Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättskötta betesdjur?  (läst 10378 gånger)

corona

• -
    • Årbo Gård
Lättskötta betesdjur?
« skrivet: 17 jul-09 kl 09:10 »
Vi har en del mark som behöver hållas nedbetad.
Vi har gärna djur och har inga problem med att ta hand om dem, så missförstå mig rätt när jag skriver att de ska vara lättskötta.

Med lättskötta menar jag:
jag vill inte jaga rymlingar jämt och ständigt
jag vill inte klippa dem, ex får (finns det får man inte behöver klippa?)
de ska vara "vädertåliga"

Vad skulle ni rekommendera?
Varför?
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

fishyerik

• Uppland
SV: Lättskötta betesdjur?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-09 kl 13:10 »
Det beror väl till exempel på hur mycket "en del mark" är, och vad som behöver betas.

Det är väl ett lagkrav att får ska klippas minst en gång om året, normalt är att lära sig att göra det på någon halvtimme per får om man gör det själv och bara har några får, annars går det att leja bort.

Alla djur har sina för och nackdelar, får är även om man räknar in klippningen lättskötta, praktiska och lätthanterade djur, men det är ju inte säkert att dina marker är av sådan typ att får är det bästa alternativet, och att själv hålla djur är inte heller säkert det bästa alternativet, det kanske är bättre att arrendera/hyra ut marken som betesmark. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Nina W

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-09 kl 22:29 »
Hæstbete?

Om du inte ær speciellt intresserad av att hålla djur vintertid så kan du kanske anvænda marken till hæstbete. Då behøver du tænka på att bygga vindskydd -som dom i praktiken anvænder mest som
knottskydd. Om dom går maj-oktober så behøver hovarna verkas av hovslagare minst en gång. Sedan behøver du fånga in dom då och då och kolla hovarna och benen ændå. Om en hov har en skarp kant så kan du raspa till den lite sjælv. Hur mycket betalt du kan ta beror på vart du bor, konkurrens.
500 i månaden per hæst ær rimligt. Det ær vanligast att man slæpper ihop enbart unghæstar, men jag
menar att det ær bra før dem om det går några ældre hæstar tillsammans med dom. Det ger stabilitet.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 26 jul-09 kl 12:41 »
yakar?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dillen

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-09 kl 18:26 »

Hästbete som innan nämnt tycker jag också är en smart idé om du har stora arealer. Då kan du tillochmed tjäna lite pengar för betet + att du kan erbjuda dig att titta till hästarna för lite ersättning. Dock är jag osäker på om det kan täcka hela "grässäsongen", har man inte hästar iväg på bete bara 1-2 månader då de inte rids alls eller så? (Kan väll säkert variera massor också..)

Nöt till slakt? Är inte så påläst om just det djurslaget men om ni köper kalvar som får naturbeta och sen slaktar dem innan vintern? Eller behöver de längre tillväxt än så? Lamm kanske kan införskaffas och skickas till slakt till hösten? Köttraser har väll relativt snabb tillväxt? Då slipper man också ullklippningen.

Kanske arrendera ut marken om den inte används? Annonsera ut sen som bra betesmark? Har ni blandade skogspartier går kanske att hålla gris där? :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Knottet

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 27 jul-09 kl 23:50 »
Gäss?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 27 jul-09 kl 23:52 »
hämta killingar från mjölkgårdar på våren och skicka till scan på hösten?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trasselsudden

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 31 jul-09 kl 00:24 »
Getter. De kan ju leva typ på grenar (nästan). Kallades förr fattigmans ko för att de var så lätta att hålla. Nackdelen är förstås att de äter ALLT, även småträd och buskar. Mycket trevliga djur dock!
Jag heter Josefine och läser fjärde året till husdjursagronom på SLU i Uppsala. Har sedan ett antal år tillbaka sysslat med hobbyuppfödning av kaniner för utställning, men pga studierna ligger det nu på hyllan. Är särskilt intresserad av färggenetik på kanin.
Besök gärna http://kaninfarg.se

ledup

« Svar #8 skrivet: 03 aug-09 kl 20:24 »
Gutefåren fäller sin päls själva men det brukar inte ske förren i juli och de ser bedrövliga ut innan så jag brukar klippa mina ändå. Men jag tror man lagligen kommer undan klippningen på dem. Någon fantast som vet kanske?!?

Och getter är fenomenala på att rymma och smarta så passa dej för dem.
Får är enklare att fånga om de rymmer, går på samma sak varje gång (hink med kraftfoder).

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 aug-09 kl 21:57 »
Får ska klippas med högst ett års intervall, vare sig det behövs eller inte.

kattfot

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 14 aug-09 kl 16:53 »
Hej!

Får är himla trevliga djur, men man måste tänka på att de är mycket känsliga för parasiter, alltså inälvsmaskar. Den vanliga rekommendationen jag har hört är att de inte ska gå på samma bete oftare än vart 4:e år. Man får alltså dela sin mark i fyra hagar och flytta runt fåren och då måste man ju ändå slå de andra bitarna eller som vi gör; låta andra djur (häst och ko) beta de andra åren.

Om man inte är så intresserad av djurhållning utan mest vill åt själva betandet tror jag att det är absolut bäst att låna in andras betesdjur. Det är mycket jobb med att sköta alla slags djur på vinterna, hålla dem friska, skapligt tama, jaga dem när de rymmer, o.s.v. Om du stängslar in din mark så kan du ju hyra ut bete till bönder, fårägare eller hästfolk och på så sätt få in en slant också. Om du inte vill stängsla kan du låta dem göra det mot att de får gratis bete.

Lycka till!
"Det är dem det blir mest synd om. Låt dem försöka ladda ner mjölk från internet så lär de bli varse att den yngre stenåldern inte är så passé."

mamman

« Svar #11 skrivet: 03 sep-09 kl 00:26 »
Getter!

Det där med rymningsbenägna verkar vara väldigt individuellt..... Ett rejält fårnät och eltråd längst ner så tror jag att de flesta rymningsförsök kommer av sig. Trevliga och lättskötta djur!

Idag släppt jag ut våra getter för första gången, helt lösa. De gick loss på småbuskar och annat gott (och mina små äppelträd när jag vände ryggen till, sätter man inte nät runt dem får man skylla sig själv!) och när ösregnet kom såg jag framför mig flera blöta timmar med getjakt för att få in dem i hagen igen. Döm om min förvåning när de kom på en gång när jag skramlade med hinken, gick in i sin hage och var helt nöjda med det! Våra getter är alltså inte helt handtama ens! Än. :)

Får betar hårdare än getter har jag för mig? Så är det gräs man vill ha bort är nog får bättre. Sly och annat "skräp" tar getterna hand om.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 08 sep-09 kl 18:01 »
Får är bättre än hästar som är mera kräsna när det gäller betet. För att hålla mark öppen behövs framförallt får som betar lövsly effektivt, men om man vill kan man kombinera med nöt eller häst. Att blanda olika djurslag är bra för att hålla bla. inälvsparasiter i schack.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

corona

• -
    • Årbo Gård
« Svar #13 skrivet: 09 sep-09 kl 09:03 »
Tack för alla svar!

Kanske är får djuret som jag behöver?  ;D
"Hundar kommer när man ropar på dom;
Katter tar ett meddelande och återkommer senare"
- Mary Bly

Daaniel

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 27 sep-09 kl 18:23 »
Hmm hur stort medar du med stor mark??

Get är ju bra, klippet fint och så.
marsvin/kanin är också väldigt fiffigt om man har en liten mindre gräsmatta,  dom äter upp gräsetså det blir kort kort , sedan så gödlar dom även också :)

Vi hade 5 marsvin förut när vi bodde i lägenhet och vi tog överdelen på deras bur och ställde på gräsmattan och stoppade ner dom där.
Har även en kompis som byggt som en lång "bur" med flera stycken kaniner i, (buren är lika lång som hans gräsmatta) så när kaninerna ätit klart på ett ställe flyttade han den lite längre fram.

// Daniel

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 7 användare (2 dolda)
torbjorn, fredrikbertilsson, pow, emilar03, Frida Lomi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser