Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpsykologi?  (läst 32772 gånger)

manna

• -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #160 skrivet: 01 mar-07 kl 20:04 »
men det är ju det jag menar :okunskap hos ägaren.
vissa hundar kan inte ens gå i koppel, dem drar som FAN eller går inte alls!

Då får ni som dagispersonal berätta för ägarna hur ni anser att en dålig situation ska lösas. Om hunden inte trivs på dagiset, så kan jag tänka mig att den hunden förstör för både sig själv och de övriga hundarna. Ägaren borde i så fall se till att hitta en annan lösning - och dagispersonalen kanske skulle neka ägaren att lämna sin hund på dagiset.

Vad gäller det du nämner om hundar som inte ens kan gå i koppel, så tror jag att vissa hundar helt enkelt inte fungerar med alla människor - alldeles oavestt hur välutbildade personerna är. Min kompis hade t ex en hund som vägrade gå på promenad med någon annan än matte. Det handlade inte om att hunden inte kunde gå kopplad, utan den hade helt enkelt ingen lust att göra något utan sin ägare.

OT. Men alla barn ska visst fungera att vara på dagis.

Tja, det anses väl så. Personligen tror jag på samma sak där som när det gäller hundar: en del trivs på dagis, en del trivs med dagmamma och ytterligare andra mår bäst av att vara hemma. Som förälder (eller hundägare) har man ett ansvar att se till att ens små hjärtegryn hamnar på den plats där de trivs bäst.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

filurfigur

• Gäst
« Svar #161 skrivet: 01 mar-07 kl 20:10 »
Håller med dig där Manna. Alla är ju individer, både barn och hundar och har man ansvar för en levande varelse (oavsett vad det må vara) så har man också ett ansvar att se till att han/hon mår bra, både psykiskt och fysiskt.

Och vad det gäller Hundens hus så vet jag att de har en statlig tillsyn, men jag tycker inte att man ska förkasta en utbildning av hög klass för att de valt att vara fristående. Ibland kan det vara en fördel, då de ibland fortare än andra vågar ta en annan riktning när de fått nya kunskaper. Tycker däremot att man själv bör granska utbildningen och vad de står för etc, så man vet vad man ger sig in på.

Sen är det inte sagt att Hundens hus skulle vara ett sämre val. Men som sagt, det finns olika alternativ.  :)

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 01 mar-07 kl 20:35 »
Då får ni som dagispersonal berätta för ägarna hur ni anser att en dålig situation ska lösas. Om hunden inte trivs på dagiset, så kan jag tänka mig att den hunden förstör för både sig själv och de övriga hundarna. Ägaren borde i så fall se till att hitta en annan lösning - och dagispersonalen kanske skulle neka ägaren att lämna sin hund på dagiset.

Vad gäller det du nämner om hundar som inte ens kan gå i koppel, så tror jag att vissa hundar helt enkelt inte fungerar med alla människor - alldeles oavestt hur välutbildade personerna är. Min kompis hade t ex en hund som vägrade gå på promenad med någon annan än matte. Det handlade inte om att hunden inte kunde gå kopplad, utan den hade helt enkelt ingen lust att göra något utan sin ägare. Tja, det anses väl så. Personligen tror jag på samma sak där som när det gäller hundar: en del trivs på dagis, en del trivs med dagmamma och ytterligare andra mår bäst av att vara hemma. Som förälder (eller hundägare) har man ett ansvar att se till att ens små hjärtegryn hamnar på den plats där de trivs bäst.

tro mig vi har försökt tala om för ägarna!
hunden som drar värst,en boxer, till hennes matte sa vi att det kanske vore ide att köpa en anti dragsele, för det använder vi på honom.
ägaren blev helt förskräckt och sa: varför använder ni en sådan på honom?
jo, annars har vi inte en chans att hålla honom, han är en helt annan hund när man går i grupp med honom!
går man själv med honom är han ganska lugn, visst han drar,men inte som i grupp, men tyvärr kan vi ju ej gå entimmaspromenader med hundarna en och en,då skulle vi få hålla på hela dygnet.

så vissa vill eller förstår inte problemen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #163 skrivet: 01 mar-07 kl 20:39 »
nä,kolla din hund till vänster på denna bilden, visst har den en sele av något slag på sig.

Nej han har ingen sele på sig, det är hans färger och den tjocka huden runt halsen som gör att det ser ut så.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #164 skrivet: 01 mar-07 kl 20:40 »
jämför gärna med denna ovtjarkan om du vill....
Det är en korthårig ovtjarka som inte ens har samma färg, knappt jämförbart.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #165 skrivet: 01 mar-07 kl 20:40 »

Vad gäller det du nämner om hundar som inte ens kan gå i koppel, så tror jag att vissa hundar helt enkelt inte fungerar med alla människor - alldeles oavestt hur välutbildade personerna är. Min kompis hade t ex en hund som vägrade gå på promenad med någon annan än matte. Det handlade inte om att hunden inte kunde gå kopplad, utan den hade helt enkelt ingen lust att göra något utan sin ägare. Tja, det anses väl så. Personligen tror jag på samma sak där som när det gäller hundar: en del trivs på dagis, en del trivs med dagmamma och ytterligare andra mår bäst av att vara hemma. Som förälder (eller hundägare) har man ett ansvar att se till att ens små hjärtegryn hamnar på den plats där de trivs bäst.
grejen med hunden som inte går alls:
hon är en bullterrier hon går inte ens med matte/husse hemma! hon är 7månader och bara blåvägrar att gå! sätter sig på baken och stretar.
vi bad ägaren göra en grundlig undersökning,men jag har ej fått reda på nåt resultat.hon går inte alls när hon är själv,hon går inte alls i grupp på promenader.
det går helt enkelt inte få med sig hunden,det går ej locka med pinne,godis,lock eller pock,eller något annat. detta är en utav hundarna som sitter själv i ett rum. vi kallar henne för "stanna"

anette i bugared

• -
« Svar #166 skrivet: 01 mar-07 kl 20:45 »
vad ska vi göra då? det är ju ägaren som vill ha hunden på dagis och betala för det,hellre än att hunden är ensam 8 timmar eller mer. alla hundar funkar i grupp, men inte med alla hundar....vi har därför hundarna uppdelade...
ett rum med småhundar, ett rum med stora hundar och ett med blandhundar.
vissa hundar sitter ensamma i ett rum för dem klarar inte av vissa utav dem andra.

Jag tycker, när man i dina olika inlägg läser om erat hunddagis, att det verkar vara förfärligt. Hundar som uppvisar de beteenden du beskriver, verkar definitivt lida mer av att vara hos er än att vara ensamma hemma.

Du frågar vad ni skall göra.......Det är väl bara att säga nej.
Varför inte säga att ni inte klarar av att ge hundarna en dräglig tillvaro under den tid de vistas hos er, för det är vad jag tycker, det är ingen acceptabel miljö om hundar reagerar som du beskriver. Det verkar som om ni tagit er an alltför många hundar, fler än vad ni klarar av, så varför inte minska ner på verksamheten?
Eller är det pengarna om styr?

Vad heter förresten det hunddagis som du jobbar på och var finns det?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

anette i bugared

• -
« Svar #167 skrivet: 01 mar-07 kl 20:48 »
Hur fungerar förresten en anti-dragsele?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 01 mar-07 kl 20:50 »
Jag tycker, när man i dina olika inlägg läser om erat hunddagis, att det verkar vara förfärligt. Hundar som uppvisar de beteenden du beskriver, verkar definitivt lida mer av att vara hos er än att vara ensamma hemma.

Du frågar vad ni skall göra.......Det är väl bara att säga nej.
Varför inte säga att ni inte klarar av att ge hundarna en dräglig tillvaro under den tid de vistas hos er, för det är vad jag tycker, det är ingen acceptabel miljö om hundar reagerar som du beskriver. Det verkar som om ni tagit er an alltför många hundar, fler än vad ni klarar av, så varför inte minska ner på verksamheten?
Eller är det pengarna om styr?

Vad heter förresten det hunddagis som du jobbar på och var finns det?

vi klarar av att ge dem en dräglig tillvaro,men man kan ju inte acceptera sådana ovanor! vi har tillstånd att ha 40st hundar,så 25 är inte för mycket.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #169 skrivet: 01 mar-07 kl 20:54 »

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #170 skrivet: 01 mar-07 kl 20:57 »
va tusan är det för någon som lämnar en 7månaders hund på hunddagis då?
Det kan la inte anses vara specielt klokt eller?
(sitter här framför burken och bli lite upprörd)
Blir mest ledsen över det oansvaret.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #171 skrivet: 01 mar-07 kl 20:58 »
va tusan är det för någon som lämnar en 7månaders hund på hunddagis då?
Det kan la inte anses vara specielt klokt eller?
(sitter här framför burken och bli lite upprörd)
Blir mest ledsen över det oansvaret.
men den är ändå inte yngst, den som är yngst är 4 månader!!!

Susanne

« Svar #172 skrivet: 01 mar-07 kl 20:58 »
Reagerade också på det att de biter på väggarna. Låter som en hund som behöver aktiveras kanske mer än de andra på dagiset. (en liten teori)

Är inte alltid aktivitet som saknas. Kan också vara en överslagshandling pga stress. Hunden kanske inte trivs i miljön, blir jättestressad och låter stressen gå ut över väggen. Med tanke på skruvmejsels andra inlägg om miljön på dagiset så verkar det inte alls orimligt iallafall. Men även om det är en bra miljö så mår en del hundar inte bra av att vistas på dagis eller pensionat. Bättre att tala om det för ägarna och be dem försöka hitta en annan lösning, än att låta den utsättas för den stress som blir följden.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #173 skrivet: 01 mar-07 kl 21:03 »
men den är ändå inte yngst, den som är yngst är 4 månader!!!
VARFÖR tar ni emot så unga hundar?
Kan inte finnas en hund i världen som trivs med att lämna sin flock....sen tillbaks.....sen tillbaks igen!
4månader..då är den ju i princip nyköpt ja även 7månaden....usch! >:(

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 01 mar-07 kl 21:03 »
hundarna är allt mellan 4månader och 10år.
dem flesta är runt 1,5år och OKASTRERADE, därför har vi så mycket problem just nu med revirpinkning, slagsmål mm.

vi har inlett en kastreringsperiod, där vi uppmanar ägarna att kastrera dem hundar som ej ska avlas på, för att vi ska kunna ha en bra miljö.

så vi lägger stort ansvar på ägarna, det är inte VI som ska kastrera och uppfostra hundarna.

men tyvärr har ju bara ägarna hunden fredag kväll, lö,sön,
sedan har vi dem heltid på vardagarna.
den hund som är där längst kommer kl 06.45 och åker hem kl 18.00
tycker förbanat synd om den hunden. den kan ju inte få så mycket uppmärksamhet, när ,man kommer hem ska man äta, städa,diska, titta på tv,göra ungarnas läxor mm.

en del undrar man varför dem har hund överhuvudtaget. ??? :o

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #175 skrivet: 01 mar-07 kl 21:05 »
Kan inte finnas en hund i världen som trivs med att lämna sin flock....sen tillbaks.....sen tillbaks igen!
ja hon som har 4månadersvalpen fick jobb akut!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 01 mar-07 kl 21:09 »

MEN våran uppgift är ju precis som ett människodagis, att ta hand om barnet eller i detta fallet hunden när mamma  och pappa jobbar.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 01 mar-07 kl 21:11 »
vi har en hund som ska sluta nu, det är en berner sennen,hon sitter och flåsar oftast,men sedan kan hon sova i flera timmar, värst blir hon när det är dags att gå ut vid 11.

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #178 skrivet: 01 mar-07 kl 21:11 »
ja hon som har 4månadersvalpen fick jobb akut!
Jaha...ska det va en ursäkt eller?
Om man skaffar hund....och är arbetssökande....som måste man ju ha en lämplig lösning klar för sig?
Vi lyckades göra så. Jag vart arbetslös...skaffade 3 hundar på ett år....MEN min sambo är som sagt lärare och ledig en hel del. Nu är ju äldsta pojken så pass gammal att han kan hjälpa till också. Men nu är alla tre hundarna över ett år varav den äldsta tre år. Då kan man faktiskt börja "skola" in dom på dagis. Dessutom så följs de ju åt. Men de små ni har där....kommer att bli omplaceringshundar så småningom. Det kan jag slå vad om.  :'(

Lindéus

• Canis Lindéus
« Svar #179 skrivet: 01 mar-07 kl 21:12 »
MEN våran uppgift är ju precis som ett människodagis, att ta hand om barnet eller i detta fallet hunden när mamma  och pappa jobbar.
Dagispersonal får inte neka ett barn.....det får ni!

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
Maycandra, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser