Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpsykologi?  (läst 30370 gånger)

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Hundpsykologi?
« Svar #220 skrivet: 02 mar-07 kl 19:16 »

vissa utav hundarna får nog mat innan dem åker till dagis,men det ska ju vara trevligt att komma till dagis oxå.
sedan vet ju vi som dagis personal inte NÄR hunden har ätit om den kommer kl 9.00 exempelvis...vi behöver veta när den har ätit för att bedöma om den ska gå ut på första eller andra svängen på första morgonpromenaden kl 11.00.
Det fick jag härifrån......

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Hundpsykologi?
« Svar #221 skrivet: 02 mar-07 kl 19:17 »
hallå! läs tråden lindeus tack!


vem har sagt att vi har hala golv? INTE jag iallfall, det är din fantasi.
det klart dem vet hur mycket mat dem får varje dag, vad får du allt ifrån?
hundarnakommer på´så olika tider,och vissa får mat hemma innan dem åker till dagis och vissa inte, men alla får mat på dagis ändå.
ALLA golv inomhus är onaturligt för hundar. Om ni inte har stampat jordgolv förstås.

Lindéus

  • Inlägg: 231
    • Canis Lindéus
Re:Hundpsykologi?
« Svar #222 skrivet: 02 mar-07 kl 19:23 »
ALLA golv inomhus är onaturligt för hundar. Om ni inte har stampat jordgolv förstås.
Föreställ dig hur det känns för en hund av en tung ras att spjärna emot på ett väldigt onaturligt sätt varje gång den ska resa sig upp. Alla som någon gång har gjort sig illa i sina knän vet hur ansträngande det är och att gå i trappor....Visst lever många utav dagens hundar inne...(tyvärr) finns ingen lag som säger att de inte får det. MEN det är ute som är deras naturliga vad ska jag säga...element? Jag försöker inte klanka ner på dig på något sätt. Utan upplysa dig om sådant som för MIG känns viktigt. Misstolka inte allt jag skriver, det är lite tråkigt.  :-\

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Hundpsykologi?
« Svar #223 skrivet: 03 mar-07 kl 12:32 »
och riskera att den personen rotar igenom hela ditt hem? lycka till!
öhh...suck!
skriver jag inte tydligt...eller läs igen!
- betala en person som passar den i SITT EGET HEM-
läs innan du attackerar ???
« Senast ändrad: 03 mar-07 kl 12:33 av åsnemor »

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Hundpsykologi?
« Svar #224 skrivet: 03 mar-07 kl 12:45 »
 ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #225 skrivet: 03 mar-07 kl 13:01 »
och riskera att den personen rotar igenom hela ditt hem? lycka till!
Jag skulle inte ha något emot i fall personen kom hem till mig heller (har ju djurvakter när jag åker någonstans). Förhoppningsvis hittar man väl någon pålitlig som kommer hem till en, gör vad den ska med hunden och sen går hem...
Man skulle väl ändå inte plocka upp vem som helst från gatan för att se efter hunden???
  Och vill dom rota får dom väl göra det, har man riktigt tur så kanske dom städar lite samtidigt ;)
                   Mvh
                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #226 skrivet: 03 mar-07 kl 14:22 »
om jag skulle ha behov av hundpassning så skulle jag hellre betala en person som passar den i sitt eget hem.

Tycker faktiskt inte att skruvmejsel är helt ute och cyklar. Av vad du skriver, kan man faktiskt tolka det som att hundpassaren ska passa hunden i hundens hem. "Sitt" syftar tillbaka på närmaste pronomen, dvs "den" (hunden).

Kanske bättre med en förklaring än en suck...

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

filurfigur

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #227 skrivet: 03 mar-07 kl 15:56 »

  Och vill dom rota får dom väl göra det, har man riktigt tur så kanske dom städar lite samtidigt ;)
                   Mvh
                Charlotte

Haha... lite sådär är det med mig... jag brukar passa hus och djur ibland, åt folk jag känner, och de säger "känn dig som hemma"... vilket för mig innebär att jag får lov att rota efter saker om jag behöver något. Eller gå genom deras bokhyllor för att se om där finns något berikande.  ;)

Sen säger de förvisso alltid att där är finare när de kommer hem än när de åkte, och det är för att jag inte trivs när det är stökigt och oordning på saker och ting. Inte så att jag flyttar runt deras saker, men snyggar till lite...

Själv hade jag gärna haft en hundpassare som dammsög och sånt.  ;D

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Hundpsykologi?
« Svar #228 skrivet: 03 mar-07 kl 20:31 »
Man kanske skulle anlita en städerska som kom och diskade och dammsög när man är på jobbet, då får ju hunden sällskap av någon medans hon städar bort allt grus och hundhår  ;)

Men det får bli sen när jag skrapat den där trisslotten  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Susanne

  • Inlägg: 439
Re:Hundpsykologi?
« Svar #229 skrivet: 03 mar-07 kl 21:25 »
Men nya regeringen inför ju städavdrag, så det ska väl inte vara några problem...  ;)  ::)

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #230 skrivet: 05 mar-07 kl 19:22 »
jaha, då var det måndag igen då....

dags för "mannen som talar med hundar "på tv4+ kl 20.00

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hundpsykologi?
« Svar #231 skrivet: 05 mar-07 kl 23:16 »
jaha, då var det måndag igen då....

dags för "mannen som talar med hundar "på tv4+ kl 20.00


Och idag hade rottweilern ett stackel på sig   :-\


Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 00:03 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hundpsykologi?
« Svar #232 skrivet: 06 mar-07 kl 00:09 »

.
Jag har vid två olika tillfällen anmält djurägare för vanvård.
Idet ena fallet en collie i en 10 barnsfamilj som antingen stod i
 

Vill bara inflika att det INTE är 10-barnsmamman och border COLLIE ägaren Bondmoran som Alva menar.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #233 skrivet: 06 mar-07 kl 00:15 »
 ;D,nej herreje !!!  Skulle inte tro det.
Om du inte bodde i Skärhamn och var mormon förut förstås ?
I så fall kunde du gott ha berättat det  :P .... :-*

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #234 skrivet: 06 mar-07 kl 10:01 »
 Nä, nu skulle jag gärna vilja att någon förklarar för mig vad som är så "magiskt" med Millan och hans program??
 Jag har bara sett klippen på sidan jag länkade till tidigare och korta bitar ur programmen, igår såg jag lite mer än hälften sen blev jag tvungen att åka på jobbet... Så jag kanske är orättvis? Är det någon sorts genomgång på slutet om VAD ägarna har gjort för att förbättra relationen med sin hund?
 Jag såg det första inslaget, en massa prat om energier och en hund som struntade fullständigt i sin mattes Nej, sen helt plötsligt lyssnade hunden utan att man egentligen hade fått se Vad man gjorde för att få till förändringen. Det var mer prat om kvinnostyre och elefantflockens uppbyggnad än hundträning? Är det så varje gång att det kommer en omöjlig hund och Millan pratar om energier och vips! så fungerar det bättre? Jag skulle vilja se lite mer av vad man faktiskt gör? Är det där "Zapp"-halsbanden kommer in? Och är det därför man ska "Hacka till" hunden i nacken (kanske påminner om hur "energin" kändes??) Sällan ser jag mina hundar Hacka varandra i nacken ;D som Millan säger att dom gör....
 Hans prat om att träna ägaren är helt okej (Precis samma upplägg har Jeppe Stridh)... Men får man se något av den träningen i programmen? Annars är det ju just bara "prat"...
 Och var kommer berömmet in, när vet hunden att den gjort rätt?? Det är i alla fall Jeppe S väldigt noga med, att en "korrigering" ska blixtsnabbt följas av beröm när hunden gjort rätt.
 Jag slutade en hundkurs där jag fick lov att "trycka till" min unghund ordentligt till han låg platt på marken för att han skulle vara tyst (testosteronstinn och ovan som han var gnällde han lite när han fick lov att ligga stilla och titta när de andra hundarna "gjorde saker") när jag sedan berömde honom för att han VAR tyst, ja, då fick jag skäll eftersom han genast blev "Hög" (avslappnad för att han visste att han gjort rätt, enligt mig) igen. Jag ångrar än idag att jag gjorde som kursledaren sa eftersom jag tror att det var väldigt förvirrande för en "signal-känslig" BC att matte helt plötsligt var så ARG och sedan inget beröm när han gjorde rätt...
 Måste bara tillägga att jag VET att en hund måste ha gränser... Och det händer att jag får "ta i" med rösten när jag tränar vallning eftersom instinkten lätt tar överhand över lydnaden, men aldrig att jag låter bli att ropa Bra! eller Ja! med glad röst när han faktiskt gör rätt... För övrigt använde jag mig av "Gå bort" när han var ostyrig i "tonåren" och "Gå bakom" när han behöver "tagga ner", detta är ju en form av "Dominans" men inga handgripligheter....
                           Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 06 mar-07 kl 10:51 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #235 skrivet: 06 mar-07 kl 10:25 »
Hittehund.se har startat en blogg. Påbörjat en debatt om ledarskap som jag tycker är intressant .
Än så länge är där bara en kortare sammanfattning på dagens blogg. Material väntar på att bli översatt osv.
För övrigt är det mycket givande att få följa hittehunds arbete med att rehabilitera somliga hundar innan de söker hem åt dem.
Att se hundar med slocknad blick, för magra eller för feta, med värk eller missriktad energi, efterhand få glädje i blick, fysiska problem åtgärdade liksom psykiska.
Och detta utan förlegade "alfaledarskapsmetoder".
Innerligt intresse, tid, tålamod och ett aktvit sökande efter metoder som fungerar för varje enskild individ , det är så inspirerande!
Du kan också hjälpa till genom att bli fadder åt tex Zorro o Fritz som levt i allt för många år med sin hemlösa husse, eller Linus vars husse föll ned död under en promenad.
Eller kanske ta hand om en hund ?


filurfigur

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #236 skrivet: 06 mar-07 kl 11:09 »
Hittehund.se har startat en blogg. Påbörjat en debatt om ledarskap som jag tycker är intressant .
Än så länge är där bara en kortare sammanfattning på dagens blogg. Material väntar på att bli översatt osv.


Tack för tipset om deras blogg! Läser nu, och det är precis ett sådant förhållningssätt som jag haft de senaste 10 åren. Och det är alltid så skönt att möta fler likasinnade, om så bara via nätet. Det är då jag känner att jag vill lära mer och mer och mer...  :D

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #237 skrivet: 06 mar-07 kl 11:46 »
Jo visst är det så Filurfigur  :D. Det är mitt andra favoritställe på nätet. Och när jag väl finner mitt hem och har etablerat mig så funderar jag på att bli fostermatte.
Länge tänkte jag att jag inte skulle klara av separationerna efter att ha kommit nära på det sätt man gör i ett sådant läge.
Men nu tänker jag att även om alla djur intresserar mig så vill jag inte leva med alla.
Ja, vi får se, det är en bit kvar innan det går att realisera.
Nu tar jag hand om ett par Lagotto under längre återkommande perioder.
Inga problem där , bara kul och lättsamt.
Dessutom en ras jag aldrig tidigare varit i kontakt med.
Och det är ju alltid intressant.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #238 skrivet: 06 mar-07 kl 15:03 »
Och idag hade rottweilern ett stackel på sig   :-\


Hälsar
Bondmoran


ja, jag såg det och det är oacceptabelt! även elhalsband är oacceptabelt.
men mycket utav det han gör är ändå bra. om man nu bortser från stackel och elhalsband och sådana grymma metoder.

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:Hundpsykologi?
« Svar #239 skrivet: 06 mar-07 kl 17:25 »
;D,nej herreje !!!  Skulle inte tro det.
Om du inte bodde i Skärhamn och var mormon förut förstås ?
I så fall kunde du gott ha berättat det  :P .... :-*


Mormon  ??? näe knappast och inte Skärhamn heller så det är alltså inte jag  ;D 8) ???

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

369 gäster, 1 användare
Bibbi

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser