Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservering  (läst 18366 gånger)

Konserv

  • Gäst
Konservering
« skrivet: 20 jan-06 kl 16:39 »
Jag gillar den hermetiska inkokningen och skaffade i höstas på annons en nätt konserveringsapparat av märket Kungsör tilsammans med bland annat 24 kvartsliters burkar från Surte glasbruk i originalförpackning. Gummiringar följde med i en påse med potatsismjöl. Pris 100kr!!!
Jag har hittills med lyckat resultat konserverat bär, svamp och ratatouille, de båda senare blir avgjort bättre än vid infrysning.
Mitt enda problem är att hitta nya gummiringar till de större burkar jag sedan tidigare har - det är burkar både med och utan fals, några minst 80 år gamla. För de olika typerna fanns förr  röda respektive gröna ringar - olika mjuka, olika breda?
Kan någon tipsa mig om riktiga sådana - de som finns tycks passa bara till moderna glasburkar, antingen man söker dem hos Kuntze i Stockholm eller i CookShop-affärerna.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #1 skrivet: 22 jan-06 kl 19:22 »
Jag är uppväxt med konserverad mat. Salig mamma använde sig av den tekniken då familjen var stor och frys saknades. Modern nyttjade tvättgrytan - pannmurn eller murpannan till att konservera in grönsakslandets nyttigheter. T.ex ett 50-tal burkar rödbetor som gick till bra i trädgårdslandet. Leverpastejen var utsökt kommer jag ihåg.

På senare år har jag tillämpat konserveringstekniken själv. Den går ju ut på att ångan i burken tränger ut all luft (ångan innehåller nästan bara vatten). När sedan locket skruvas på snabbt innan burken börjat svalna, kommer ångan att kondensera och det bli lufttomt i burken (vakum).

Nu har jag ju inga gammaldags konserveringsburkar kvar utan använder glasburkarna som man får i överflöd när man köper konserver i affären.

Jag använder mikron ibland när jag gjort en liten syltsats som inte går åt direkt. Sylten hälls så hett som möjligt i burkarna och plåtlocken skruvas på men inte så de tätar. Burkarna ställs in i mikron några minuter så det börjar bubbla i burkarna och några kokar över lite. Då tar man burk för burk ur mikron med en trasa för att inte bränna sig och skruvar på locken.

Så har man sylt i några år som inte jäser eller möglar.

Har man ingen mikrovågsugn kan en stor gryta användas där lite vatten på botten får burkarna att koka på liknande sätt som i mikron.
« Senast ändrad: 22 jan-06 kl 19:25 av ollebolle »

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Konservering
« Svar #2 skrivet: 22 jan-06 kl 20:27 »
Jag hermetiserar en del saker (mest tomatsås, grönsaksröror m.m.)  i vanliga konservglas och då gör jag såhär.

Fyller burkarna till 1-1,5 cm under kanten med kokande sås.

Skruva på locket och koka dem 10 minuter.

KLART !

Om innehållet i burkarna är kallt när man fyller på måste man koka burkarna betydligt längre, kanske en timme innan hela innehållet är steriliserat, små burkar kortare, stora längre. Evt. får man offra en burk och kolla tempen på den för att se om hela "koket" är klart. anteckna tiden så slipper du offra nåt nästa gång du hermetiserar samma storlek av burkar.  

Locket är konstruerat så att övertrycket pyser ut men när den kallnar suger locket fast direkt och ger den typiska "nedbuktningen" på locket som bevisar att ingen luft läckt in. Även glaskonserver med gummiring hermetiseras ju med locket på. Tror inte dom skuvar på locket EFTER hermetiseringen i konservfabriken, burkarna autoklaveras under hög temp och tryck i ånga med locket på.

Mikrovågsungn funkar säkert bra, har inte provat, bara inte locket gör nån skada, man ska ju undvika metallgrejer i micron.  

Som jag ser det en oslagbar metod vid småskalig konservering och jag håller med Konserv om att resultatet ofta blir mycket bättre än vid infrysning.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Konservering
« Svar #3 skrivet: 22 jan-06 kl 20:32 »
Beställ en katalog från "Flaskor och Burkar" i Eslöv om ni ska koka in mycket eller funderar på att konservera och sälja, kanske inte så kul i gamla begagnade burkar. Dom säljer både till företag och privatpersoner och har ett stort sortiment av glasförpackningar.

Flaskor & Burkar
Lundavägen 6, Box 157,
241 22 Eslöv
Telefon 0413-557799
Fax 0413-61132
E-post flaskorburkar@telia.com

/Anders

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #4 skrivet: 22 jan-06 kl 21:36 »
Och leverpastejen! Mums - ska fråga syrran om hon har mammas recept. Kommer ihåg att jag någon gång nallade en burk i källaren och smällde i mig hela innehållet på fastande mage.

Ska åka förbi handlarn och köpa lite lever och vad det nu ska vara och fixa till några burkar.

Plåt i mikron går faktiskt bra om det inte täcker för stor del av det som ska värmas. T.ex går det bra att värma mat i låga aluminiumformar.
 
Jag har inte vågat skruva åt burkarna men det går säkert bra då det ju är stor yta som skjuter upp locket när ångans tryck ökar. Å andra sidan om man är rädd för explosion så är det inte något som försämrar konserveringen om det går några sekunder innan locket skruvas åt lite hårdare då ångan pyser en stund sedan mikron (eller grytan) slutat värma .

Den som vill konservera i stor skala får snart snits på påskruvningen så inga burkar går sönder även om de skruvas åt lite lätt. Har man en panna som ger ånga kan det bli en konservindustri ganska enkelt. Då kan alla burkar sättas i ett skåp och ångan får jobba lämpligt länge. På så sätt kan man kanske redan förpacka burkarna i transportlådan, spruta in ånga och sedan låta dem stå kvar tills de hämtas till försäljning.

Nu vet jag vad jag ska bli när jag blir stor.

Leverpastejfabrikant!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Konservering
« Svar #5 skrivet: 25 jan-06 kl 16:12 »
Fyller burkarna till 1-1,5 cm under kanten med kokande sås.

Skruva på locket och koka dem 10 minuter.

KLART !

Hmm... Det borde väl funka med saftflaskor också...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Konservering
« Svar #6 skrivet: 25 jan-06 kl 16:43 »
Hmm... Det borde väl funka med saftflaskor också...?

Jupp.    ;D
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #7 skrivet: 25 jan-06 kl 19:37 »
Konserveringen innebär alltså att så mycket som möjligt av luften skall pressas ut av ångan som kommer av fukten i den konserverade produkten. Det kan alltså ta några minuter innan ångan blåst ut luften. Det kan vara bra att ha lite extra vatten i produkten då en del ju blir ånga vid konserveringsprocessen.

Ju mindre luft i flaskan/burken dess snabbare går det förstås. Jag gjorde min leverpastej och konserverade i några burkar. Först i ugnen och sedan i mikron (då jag inte vet om gummiringen i plåtburken står emot ugnsvärmen) några minuter. Burkarnas lock säger klick när burken kallnat några grader.

Att en stor del av luften försvunnit ur burken och vakumet börjar byggas upp kan man se på att det fortsätter att bubbla i burken. Vid lägre tryck kokar vatten så det kokar alltså fortfarande fast man kan hålla i burken utan att bränna sig.

Bubblar det i burken och du kan hålla den i handenså har nog konserveringen lyckats. Saft är ju extra lätt att konservera då det är lite luft längst upp i flaskan.

Bra att slippa konserveringsmedel! Har man många flaskor kan man ställa dem i en hög kastrull och låta dem stå lite extra länge med kapsylerna lite lätt åtdragna så att ångan kan slippa ut utan att flaskorna spricker av övertrycket.

Pastejen blev kalas!
« Senast ändrad: 25 jan-06 kl 21:18 av ollebolle »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Konservering
« Svar #8 skrivet: 26 jan-06 kl 13:10 »
Ollebolle:
Jag funderar på att göra egen leverpastej, jag har hört att det går att frysa in. Men hur gör du med burkarna, jag menar... skedar du i den eller är konsistensen lös...?
« Senast ändrad: 26 jan-06 kl 13:11 av Nettus »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #9 skrivet: 26 jan-06 kl 21:57 »
Den gick att hälla i. Jag tog receptet på bredbar pastej i Vår Kokbok som koppra har givit ut i alla år. Fick inte tag i morsans respekt men jag tror den smakade något ditåt. Jag tog i lite extra ansjovis och sen glömde jag allt margarinet men det blev OK ändå. Jag tog blandköttfärs i.st.f bara nötkött så där fick pastejen fettet ändå. Kalas!

Men du - konservera så kan du ha den längre tid och den blir inte grynig som den tydligen kan bli om man fryser. Konservering skyddar från härskning tydligen. Ingen oxidering då syret är borttaget genom konserveringen.

Vanliga glasburkar från t.ex små senapsburkar eller gurkburkar. Var försiktig med gummiringen den kanske inte tål hög värme. Kokning tål den så har du ingen mikro - ställ burkarna i en stor gryta med några cm vatten, lock på stora grytan och låt burkarna stå hellre för länge än för kort med locken lätt åtdragna. Kolla efteråt att alla lock har knäppt till i nedåtläge.

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #10 skrivet: 26 jan-06 kl 22:22 »
Jo den här pastejen skulle man sätta in i ugnen men kunde också kokas. Då får man visserligen ingen färg överst men det spelar ju ingen större roll. Då kan man nog koka den färdig i kastrull med vatten och locket på. Man kan ju prova att sätta på locken på burkarna från början lätt åtdragna. Pyser det ut pastej kan man ju ta bort locken på burkarna och vänta med dem tills sista kvarten eller så.

Ska testa detta också.

Jag gjorde mat till jobblunchen också. Köttfärssås och pasta i lagoma burkar. Klar på 2-3 min i mikron då maten inte är frusen.  Testade en idag på jobbet och det slank ner.


Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Konservering
« Svar #11 skrivet: 27 jan-06 kl 11:02 »
I det recept jag har, ska den gräddas i vattenbad i svag värme 1½-2 timmar. Tror du det går att koka den i burkar i en stor gryta på spisen?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #12 skrivet: 27 jan-06 kl 12:17 »
Javisst. Lägg på ett lock på stora grytan och vatten till 1/3 av burken ungefär. Koka på svag värme.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Konservering
« Svar #13 skrivet: 28 jan-06 kl 12:11 »
Men då måste ju pastejen vara bredbar... Annars är den svår att få upp ur burken...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #14 skrivet: 28 jan-06 kl 18:08 »
Ja det är en fördel. Receptet jag använde var ett sådant. Det stod att i och med att man använde varma ingredienser så blev den bredbar.

T.ex så strimlade man kött och lever och lade det i kokande vatten i en kvart. Då hade kastrullen tagits av plattan.
« Senast ändrad: 29 jan-06 kl 14:59 av ollebolle »

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Konservering
« Svar #15 skrivet: 29 jan-06 kl 11:55 »
Tack för tipset! Det här måste testas!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Konservering
« Svar #16 skrivet: 13 feb-06 kl 13:39 »
Varning vid konservering!

Jag gjorde leverpastej som jag lät grädda i ugnen direkt i glasburkarna. Sedan satte jag på locken lite lätt åtdragna och placerad dem i mikron för konserveringsfasen.

När jag nu ett par veckor senare skulle ta en burk för att lägga på mackan så var locket inte nedbuktat så jag anande ugglor.

Det luktade inte så gott nej!

Felet jag gjorde var att pastejen inte innehöll tillräckligt med vätska för att vattenångan skulle driva ut luften i burkarna.

Nästa gång ska jag koka pastejen direkt i burkarna med lock på  i en stor gryta med några cm vatten och grytans lock på. Så gjorde nog min mor (i stora tvättgrytan).

(Det kan gå i ugnen också om burklocken tål temperaturen).  Jag ska testa hur mycket gummipackningen tål.
« Senast ändrad: 13 feb-06 kl 16:16 av ollebolle »

sofia på gotland

  • Inlägg: 39
Re:Konservering
« Svar #17 skrivet: 25 okt-06 kl 21:52 »
Hoj, jag har hittat gummiringar!
Om det fortfarande är någon som är intresserad; alla kanske har gått över till skrunlockskonservering i micron vid det här laget?

Det finns ju konservglas i alla upptänkliga storlekar och former, därtill hör naturligtvis olika format på gummiring. De ringar som i storlek passar på de "patentlocksglasburkar" som fortfarande nytillverkas är lätta att få tag på, jag har sett dem på ICa, järnhandel och ÖB. Vita eller orange.

Av äldre burkformatstillhöriga ringar borde det väl ändå finnas tillverkning nån stans i världen, men tills vi hittar den orten har jag följande tips:

För riktigt udda, superstora och pyttesmå, format: be en bön

för de stora burkarna som jag helt ovetenskapligt kallar den äldsta typen finns det ett antal obrutna påsar att köpa hos Dunbodi lanthandelsmuseum på Gotland (kontakta mig så kan jag fixa det). Det är den gummiringsstorlek som gick under färgkod röd; burkarna har en mattslipad yta, en fals som locken vilar på, Locken är plana eller lite välvda och blanka på ovansidan, ofta med en tjusig infräsning av glasbrukets namn (tex SURTE, KOSTA). Locken har också en slipad kant.

De lite mindre ( i öppningen!) burkarna som jag uppfattar som lite yngre hade grön färg på ringarna. Om man försöker koka in med röda ringar, som näästan passar blir det inte tätt. Prova inte! De här burkarna har ingen slipad kant och glsbrukets namn ser liksom gjutet ut. SURTEs burkar är vanliga och de har cirkelräfflor på locket till den här modellen. Burkarna har en kant som metallbygeln snäpps under, inga ingröpta handtag som på de "röda" modellerna. Gröna ringar vet jag ingen som har till salu på rak arm men jag har bra tips på hur man letar! Hör av dig om du undrar!


 Det är olika byglar till de olika modellerna också, kan bli hopplöst rörigt om man har olika sorter i sin samling...

Jens Larsen

  • Inlägg: 49
    • -
    • Honungsigillet
Re:Konservering
« Svar #18 skrivet: 27 nov-06 kl 19:29 »

Felet jag gjorde var att pastejen inte innehöll tillräckligt med vätska för att vattenångan skulle driva ut luften i burkarna.


Jag är lite skeptisk till din teori om "tillräckligt med vätska". Enligt mig uppstår vakummet av att den _kalla_ luften expanderar och pyser ut när den värms. Om jag förstår din beskrivning rätt så ställer du in varma burkar med varmt innehåll och sedan sätter du på locket. Detta kan inte lyckas.

Värmen steriliserar då maten och det tar ca en timme för att värmen skall ha trängt in. Gör man som Petter beskriver i Åter och ger kött två timmar kan man vara trygg med att hela innehållet är genomkokt (och steriliserat).

När jag har fått burkar som inte hållt tätt måste jag låta de svalna ordentligt innan jag koker in dem igen.

Winnie

  • Inlägg: 175
Re:Konservering
« Svar #19 skrivet: 27 nov-06 kl 22:40 »
Om det är någon som är intresserad av instruktioner för konservering i vanlig ugn så kontakta mig för dok. MVH Patrik

sprithitler

  • Inlägg: 1059
    • Swedish survivalist.
SV: Konservering
« Svar #20 skrivet: 21 jul-11 kl 20:59 »
Så, var hittar man gummiringar till konservglas idag? finns det någon onlineförsäljare?
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Konservering
« Svar #21 skrivet: 24 jul-11 kl 17:18 »
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Siggi

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Konservering
« Svar #22 skrivet: 03 sep-11 kl 15:27 »
Och www.hus-modern.se. Hur många slags ringar som helst. Dock inte speciellt billiga.

carolasol

  • Inlägg: 2
    • Gästrikland
SV: Konservering
« Svar #23 skrivet: 28 jul-20 kl 19:44 »
Idag har jag grottat ner mej i konservering. På "Konservskolan" avsn.1 på Youtube säger tjejen att det absolut INTE går att konservera i ugnen, och så förkarar hon varför, om att det blir för torrt och därför inte kan uppnå tillräckligt hög temp, ungefär. Hon säger en massa om burkarna också. Jag har aldrig konserverat något men ska nog göra som hon säger, när jag kör igång.
Du kanske kör vattenbad i ugnen, vad vet jag? Ville bara berätta :)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Konservering
« Svar #24 skrivet: 28 jul-20 kl 21:26 »
https://www.cdc.gov/features/homecanning/index.html


https://nchfp.uga.edu/how/general/for_safety_sake.html


Länkarna beskriver riskerna med botulism vid hemkonservering och hur man undviker det.


Kort handlar det om att man behöver konservera vid 121+ C för att helt undvika risken för botulism. En annan möjlighet är att koka upp maten så den blir genomkokt efter att man tagit den ur konservburken för då förstörs giftet botulin som kan finnas i konserven.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Konservering
« Svar #25 skrivet: 30 jul-20 kl 13:07 »
Idag har jag grottat ner mej i konservering. På "Konservskolan" avsn.1 på Youtube säger tjejen att det absolut INTE går att konservera i ugnen, och så förkarar hon varför, om att det blir för torrt och därför inte kan uppnå tillräckligt hög temp, ungefär. Hon säger en massa om burkarna också. Jag har aldrig konserverat något men ska nog göra som hon säger, när jag kör igång.
Du kanske kör vattenbad i ugnen, vad vet jag? Ville bara berätta :)

Ett gott råd är att INTE lita på Youtubeklipp för sådana här frågor. Mer pålitliga råd om hemkonservering kan du hitta i vilken som helst skolbok i hemkunskap och liknande ämnen från 1950-60-talet. Det räcker alltså med att gå upp på vinden och gå igenom lådorna med sparade skolpapper från ett par generationer tillbaks.

Se också upp med amerikanska källor, det händer alldeles för ofta att det blir fel när temperaturer ska räknas om fram och tillbaks mellan °F och °C.

Ett annat sätt att undvika botulism är att se till att den kemiska miljön i konserverna är sådan att bakterierna (clostridium) inte kan föröka sig. Dvs i praktiken antingen tillräckligt lågt pH-värde eller tillräckligt hög salthalt.

Wikipedia har också en del att säga om saken, som vanligt verkar den tyska sidan mest innehållsrik. https://de.wikipedia.org/wiki/Botulismus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
xaelanar, skogaliten, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser