fel när temperaturer ska räknas om fram och tillbaks mellan °F och °C.
Ett annat sätt att undvika botulism är att se till att den kemiska miljön i konserverna är sådan att bakterierna (clostridium) inte kan föröka sig. Dvs i praktiken antingen tillräckligt lågt pH-värde eller tillräckligt hög salthalt.
Wikipedia har också en del att säga om saken, som vanligt verkar den tyska sidan mest innehållsrik.
https://de.wikipedia.org/wiki/Botulismus