Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpsykologi?  (läst 32881 gånger)

skruvmejsel

• Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #40 skrivet: 28 feb-07 kl 23:20 »
Nej, jag har fått nog av ditt sätt att resonera ! Eller resonera, nej, du levererar dina teorier som den enda sanningen.
Och du gör det med en självgod och otrevlig ton.
men snälla lilla alva, det är bara att titta på hur djur interagerar med varandra, svarare än så är det inte!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 28 feb-07 kl 23:23 »
Nej, jag har fått nog av ditt sätt att resonera ! Eller resonera, nej, du levererar dina teorier som den enda sanningen.
Och du gör det med en självgod och otrevlig ton.

otrevlig: nej.
självgod, JA!!! för jag vet att jag har rätt och dessutom är MYCKET duktig på hundar och hästar.

Alva

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 28 feb-07 kl 23:24 »
Du , jag är inte liten och jag är för tillfället inte snäll heller. Så lägg av.
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 23:26 av Alva »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 28 feb-07 kl 23:25 »
Du jag är inte din, jag är inte liten och jag är för tillfället inte snäll heller. Så lägg av.
varför denna ilska, kanske för du vet att jag har rätt??? ::) :D

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 28 feb-07 kl 23:25 »
 Ja, Skruvmejsel, de dygn jag inte jobbar natt eller är borta och ränner någon annanstans så umgås vi väl ca 24 timmar.
 Jag är inte det minsta orolig över mina hundars ev otillfredsställda behov och hoppas inte du är det heller :)
 Vi klarar oss så bra så.
Vänta till du har haft några egna olika "hundindivider" så kommer du också att upptäcka att hundar har olika behov. Och att tex stress yttrar sig väldigt olika hos olika individer.
 Mina har tex inte behov av att gå i koppel, det händer bara dom gånger vi går på landsvägen. De har inte behov av så väldigt strikta rutiner, anpassning till att jag började jobba natt gick tex helt smärtfritt detta tror jag beror på att jag aldrig varit särskilt noga med rutiner utan hundarna har alltid fått ta dagen som den kommer.
                       Mvh
                     Charlotte
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 23:27 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 28 feb-07 kl 23:33 »
Ja, Skruvmejsel, de dygn jag inte jobbar natt eller är borta och ränner någon annanstans så umgås vi väl ca 24 timmar.
 Jag är inte det minsta orolig över mina hundars ev otillfredsställda behov och hoppas inte du är det heller :)
 Vi klarar oss så bra så.
Vänta till du har haft några egna olika "hundindivider" så kommer du också att upptäcka att hundar har olika behov. Och att tex stress yttrar sig väldigt olika hos olika individer.
 Mina har tex inte behov av att gå i koppel, det händer bara dom gånger vi går på landsvägen. De har inte behov av så väldigt strikta rutiner, anpassning till att jag började jobba natt gick tex helt smärtfritt detta tror jag beror på att jag aldrig varit särskilt noga med rutiner utan hundarna har alltid fått ta dagen som den kommer.
                       Mvh
                     Charlotte
hundar har fortfarande inte olika behov!
hundar har vissa instinkter, och dessa har dem oavsett ras eller individ.
det är ju DU som säger att dina hundar ej har behov av stikta rutiner, men sanningen är att hundar mår dåligt av att ej ha regler, rutiner och gränser!

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 28 feb-07 kl 23:37 »
häxan, jag vill att du förklarar för mig vad du menar med att olika hundar och individer har olika behov? på vilket sätt? förklara utförligt tack.

Alva

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 28 feb-07 kl 23:39 »
Arg skulle jag inte bli om jag ansåg att du hade rätt, då skulle jag hålla med dig. Hade jag funnit att någon av dina teorier gav mig något skulle jag med glädje tagit emot dem !

Arg blir jag av den självgoda och otrevliga ton du så ofta använder dig av.
Dina försök att förminska mig som du nu visat prov på är patetiska och det är dags att bryta nu.

Charlotte

• -
« Svar #48 skrivet: 28 feb-07 kl 23:40 »
 Ja, det är tur att var och en blir salig på sin tro :)
Och du verkar ha funnit den sanna tron och skådat ljuset ;)
 Det roliga med hundar och djur över huvud taget är enligt mig att man alltid lär sig något nytt och ju mer man lär sig så inser man hur lite man egentligen kan...
 Ju fler olika individer man träffar så inser man att ingen metod fungerar på alla, men det är ju bara min egen lilla teori...
                           Mvh
                         Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 28 feb-07 kl 23:41 »

häxan, jag vill att du förklarar för mig vad du menar med att olika hundar och individer har olika behov? på vilket sätt? förklara utförligt tack.

Är det jag som är en Häxa?? ;D
                Mvh
               Charlotte

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 28 feb-07 kl 23:43 »
Arg skulle jag inte bli om jag ansåg att du hade rätt, då skulle jag hålla med dig. Hade jag funnit att någon av dina teorier gav mig något skulle jag med glädje tagit emot dem !

Arg blir jag av den självgoda och otrevliga ton du så ofta använder dig av.
Dina försök att förminska mig som du nu visat prov på är patetiska och det är dags att bryta nu.

ja, men när du inte kan förklara hur du tränar eller förhåller dig till hundar oavsett om det är dina eller inte,tyder för mig på okunskap.
gör mig en tjänst och gå in på www.dogpsychologycenter.com och skaffa dig KUNSKAP.
jag kan iallfall förklara VARFÖR jag gör på ett visst sätt,men du kan inte ens förklara HUR du gör och än mindre VARFÖR!
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 23:46 av skruvmejsel »

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 28 feb-07 kl 23:49 »
 Det roliga med hundar och djur över huvud taget är enligt mig att man alltid lär sig något nytt och ju mer man lär sig så inser man hur lite man egentligen kan...
 Ju fler olika individer man träffar så inser man att ingen metod fungerar på alla, men det är ju bara min egen lilla teori...
                           Mvh
                         Charlotte

jag anser att dessa "metoder" är grundläggande för kontakten med hundar, man pratar allså på ett språk som hundarna förstår!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 28 feb-07 kl 23:49 »
                           Mvh
                         Charlotte

Håller med dej och den dan man tror att man kan och vet allt, då är det dags att sluta upp med djur för då har man verkligen inte fattat ett dugg !!!
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 23:54 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #53 skrivet: 28 feb-07 kl 23:54 »
jo, EN metod funkar på alla hundar därför att alla hundar fungerar efter vissa priciper.

en fråga till dig: hur ser man att hunden är stressad?(jag vet svaret)

stressad och hög i energi är inte samma sak!

en hund som springer runt och är orolig är hög på energi och behöver sådeles motion.

hur många timmar spenderar då på att umgås med dina hundar då?

efter vad du har skrivit här kanske dina hundar funkar, men dem får inte sina behov tillgodosedda.

En metod funkar INTE på alla hundar, tror du det har du missat en hel del.......

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 28 feb-07 kl 23:54 »
Håller med dej och den dan man tror att man kan och vet allt, då är det dags att sluta upp med djur för då har man verkligen inte fatta ett dugg !!!

hmm,utgör jag ett hot mot er tro, för kunskap = MAKT!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #55 skrivet: 28 feb-07 kl 23:57 »
hmm,utgör jag ett hot mot er tro, för kunskap = MAKT!

Nä känner mej inte ett dugg hotad av dej, jag vet vad mina hundar mår bra av och det är det viktiga för mej.

Det du tror att du vet är i mina ögon inte ett dugg kunskap utan bara konstiga idéer utan verklighetsförankring.

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 28 feb-07 kl 23:57 »
En metod funkar INTE på alla hundar, tror du det har du missat en hel del.......

jasså beskriv nåt som INTE funkar då!.... jag väntar.

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 28 feb-07 kl 23:58 »
jasså beskriv nåt som INTE funkar då!.... jag väntar.

Hårda metoder med korrigeringer passar inte alla hundar tex

skruvmejsel

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 mar-07 kl 00:02 »
Hårda metoder med korrigeringer passar inte alla hundar tex
öhhh....jo, en hund ska vara undergiven dig och respektera dig, då lyder den i alla lägen!

Charlotte

• -
« Svar #59 skrivet: 01 mar-07 kl 00:07 »
öhhh....jo, en hund ska vara undergiven dig och respektera dig, då lyder den i alla lägen!

Inte ett roligt sätt att jobba med hund! Och en hund som ska arbeta "på riktigt" med tex vallning, jakt osv den måste enligt mig även få tänka lite själv eftersom de på sina "expertområden" (tex "läsa fåren" eller använda nosen i jakt) är så totalt överlägsna oss att om vi "tryckt ner" dom och gjort dom alltför undergivna, då tror jag vi har förstört dom...
 Om jag ska promenera med min hund i koppel dagarna i ända så kanske det är skönt med en "krypande", undergiven hund, jag vet inte eftersom jag aldrig haft hund på det sättet....
                    Mvh
                 Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 3 användare
RickardR, Numera, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser