Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpsykologi?  (läst 32900 gånger)

Alva

• Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #140 skrivet: 01 mar-07 kl 18:44 »
Måste helt enkelt lägga in ett citat från artikeln av Per Jensen.

Det finns heller inget sakligt stöd för åsikterna att hundar som vaktar liggplatser, matplatser eller tuggben, eller hundar som morrar åt husse eller matte skulle vara offer för någon sorts oklara dominansförhållanden.

Som jag tidigare nämnt betyder dominans "företräde" i situationer av begränsade resurser. Ingenting annat. Eftersom det knappast är troligt att vi i våra familjer hamnar i situationer av konkurrens om Doggy eller Royal Canin med vår hund, finns det, som jag ser det, ingen som helst anledning att använda dominansbegreppet i samband med hundhållning och träning

Sunt tänkande tycker jag !

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 01 mar-07 kl 18:51 »
Domestication means that dogs don’t have to hunt for food, but they still have to work for food. When they’re little, puppies work for food by waiting for their mom. This is a form of psychological exercise, and it’s very important for a healthy state of mind.

I feed many dogs at the same time with no problems. Dogs that show calm-submissive energy get to eat first, and I won’t feed dogs that show negative behaviors such as aggression or nervousness. I wait until these dogs project calm-submissive energy before they get fed, much like their mom or pack leader would do.

Synd att du inte kan komma med något eget.

eftersom jag tror på hans metoder så ja,självklart kommer det från hans hemsida.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 01 mar-07 kl 18:52 »
What’s the same about a dog, an elephant and a horse? These animals all organize behind a leader.

Åter igen.....kom på något eget!

något eget? om det ändå vore såväl här i världen.
allting som du gör har någonannan redan gjort innan dig.

filurfigur

• Gäst
« Svar #143 skrivet: 01 mar-07 kl 19:05 »
Jag skrev OM jag var rik... jag är dessvärre inte det.

Och jag skulle nog hellre tipsa dig om Hundutbildningsgruppen. De har faktiskt en superbra kurs, som är på tre helger. Men vad den kostar i dagsläget vet jag inte. När jag gick för några år sen så kostade den ca 1000 kr per helg.

Fast en del av Hundens hus kurser är ju också bra. Har de inte någon kortkurs du kan gå?

Det är det trista med utbildning, att det alltid kostar. Men vet man att man har igen den kostnaden sen i livet så kan det vara värt valet man gör att lägga pengar på en utbildning, även om det kan kännas trist med tex CSN-lån.

filurfigur

• Gäst
« Svar #144 skrivet: 01 mar-07 kl 19:07 »
Men nu blev det fel ordning bland inläggen, när jag svarar på ett inlägg som plötsligt inte var där mer...  ;)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #145 skrivet: 01 mar-07 kl 19:10 »
Så tråkigt att diskussioner om hunduppfostran ofta spårar ur, eftersom det är ett himla intressant ämne...
 Jag har bara några små frågor till till Skruvmejsel: Vet ägarna till hundarna på ert dagis om vilka metoder ni använder och att ni "uppfostrar" deras hundar? Ingår det i dagisavgiften? Är någon i personalen utbildad? Jag tror jag skulle bli lite frustrerad om min hund uppfostrades enligt helt andra "metoder" än mina när den var borta utan att jag fick ett ord med i laget.
  Jag tror säkert att det behövs tydliga klara regler för problemhundar, men nu är ju fallet så att jag anser att mina  hundar  INTE är problemhundar, så tydligen har jag lyckats göra någonting rätt utan att kommunicera på hundspråk (väsningar), eller så är det jag som inte fattar att jag har problem....
Lindeús: En eloge till din sambo! Vilken metod använder hon???
                    Mvh
                 Charlotte
självklart vet dem att vi säger ifrån till hunden om den skulle betee sig dumt.
tex har vi hanar som revirpinkar inomhus, hundar som tuggar på väggar, hundar som inte tål andra hundar, hundar som muckar gräl.
vad ska vi göra då? låta två hundar ryka ihop och strunta i skadorna?
tyvärr har vi inte 25st rum och det är ingen ambition heller, hundar ska vara i grupp, men då måste dem kunna betee sig oxå.
just nu har vi en 4månaders korsning rottweiler/schäfer/labrador och tuffare hund får man leta efter, hon biter andra hundar i baken,hoppar på dem,skäller mm.
för att vi ska kunna ha någon ordning överhuvudtaget, så krävs det en ganska fast hand, men ingen ilska eller hårdhänthet!

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #146 skrivet: 01 mar-07 kl 19:11 »
eftersom jag tror på hans metoder så ja,självklart kommer det från hans hemsida.
Jo visst....Mycket utav det Cesar säger och gör tycker jag och min sambo också är bra....men när man citerar någon tycker jag nog att man bör säga det. För det har du väl råd med eller?

manna

• -
« Svar #147 skrivet: 01 mar-07 kl 19:18 »
tex har vi hanar som revirpinkar inomhus, hundar som tuggar på väggar, hundar som inte tål andra hundar, hundar som muckar gräl.

Det där låter för mig som hundar som egentligen inte borde vara på dagis överhuvudtaget. Alla hundar funkar inte bra i grupp, vare sig dessa är tillfälliga eller mer permanenta. Som ägare till en hund som ex tuggar på väggarna, skulle jag ordna en annan passning åt hunden. Och att tvinga hundar som inte tål andra hundar att vara på dagis, är ju inget annat än elakt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #148 skrivet: 01 mar-07 kl 19:19 »
Vill tillägga att vi även läser...Lars Fäldt...Anders Hallgren...går uppfödarutbildning....sätter ihop utbildningsmatrial om hundens anatomi....studerar våran egna flock och andra uppfödares flockar....Tror att man snart hamnar i en svår fälla om man focuserar på vad bara en peron säger och tycker. Man måste lita lite på sitt egna omdömme.  ;)

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #149 skrivet: 01 mar-07 kl 19:22 »
Det där låter för mig som hundar som egentligen inte borde vara på dagis överhuvudtaget. Alla hundar funkar inte bra i grupp, vare sig dessa är tillfälliga eller mer permanenta. Som ägare till en hund som ex tuggar på väggarna, skulle jag ordna en annan passning åt hunden. Och att tvinga hundar som inte tål andra hundar att vara på dagis, är ju inget annat än elakt.
Reagerade också på det att de biter på väggarna. Låter som en hund som behöver aktiveras kanske mer än de andra på dagiset. (en liten teori)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 01 mar-07 kl 19:23 »
Jag skrev OM jag var rik... jag är dessvärre inte det.

Och jag skulle nog hellre tipsa dig om Hundutbildningsgruppen. De har faktiskt en superbra kurs, som är på tre helger. Men vad den kostar i dagsläget vet jag inte. När jag gick för några år sen så kostade den ca 1000 kr per helg.

Fast en del av Hundens hus kurser är ju också bra. Har de inte någon kortkurs du kan gå?

Det är det trista med utbildning, att det alltid kostar. Men vet man att man har igen den kostnaden sen i livet så kan det vara värt valet man gör att lägga pengar på en utbildning, även om det kan kännas trist med tex CSN-lån.

kortkurser tror jag inte ett dugg på. lika lite som dem "utbildarna" som finns på brukshundsklubbarna. dålig kvalite` på dem flesta.
jag har träffat på 5st som är av samma skrot och korn och heller inte kan vika sig från vad dem tror på.
hundpsykologutbildningen är på 1,5år och på heltid.
när det gäller ytbildning tror jag på kvalite`.

filurfigur

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 01 mar-07 kl 19:26 »
kortkurser tror jag inte ett dugg på. lika lite som dem "utbildarna" som finns på brukshundsklubbarna. dålig kvalite` på dem flesta.
jag har träffat på 5st som är av samma skrot och korn och heller inte kan vika sig från vad dem tror på.
hundpsykologutbildningen är på 1,5år och på heltid.
när det gäller ytbildning tror jag på kvalite`.

Hundutbildningsgruppen har inget att  göra med brukshundsklubbarnas instruktörer. Om det nu var det du syftade på??!!

http://www.geocities.com/hundsam2001/hundutbildningsgruppen.html

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 01 mar-07 kl 19:26 »
vad ska vi göra då? det är ju ägaren som vill ha hunden på dagis och betala för det,hellre än att hunden är ensam 8 timmar eller mer. alla hundar funkar i grupp, men inte med alla hundar....vi har därför hundarna uppdelade...
ett rum med småhundar, ett rum med stora hundar och ett med blandhundar.
vissa hundar sitter ensamma i ett rum för dem klarar inte av vissa utav dem andra.

manna

• -
« Svar #153 skrivet: 01 mar-07 kl 19:32 »
vad ska vi göra då? det är ju ägaren som vill ha hunden på dagis och betala för det,hellre än att hunden är ensam 8 timmar eller mer. alla hundar funkar i grupp, men inte med alla hundar....vi har därför hundarna uppdelade...
ett rum med småhundar, ett rum med stora hundar och ett med blandhundar.
vissa hundar sitter ensamma i ett rum för dem klarar inte av vissa utav dem andra.

Ja, jag förstår att det inte är någon lätt situation. Jag har inget bra svar att ge, men jag tycker att det är dåligt av ägaren till en hund som uppenbarligen, av en eller annan orsak, mår dåligt på dagis, att fortsätta med den lösningen på hundpassningsproblemet. En del hundar kanske mår bättre av att få vara hemma och träffa en dagmatte/-husse några timmar om dagen, i stället för att vara på dagis. Jag menar, om en hund inte klarar av att umgås med andra hundar på dagis och därför måste sitta ensam i ett rum, så borde den må minst lika bra av att vara hemma i stället och få besök av sin dagvårdare.

Jag hade själv min hund på dagis under några år. Han trivdes fantastiskt bra! Nu var detta dagiset inte lika stort som det du arbetar på, här fanns som mest 8 hundar på en och samma gång, och alla hade prövotid för att såväl dagisägaren som hundägaren skulle se om hunden s a s platsade i gänget.

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 01 mar-07 kl 19:51 »
Hundutbildningsgruppen har inget att  göra med brukshundsklubbarnas instruktörer. Om det nu var det du syftade på??!!

http://www.geocities.com/hundsam2001/hundutbildningsgruppen.html

om en utbildning inte har en tillsynsmyndighet, anser jag inte den vara av god kvalite`

citat från hundutbildningsgruppens hemsida:

HUNDutbildningsgruppen, har en av de mycket få fria hundutbildningarna. Vi är inte anslutna, eller har skyldigheter till någon organisation eller myndighet.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 01 mar-07 kl 19:52 »
Ja, jag förstår att det inte är någon lätt situation. Jag har inget bra svar att ge, men jag tycker att det är dåligt av ägaren till en hund som uppenbarligen, av en eller annan orsak, mår dåligt på dagis, att fortsätta med den lösningen på hundpassningsproblemet. En del hundar kanske mår bättre av att få vara hemma och träffa en dagmatte/-husse några timmar om dagen, i stället för att vara på dagis. Jag menar, om en hund inte klarar av att umgås med andra hundar på dagis och därför måste sitta ensam i ett rum, så borde den må minst lika bra av att vara hemma i stället och få besök av sin dagvårdare.

Jag hade själv min hund på dagis under några år. Han trivdes fantastiskt bra! Nu var detta dagiset inte lika stort som det du arbetar på, här fanns som mest 8 hundar på en och samma gång, och alla hade prövotid för att såväl dagisägaren som hundägaren skulle se om hunden s a s platsade i gänget.

men det är ju det jag menar :okunskap hos ägaren.
vissa hundar kan inte ens gå i koppel, dem drar som FAN eller går inte alls!

filurfigur

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 01 mar-07 kl 19:54 »
om en utbildning inte har en tillsynsmyndighet, anser jag inte den vara av god kvalite`

citat från hundutbildningsgruppens hemsida:

HUNDutbildningsgruppen, har en av de mycket få fria hundutbildningarna. Vi är inte anslutna, eller har skyldigheter till någon organisation eller myndighet.

Tvingar varken dig eller någon annan att gå deras utbildning. Det var ett tips i all välmening, eftersom både jag själv och många andra har gått hos dem och varit väldigt nöjda.

Och de har ju en del föreläsare och utbildare gemensamma med Hundens hus, och jag tror inte att de står och predikar två helt skilda saker beroende på vems utbildning de föreläser på.

Sommartorparn

« Svar #157 skrivet: 01 mar-07 kl 19:56 »

OT. Men alla barn ska visst fungera att vara på dagis.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 01 mar-07 kl 20:00 »
OT. Men alla barn ska visst fungera att vara på dagis.

bugar och tackar för den!! ;D

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 01 mar-07 kl 20:03 »
OM jag nu ska gå en utbildning blir det nog hos hundens hus.

såhär står det på deras hemsida:

Hundens Hus yrkesutbildningar står under "statlig tillsyn". Vilket betyder att skolverket är vår tillsynsmyndighet. Tyvärr får inte våra elever studiestöd via CSN.

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 3 användare (1 dolda)
Maycandra, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser