Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundpsykologi?  (läst 30412 gånger)

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:Hundpsykologi?
« Svar #20 skrivet: 01 feb-06 kl 20:18 »
Tack igen för råd!

Känner (tyvärr) igen mig i Mannas "måsten". Då man inte finner tid. Jag är medveten om att ex hundar behöver dressyr. Jag har ännu inte gått promenader men jag har nu börjat kräva lystring: ex att de sitter tills jag säger att de får springa.
Då jag, mest med kroppsspråk, anvisar dem så är de mer än villiga att tillmötesgå.
Jag har nog negligerat (inte haft tid) att agera först i rang.

Mvh Häx

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #21 skrivet: 01 feb-06 kl 22:11 »
Det är inte lätt att agera om man inte är medveten om vad man gör för fel. Nu verkar du emellertid ha klart för dig på vilket sätt du kan förbättra relationen till dina hundar. Kör på bara! Det kommer att vara värt allt jobb!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

curmbox

  • Inlägg: 537
  • Var sak har sin tid
Re:Hundpsykologi?
« Svar #22 skrivet: 07 feb-06 kl 21:15 »
Jag känner verkligen med dig Häxan - du har två lättlärda men krävande raser, motion behövs men även motion för hjärnan....
Har fattat varför hundar med glädje säljs till lägenhet....då måste de promeneras med och socialiceras faktiskt snabbare än "hushunden" som bara släpps ut.
Om dina hundar gillar "hundgodis" testa med lite sökövningar på tomten, det stimulerar både kropp, nos och hjärna.
Min hund är en sk omplaceringshund, hade hos förre ägaren suttit utomhus i hundgård utan att någonsin vistats i möblerade rum :'( Numera en smart, vänlig och lättlärd jycke som gör ALLT för sina människor. Trägen vinner ;D
LYCKA TILL!
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Alfa

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #23 skrivet: 18 jul-06 kl 10:10 »
Ord o inga visor  Zeke! Men jag är helt på din linje. Man skaffar ju djur för sin egen skull inte för djurets skull. Jag tycker att det verkar som du har tillräckligt med tre barn och om inte hundarna passar din vardag, tänk om. Det är ingen som begär att du ska springa o torka efter 2 vuxna hundar, vadän anledningen är. Djur är djur ock männinskor människor. Hade en perserkatt som sket överallt i ett halvår och jag torkade o grät tills jag gav upp och avlivade den. Jag tror inte att katten mådde så bra heller. Dina hundar kanske är missnöjda med nått, men som sakt man kan inte vända upp o ner på hela hemmet för att de ska passa ens djur!!!! Lycka till o slit inte i hjäl dig!!! MVH Alfa

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Hundpsykologi?
« Svar #24 skrivet: 18 jul-06 kl 11:36 »
Ord o inga visor  Zeke! Men jag är helt på din linje. Man skaffar ju djur för sin egen skull inte för djurets skull. Jag tycker att det verkar som du har tillräckligt med tre barn och om inte hundarna passar din vardag, tänk om. Det är ingen som begär att du ska springa o torka efter 2 vuxna hundar, vadän anledningen är. Djur är djur ock männinskor människor. Hade en perserkatt som sket överallt i ett halvår och jag torkade o grät tills jag gav upp och avlivade den. Jag tror inte att katten mådde så bra heller. Dina hundar kanske är missnöjda med nått, men som sakt man kan inte vända upp o ner på hela hemmet för att de ska passa ens djur!!!! Lycka till o slit inte i hjäl dig!!! MVH Alfa

du sa det själv, djur är djur och människor människor!!!! Om du kom till en planet där varelserna sket inomhus och inte utomhus, men det var ingensom talade om för dig på ditt språk att det var så det var. skulle du då fatta att det var inomhus du skulle skita?

har man skaffat hundar får man banne mig se till att man vet vad man gör. aktivering är ett måste, om det så braa är att hundarna följer med på dagliga sysslor fast att man ger dom kommandon som sitt, vänta och kom. så att dom känner att dom är med, eller att man verkligen ägnar ett litet tag varje dag åt BARA hunden. bordercollie och shäfer har avlats fram för att arbeta med människan, att sen säga att det är så jäkla jobbigt att dom kräver lite jobb...hm..ja...

Lycka till Häxan, det känns som att du är på rätt väg! det är ju inte alltid sålätt att inse när et håller på att gå utför, det upptäcker man oftast när man redan är nere i backen..
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

Alfa

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #25 skrivet: 19 jul-06 kl 12:59 »
Hmm konstig liknelse.. vet inte vad den har med saken att göra. Situationer kan ju ändras genom livet, klart att man ska ta ansvar för det man skaffat, men det blir inte alltid som man tänkt sig. Jag tycker du som skrev inlägget från början ska följa alla goda råd andra har skrivit till dig, det finns mycket att jobba på och det blir säkert väl. Mitt inlägg var inte menat att du ska ge upp på stört utan att om det inte fungerar så ta inte ut dig fullständigt.  Lycka Till MVH Alfa

Skogs-Siri

  • Inlägg: 76
Re:Hundpsykologi?
« Svar #26 skrivet: 19 jul-06 kl 13:23 »
jag menade bara att hundar och människro inte talar samma språk. att det faktiskt inte är en självkalrhet för en hund att göra sina behov ute. det är något som måste läras in och övas på. bara för att hundarna får vara ute hela dagen betycer det ju inte att dom bajsar och kissar ute!

Och självklart kan saker och ting förändras genom livet och det blir itne som man tänkt. men den yngsta hunden hade väl adlrig varit rumsrn...altså på 4.5 år?! hm...

ta sitt ansvar tycker jag är det minsta man kan begära. det kan handla om omplacering eller att lösa problemet på hemmaplan. men nu tycker jag det verkar som att Häxan har fått ny energi att ta tag i det och jag önskar henne All lycka!
vart man än lägger slantarna så rullar dom åt samma håll...(peps persson)

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #27 skrivet: 28 feb-07 kl 19:21 »
det absolut viktigaste är MOTION, mycket motion varje dag,på så sätt blir hunden av med energi.
man behöver nödvändigtvis inte träna dresyr eller tävla, så länge hunden får röra på sig och använda hjärnan(så den blir trött både fysiskt och psykistk på samma gång)

hundar kräver tid och angagemang.

gå promenader i koppel med dina hundar,om du bara släpper ut dem på tomten/gården räcker inte!!!
hundar behöver stimuleras.

exempel på en dag:

morgonpromenad
, minst 45 minuter ! det är bara att ställa klockan tidigare, har man åtagit sig en hund så har man.
mat
promenad (1-2timmar efter maten)gå tills hunden bajsar, för det kommer den att göra!
vila
promenad
mat
promenad (1-2 timmar efter mat)

som ni säkert lägger märke till är det promenad FÖRE maten, detta för att minska stressen när hunden äter och för att maten faktiskt är belöningen för promenaden!!!



Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #28 skrivet: 28 feb-07 kl 19:37 »
Varför skall hunden få maten som belöning för att den varit på promenad ???

Självklart är väl båda delarna.
Den dagliga maten är inte belöning, inte heller promenader.

Belöning är något som tillkommer utöver de dagliga självklarheterna , efter särskild och utförd uppgift.



skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #29 skrivet: 28 feb-07 kl 20:09 »
Varför skall hunden få maten som belöning för att den varit på promenad ???

Självklart är väl båda delarna.
Den dagliga maten är inte belöning, inte heller promenader.

Belöning är något som tillkommer utöver de dagliga självklarheterna , efter särskild och utförd uppgift.




hundar behöver numera inte jaga sin mat,men dem måste fortfarande arbeta för att få sin mat.
arbetet= promenad,belöningen= mat

i djurvärlden är väntan en stor del av vilka dem är.

valpar arbetar för sin mat, genom att vänta på sin mamma.
det är en psykologisk övning och är viktigt för ett friskt psyke.

alltså är rutiner viktigt! :D


Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #30 skrivet: 28 feb-07 kl 21:29 »
Håller med om att vissa rutiner är bra, en del individer behöver mer av det, andra mindre.
Alltså skall, enligt mig ,dessa individanpassas . Vilket naturligtvis också innebär att djuret likaledes får anpassa sig till en del av ägarens rutiner .
Nu är våra djur domesticerade sedan generationer tillbaka.
Därför anser jag att man inte skall dra för stora växlar på att jämföra med ett liv som numer ligger långt från deras instinkter. Eller kanske skulle man säga .: möjlighet och vilja att praktisera vissa slumrande instinkter...
Att få sin mat och sina promenader inom rimliga tidsintervaller är en självklarhet.
Inte en belöning.  
Vart djur vi tar i vår vård skall ha den tryggheten.

Använder vi inte djuren i vår dagliga gärning, vallning ,jakt osv. ,
så kan vi kompensera den bristen på rasnaturliga sysselsättningar genom att ta till konstruerade uppgifter för att på så sätt få ett tillfredställt och balanserat djur.
Även där får man se till individen.
Precis som med oss människor så har djuren olika drifter, intressen och behov.
Att applicera en metod på alla är att göra både djuret och sig själv en björntjänst.
Om man ständigt skulle referera till ursprungliga beteenden så skulle  konsekvensen väl vara att man inte ska ha djur i städer eller bebyggda trakter alls.
Det vi så länge sysslat med är ju att försöka anpassa oss till den miljö vi lever i.
Jag menar inte med detta att jag avfärdar vare sig instinkter, generella eller rastypiska beteenden.
Är bara rätt trött på den här trenden att allt skall förklaras i alfatermer.
Hos många blir det till ett snöpligt och väldigt inskränkt maktspel. Där den egna dominansen tar sig rent löjliga uttryck.
Man skall inte kela med hunden när den kommer till en.
Man skall  inte det och inte det. Har man hunden i sängen eller i soffan så innebär det per automatik att man avsäger sig sitt ledarskap.
Jag tror inte att det är så.






skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #31 skrivet: 28 feb-07 kl 21:44 »
Håller med om att vissa rutiner är bra, en del individer behöver mer av det, andra mindre.
Alltså skall, enligt mig ,dessa individanpassas . Vilket naturligtvis också innebär att djuret likaledes får anpassa sig till en del av ägarens rutiner .
Nu är våra djur domesticerade sedan generationer tillbaka.
Därför anser jag att man inte skall dra för stora växlar på att jämföra med ett liv som numer ligger långt från deras instinkter. Eller kanske skulle man säga .: möjlighet och vilja att praktisera vissa slumrande instinkter...
Att få sin mat och sina promenader inom rimliga tidsintervaller är en självklarhet.
Inte en belöning.  
Vart djur vi tar i vår vård skall ha den tryggheten.

Använder vi inte djuren i vår dagliga gärning, vallning ,jakt osv. ,
så kan vi kompensera den bristen på rasnaturliga sysselsättningar genom att ta till konstruerade uppgifter för att på så sätt få ett tillfredställt och balanserat djur.
Även där får man se till individen.
Precis som med oss människor så har djuren olika drifter, intressen och behov.
Att applicera en metod på alla är att göra både djuret och sig själv en björntjänst.
Om man ständigt skulle referera till ursprungliga beteenden så skulle  konsekvensen väl vara att man inte ska ha djur i städer eller bebyggda trakter alls.
Det vi så länge sysslat med är ju att försöka anpassa oss till den miljö vi lever i.
Jag menar inte med detta att jag avfärdar vare sig instinkter, generella eller rastypiska beteenden.
Är bara rätt trött på den här trenden att allt skall förklaras i alfatermer.
Hos många blir det till ett snöpligt och väldigt inskränkt maktspel. Där den egna dominansen tar sig rent löjliga uttryck.
Man skall inte kela med hunden när den kommer till en.
Man skall  inte det och inte det. Har man hunden i sängen eller i soffan så innebär det per automatik att man avsäger sig sitt ledarskap.
Jag tror inte att det är så.







när valpar eller hundar tar på sig ledarrollen så blir resultatet : dåligt uppförande.

ex. hundar som hoppar på sin ägare när denna kommer hem från jobbet ser sig själva som ledare.
att vara ledare för hunden är att göra det bästa för hunden!
hunden kommer följa dina kommandon när han respekterar dig som ledare.
kom ihåg: en ledare viker sig aldrig.
man kan inte vara ledare bara ibland, ledarskap är för alltid!
inkonsekvens ökar förvirring  och ångest i hunden.

vad är likheten mellan en elefant, en hund och en häst?
den är alla organiserade bakom en ledare.

människan gör ett misstag när den behandlar hunden som en människa.

i djuvärlden finns 2st positioner: ledare och följare,inget annat!

om din hund ignorerar dig är det ett tacken på att den ser sig som ledare.

om du ska se djuret i hunden,måste du glömma människopsykologi när du jobbar med hunden.

hundar blir ostabila när det är brist på lugn och tydlighet.

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #32 skrivet: 28 feb-07 kl 21:56 »
Håller inte med dig !
Dessutom har jag inte uttryckt att jag haft några problem med mina hundar som du behöver korrigera.

Så håll diskussionen till vad du själv tycker, inte till vad jag SKALL göra.

Bättre vore om du FRÅGADE ,
- hur fungerade dina hundar med dina metoder ? Var de nervösa förvirrade vrak som tagit över ledarskap och ignorerade din hund dig ?-
Då skulle jag ha kunnat svara dig att så inte var fallet !



skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #33 skrivet: 28 feb-07 kl 22:01 »
Håller inte med dig !
Dessutom har jag inte uttryckt att jag haft några problem med mina hundar som du behöver korrigera.

Så håll diskussionen till vad du själv tycker, inte till vad jag SKALL göra.

Bättre vore om du FRÅGADE ,
- hur fungerade dina hundar med dina metoder ? Var de nervösa förvirrade vrak som tagit över ledarskap och ignorerade din hund dig ?-
Då skulle jag ha kunnat svara dig att så inte var fallet !




detta handlar inte om dina hundar, detta är FAKTA om hur hundar AGERAR och FUNGERAR och BEHÖVER för att MÅ BRA!

ok, jag frågar dig nu då: hur tränardu  eller gör du med dina hundar och hur beteer dem sig i olika miljöer?

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #34 skrivet: 28 feb-07 kl 22:35 »
Om det inte handlar om mig varför skriver du då, du skall ,din osv. när du svarar på mitt inlägg ?

Och det du skriver om är DINA fakta, inte mina !

Jag har redan talat om för dig att min fostran inte resulterat i det som du hävdar skulle vara konsekvensen av vissa handlingar.
Har också beskrivit hur jag tycker att fostran skall bedrivas.
Att jag utgår ifrån individen och dess behov.
 Därmed kan jag inte som du leverera fixerade regler , det är just dessa som jag ifrågasätter.
Jag förespråkar mjuka, vänliga metoder, grundade i hundens lust och vilja till samspel. Aldrig någonsin har det resulterat i att mina djur ifrågasatt mitt ledarskap ! Om man inte har med mycket skadade hundar att göra så är min erfarenhet att ett lugnt ,tålmodigt, kärleksfullt bemötande ger bäst resultat.(samma gäller naturligtvis för skadade djur, men där kan man behöva vara mer restriktiv under en period och träna bort vissa oönskade beteenden på ett helt annat vis. Dock alltid utan våld)
Detta kan man göra utan att förmänskliga djuren.
Vidare tycker jag också att motion är en mycket viktig del av hundens vardag. Utan koppel naturligtvis ! tillbringar man minst tre timmar om dagen i naturen. Till det kommer mentala övningar som är individanpassade.
Men skall vi föra en vidare dialog så får du läsa vad jag skriver och svara på det.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Hundpsykologi?
« Svar #35 skrivet: 28 feb-07 kl 22:47 »
 Jag tror tyvärr inte att det är SÅ enkelt att man kan säga att EN metod fungerar på alla hundar och människor....
 Jag har i alla fall alltid fått lära mig att en stressad hund som är uppe i varv kan man aldrig bota med motion-Den behöver annan stimulans. Ju mer man motionerar den stressade hunden ju bättre kondition får den och kräver ännu mer för att bli kroppsligt utmattad=skenbart "lugn" och avstressad.
 Att hålla hund som du rekommenderar Skruvmejsel, det skulle tyvärr inte funka för mig, med arbete och gård med div djur och annat som ska skötas så har jag inte tid med över fyra timmars koppelpromenader per dag. Tur att andra metoder fungerar för mig och mina hundar :)
                      Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #36 skrivet: 28 feb-07 kl 22:53 »
Om det inte handlar om mig varför skriver du då, du skall ,din osv. när du svarar på mitt inlägg ?

Och det du skriver om är DINA fakta, inte mina !

Jag har redan talat om för dig att min fostran inte resulterat i det som du hävdar skulle vara konsekvensen av vissa handlingar.
Har också beskrivit hur jag tycker att fostran skall bedrivas.
Att jag utgår ifrån individen och dess behov.
 Därmed kan jag inte som du leverera fixerade regler , det är just dessa som jag ifrågasätter.
Jag förespråkar mjuka, vänliga metoder, grundade i hundens lust och vilja till samspel. Aldrig någonsin har det resulterat i att mina djur ifrågasatt mitt ledarskap ! Om man inte har med mycket skadade hundar att göra så är min erfarenhet att ett lugnt ,tålmodigt, kärleksfullt bemötande ger bäst resultat.(samma gäller naturligtvis för skadade djur, men där kan man behöva vara mer restriktiv under en period och träna bort vissa oönskade beteenden på ett helt annat vis. Dock alltid utan våld)
Detta kan man göra utan att förmänskliga djuren.
Vidare tycker jag också att motion är en mycket viktig del av hundens vardag. Utan koppel naturligtvis ! tillbringar man minst tre timmar om dagen i naturen. Till det kommer mentala övningar som är individanpassade.
Men skall vi föra en vidare dialog så får du läsa vad jag skriver och svara på det.

ok, jag ska svara på det du skriver,men du svarar ju inte på det jag skriver!
men allright.

detta är INTE mina fakta, det är allas fakta, det är så hundar fungerar!
varför resulterar inte din fostran i det jag beskrev? är dina hundar några utomgjordingar eller? det blir speciella konsekvenser  av vissa handlingar.
du utgår  från individen och dess behov säger du? konstigt att du ej håller med mig då, för det jag har beskrivit ÄR JUST hundars behov.

fixerade regler, det FINNS vissa regler och behov som en hund MÅSTE få tilgodosedda, annars blir det inte roligt och trevligt att vara hundägare!

ok,då kan jag tala om för dig att det är inga HÅRDA metoder att vara hundens ledare, du talar bara om tydligt och bestämt att det är du som bestämmer allt ni gör.

vad menar du med vänliga metoder?
lust och vilja till sampel fungerar bara om du som människa ÄR ledaren.

en fråga: hur ifrågasätter en hund ledarskapet?

utan koppel, har du aldrig koppel på din/dina hundar?

vad menar du med individanpassade mentala övningar?

Alva

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #37 skrivet: 28 feb-07 kl 23:15 »
Nej, jag har fått nog av ditt sätt att resonera ! Eller resonera, nej, du levererar dina teorier som den enda sanningen.
Och du gör det med en självgod och otrevlig ton.

skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #38 skrivet: 28 feb-07 kl 23:17 »
Jag tror tyvärr inte att det är SÅ enkelt att man kan säga att EN metod fungerar på alla hundar och människor....
 Jag har i alla fall alltid fått lära mig att en stressad hund som är uppe i varv kan man aldrig bota med motion-Den behöver annan stimulans. Ju mer man motionerar den stressade hunden ju bättre kondition får den och kräver ännu mer för att bli kroppsligt utmattad=skenbart "lugn" och avstressad.
 Att hålla hund som du rekommenderar Skruvmejsel, det skulle tyvärr inte funka för mig, med arbete och gård med div djur och annat som ska skötas så har jag inte tid med över fyra timmars koppelpromenader per dag. Tur att andra metoder fungerar för mig och mina hundar :)
                      Mvh
                   Charlotte

jo, EN metod funkar på alla hundar därför att alla hundar fungerar efter vissa priciper.

en fråga till dig: hur ser man att hunden är stressad?(jag vet svaret)

stressad och hög i energi är inte samma sak!

en hund som springer runt och är orolig är hög på energi och behöver sådeles motion.

hur många timmar spenderar då på att umgås med dina hundar då?

efter vad du har skrivit här kanske dina hundar funkar, men dem får inte sina behov tillgodosedda.


skruvmejsel

  • Gäst
Re:Hundpsykologi?
« Svar #39 skrivet: 28 feb-07 kl 23:18 »
Nej, jag har fått nog av ditt sätt att resonera ! Eller resonera, nej, du levererar dina teorier som den enda sanningen.
Och du gör det med en självgod och otrevlig ton.

ALVA! detta är inte mina teorier, nu går du in på www. dogpsychologycenter.com
 och läser  där, då kanske du lär dig ett och annat, för du verkar rent ut sagt vara OKUNNIG!  du borde ej ha hund!
« Senast ändrad: 28 feb-07 kl 23:19 av skruvmejsel »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 1 användare
karsan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser