Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första skattningen  (läst 4421 gånger)

fauve

• Gäst
SV: Första skattningen
« Svar #20 skrivet: 25 jul-09 kl 19:57 »
Tappningspaus och snabbrapport: Blir ca 100 burkar honung vad det ser ut som  :)

Blir spännande när vi kan öppna första burken när den "vilat till sig" mörkt och svalt ett tag och se om konsistensen blivit bra eller inte  :o smaken är det dock inget fel alls på *mums*  ;)

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 25 jul-09 kl 21:12 »
Jag har en fråga till!  ;)
Under den tiden man rör i honungen, måste den stå svalare än rumstemperatur då? Jag har en spann som jag har ympat och en "naturell".

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 jul-09 kl 21:32 »
Här står allt, denna info originalet och den använder alla.

http://www.fsy.se/skebio/dokument/dokument6.pdf

fauve

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 25 jul-09 kl 22:55 »
103 burkar blev det här, på min första skattning  :)

Lär återkomma när den "vilat" och tala om huruvida den blev bra i konsistensen. Jag tror att den ska bli det, men det vet man väl inte säkert  förrän den är klar.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #24 skrivet: 26 jul-09 kl 10:33 »
Här står allt, denna info originalet och den använder alla.

http://www.fsy.se/skebio/dokument/dokument6.pdf

Jag diskuterade ekobi-metoden med en de av som var med på den tiden då EKOBI skapades (föregångaren till BF om jag förstått rätt) och orginalet till metoden är inte att tappa direkt på burk utan att tappa i stora kärl som ställs svalt.

Därefter värms kärlen tills honungen blir mjuk och går att tappa. Metoden att tappa direkt på burk kan göra honungen väldigt hård men kan också fungera utmärt. Lite större risk helt enkelt. Det finns långa trådar att läsa om detta på BF:s forum om man har ork o lust.... :-\

Jag gör en egen variant, inspirerad av anette i bugared, och kombinerar levande ymp med omrörning.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 26 jul-09 kl 10:59 »
Jag kommer att få ca 100 kg och kommer att prova 3 olika sätt att bereda med ymp, så vi får se vad som fungerar bäst.
Det beror mycket på vilken honung man har, raps kan bli riktigt hård.
Vill man sedan inte hålla på och värma sin honung hela tiden utan söker kvalitet så räcker det med att värma lätt vid silning där värmen gör nytta.
Skall man förvara honung för senare ymp måste man ju värma i alla fall så alla skillnader i hantering beror inte bara på ymp metoden.

Dela detta:

* Inloggade just nu

706 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser